Orolig för kaninunge!
Hej på er, vänder mig till er för att få
lite tips?.
Jag har haft kanin i ca. 10 år och är alltså erfaren när det gäller det. Dock är det första gången jag valt att ha en okastrerad hane och hona samtidigt (i olika burar såklart). Det slutade dock med en tjuvparning även om det egentligen skulle vara omöjligt så blev det så (hanen har tid för kastrering om ett par veckor).
Iallafall heter kaninmamman Nowa, hon är 2,5 år och jag fick henne i maj utav en uppfödare som skulle lägga ner
sin verksamhet. Nowa har haft 5 kullar hos uppfödaren och det har alltid gått bra. Det har hänt 2 gånger att en unge följt med en spene ut och Nowa börjat städa bort den.
Jag är alltså oerfaren när det gäller kaninungar och uppfödning och visste faktiskt inte om att Nowa var dräktig men hade mina aningar, för ca.2 veckor sen var jag tvungen att flytta hem henne och hanen från vår sommarstuga där dom har varit under sommaren, hem till där vi bor eftersom jag börjar skolan. (Detta skulle jag såklart inte ha gjort om jag visste att hon var dräktig). En vecka
senare började hon dra bort päls och boa och då visste jag vad som väntade. I lördags kväll kom jag ut för att titta till henne sista gången för den dagen, då hade hon fött en dödfödd unge i boet som jag begravde och så såg jag något mer röra sig och då fanns det en unge kvar som levde.
Nästa morgon när jag kom ut, mådde inte Nowa bra, hon satt ute i regnet och skakade och andades häftigt och jag misstänkte att hennes födsel inte riktigt gått som det ska, utan att det ev. skulle finnas fler ungar i henne som hon inte fick ut. Jag släppte in henne i sin transportbur och tog en låda med en varm flaska invirad i en filt och tog ut hela boet och ungen och la det i lådan. Jag åkte till djursjukhuset och som tur var hade Nowa inga fler ungar i sig men hon hade inte ätit och druckit bra utan fick mycket dropp, i övrigt var hon i fint skick. Ungen rörde på sig i boet och verkade må bra.
När vi sen kom hem, valde jag att göra iordning i vår ladugård åt ungen och
Nowa (det är
som en stor box ungefär), hon har aldrig varit där förut, men jag bäddade med hennes hö hon haft i den andra buren och la in boet med ungen i, i ett utav hörnen. Anledningen till att jag flyttade in Nowa och ungen i ladugården var för att det är sååå mycket lugnare i ladugården, där är ingen som är eller inga andra djur. I trädgården där hon har sin utebur, kan det delvis regna in lite i bodelen (det har regnat väldigt mycket senaste veckan) och Nowa ser vår katt och hund som hon ibland kan reagera på.
I efterhand nu kan det diskuteras fram och tillbaka om jag gjorde rätt eller fel som flyttade in de i ladugården och jag vet att jag har utsatt henne för stor stress
och hade absolut inte gjort såhär om det var en planerad kull och allt hade gått som det ska (har pratat med hennes uppfödare och läst på mycket senaste veckan). I söndags när jag hade flyttat in dom tog jag upp ungen en gång (då var den ljusrosa, varm och tjock och rörde mycket på sig), då hade jag handskar på mig, la sedan
ner den i boet. Jag var väldigt orolig för att Nowa skulle överge den och har mått väldigt dåligt att det har blivit som det har blivit. Jag har varit bombsäker på att ungen har varit död, har inte vågat gå in och kolla, utan gått snabba vändor för att ge Nowa mat. Men i tisdags fick jag se att det rörde sig i boet och oj så glad jag blev. För ungen kan väl inte ha överlevt utan mat sen i söndags morgon till tisdagskväll?
Sedan i söndags har dock Nowa fått ett jäkla humör mot mig, när jag sitter utanför boxen precis vid dörren och ska ge henne mat, så puffar hon på min arm, kan riva och naffsa i min jacka och försöker smita ut. Innan Nowa blev dräktig har hon alltid varit lugn och älskat att bli klappad. Hon har sprungit i cirklar runt mig när jag kommit in i hennes Hage. Jag vet inte om hennes aggressiva beteende beror på att hon inte trivs i vår ladugård (hon har aldrig varit där förut, och det är ganska så mörkt). Eller om det helt enkelt handlar om att hon vaktar sin unge? Enligt hennes uppfödare brukar hon inte bete sig så när hon har ungar.
Jag tycker väl inte det är så konstigt att hon beter sig så eftersom hon i söndags fick åka till veterinären och sen dessutom flytta in i ladugården där hon inte varit innan. Jag är dock osäker nu på om ungen lever, har inte sett det röra sig mer sen i tisdags, (fast jag är bara där 3 gånger om dagen, i någon minut åt gången för att inte störa henne). I söndags, måndags och tisdags har boet sett likadant ut, sen i onsdags och igår har hon liksom lagt på mer hö där och jag som oerfaren tänker: Kvävs inte ungen, hur kan den dia? Varför är hon där och boar "nytt"?
Jag vet inte hur jag ska göra, därför ber jag om er hjälp. Tycker ni att jag ska gå in i hennes box (efter att ha klappat henne och rört i bottenmaterialet med händerna och sedan försöka se hur ungen mår? Eller ska jag bara låta henne vara fram tills 11-14 dagar när ungen börjar röra på sig själv? Ska jag vara mer eller mindre ute hos mamman, försöka klappa henne mer eller bara låta henne vara? Ungen är idag 6 dagar och frågorna är många från min sida. Jag har som sagt haft kanin i många många år men aldrig fött upp kaninungar och inte varit med om en sån här situation. Tror ni att hennes beteende kommer att lugna sig?
Jätte tacksam för snabba svar!
Det blev en hel roman men det är för att ni ska förstå och kunna ge bra svar.
Gå och kolla hur ungen mår, kolla även så den blir rengjord ordentligt kring rumpa osv.
Även om mamma kanin beter sig som hon gör??
#2 Du måste ju se om den lever och om den gör det kolla så den blitt ordentligt tvättad. Så ja kolla även om honan är grinig, 1 gg om dagen ska man helst kolla till alla ungar.
Honan kan ev vara grinig pga miljöbytet , stressen och nu sätter in revirbeteende eftersom det hela är ett helt nytt område för henne. Sedan finns det vissa honor som kan bli mer beskyddande över sina ungar.