Skaffa kompis. Har en del frågor.
Planerar för en kompis till min frasse kille och vill ha lite tips? på raser som kan passa. Killen bor inne med mig och mina barn (som är här varannan vecka) i en lägenhet på ca 80kvm. Han har en garderob som sitt krypin och är oftast bara instängd under nätterna. Ibland när barnen stökar och springer runt mycket måste jag stänga in honom en stund för han ska ligga på de mest opassande ställena jämt =). Garderoben är ca 1,8-2 m lång och 1,5m bred med kompostgaller som grind.
Undrar om ålder på honan spelar någon roll? Skulle helst vilja hitta en som är van innekanin, redan lådtränad och van med barn. Har lite tid på mig att leta för vill vänta ca 3 månader innan jag tar hit en till kanin då min kille ska kastreras om ca 2 månader. Då är han 6 månader och sen vill jag vänta tills en del av hormonet har lämnat kroppen på honom för att minska risk för skvättande och markeringar. Då har jag en månad på mig att sammanföra dom innan de kan bo ihop för det är väl 2 månader efter kastrering som rekommenderas? Tänker jag rätt eller är det bättre att skaffa redan nu?
Tipsa gärna om raser som ni tycker är lugna, sociala och snälla. Älskar frassar men kan ju vara kul att prova någon mer ras också =). Kan man ha små och stora raser tillsammans? Tänker ifall det skulle bli bråk så har ju min kille ett ganska stort övertag i så fall. Passar hans bur för en till kanin ifall de skulle få lov att vara instängda tillsammans (vare sig det är en stor eller liten ras)? Har fått tips? om holländare och rexar. Någon som kan berätta om de raserna?
Nu blev det långt hoppas ni orkar läsa och svara =).
4-6 veckor efter kastrering väntar man innan ihopsläpp.
Brukar inte vara några problem med honor som är "äldre", jag skulle välja då en som är minst 4 månader gammal.
Ras av inte allt för stor storleksskillnad hade jag nog valt, t.ex en annan frasse, rex eller liknande med tanke på hur kraftiga bakben en jättekanin har.
Stora silver är med härliga akniner 🙂
Finns de som har stora plus små tillsammans och det fungerar bra men är såhär jag hade gjort i alla fall 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så man måste släppa ihop inom en vis tid ifall man vill ha hona + kastrerad hane?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Nej det måste man väl inte men hanens hormoner måste hinna gå ur kroppen efter kastrering för annars kan han ff para honan. Jag trodde det var 2 månader som gällde innan ihopsättning men är det kortare tid så är ju det bara bra.
Aha, då förstår jag.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -