Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1262 ggr
puzzelface
1

Hur gammal kaninunge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gammal ser den här kaninungen ut å vara? Vet ej ras men gissar dvärgvädursblandnig.. Ser den ut å va flyttklar ens?

puzzelface
1

A

[Sockertoppens_kaniner]
1

Svårt att säga eftersom man inte vet ras eller får en riktig uppfattning om storleken. Mellan 9-13 veckor kanske, leveransklar tror jag i alla fall att den är. Kan du lägga upp en bild när du håller den? :)

puzzelface
1

2 Detta var för längesedan så kan tyvärr inte hålla i bebisbenji nu när han är stööörre hehe å vill verkligen veta hur gammal han är. iallafall ungefär :/

men kan lägga upp en bild i knät på han vänta lite

[Sockertoppens_kaniner]
1

Är bilderna inte nytagna? Hur kan du inte veta hur gammal han var på dessa bilderna? Hänger inte med…

puzzelface
1

:/

puzzelface
1

för jag tog han ifrån ett stall där det var typ 3 olika kullar å 20 kaninungar typ

[Sockertoppens_kaniner]
1

#6 Okej, men jag tror att han är ca 3 månader gammal. Hur länge sedan var det du omhändertog honom?

[AnimalLover1]
1

Är det bara jag eller ser det ut som en Tan? Eller en Tan blandat med nån slags hare? Eller bara en Belgisk hare?

puzzelface
1

han är svart otter

puzzelface
0

jag tog hem han 14 april

puzzelface
0

Såhär ser han ut nu :)

[Sockertoppens_kaniner]
1

#8 Hans färg är Otter svart, rasen är ju svår att veta men kan ju vara en blandning där tan finns med. :)

puzzelface
1

7 menar du att han va  3 månader i april eller nu? jag har ju haft han i 4 månader :o

Svado
2

Men alltså herregud, tala om för oss vilket datum du tog hem kaninen, posta ett kort på honom som du tagit IDAG.

De kort du först postade måste du ange datum på när de är tagna annars har vi ju ingen som helst aning om när o hur o var o varför eller nånting.

Hur tror du själv att vi ska kunna bedömma en kanins ålder när vi får se ett kort på en kanin utan någon som helst möjlighet att kunna bedömma storlek, du säger inte datum när korten togs o sedan postar du en massa andra kort när han är större?

Kom igen nu, ska du ha hjälp får du väl ta o ordna upp datum o kort lite bättre.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Zabbio
1

Ser ut som en belgisk hare korsning. Kanske med någon lantkanin eller en mindre ras. Vad väger han nu?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

puzzelface
1

jag tog hem han 14 april som jag skrev i inlägg 10! alla kort som är innan inlägg 11 är 14 april. ska väga han o ta ett kort på han

puzzelface
1

1

puzzelface
1

2

puzzelface
0
puzzelface
0

3

puzzelface
0

hmm…. han väger 3.0 kg

puzzelface
1

Vit mage hihi

[Sockertoppens_kaniner]
1

TS: Jag menade att på första bilden som du postade, såg han ut att vara ca 3 månader gammal. Men det är ju väldigt svårt att säga eftersom du lagt upp flera bilder som jag inte vet när dem är tagna.

puzzelface
0

23 läs 16. okej så han är ca 7 månader :) Tack för hjälpen!

[Sockertoppens_kaniner]
1

#24 Kan ju vara lite yngre, men svårt att säga. :)

Fridaaaa
0

Svårt att säga åldern tycker jag när man inte alls vet vad det är för raser i. Kan ju vara jättekanin i, och ja då är den kanske inte 3 månader på bilden.

Den ser relativt stor ut tycker jag, kan vara äldre än 7 månader nu också.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

puzzelface
0

Japp svårt att veta! 14 april fick han träffa mammas rexkanin å han letade tutte haha! men det var bara ungar i den boxen mammorna va i en annan så han måste väl ha varit 2-3 månader iallafall..

Zabbio
0

Jag tycker att han ser väldigt mycket ut som Belgisk hare eller belgisk hare korsat med något annat. Frambenen, pälsen på tassarna och huvudformen får mig att tänka det.  Han liknar en kull jag haft tidigare, väldigt mycket :P
http://kanin.ifokus.se/discussions/5374ad89ce12c4342d001458-s-harkorsning-otterfargade-och-svarta-hanar?participating-4

hm.. Det var inte nere i Skåne du köpte honom, jag har mina i box med vuxna honor och sålde två ungar ur den kullen. En hane och en hona där hanen skulle kastreras när han fick rätt ålder (för att undvika syskonparning). Jag hade bara en hona just då, andra kullar var inte i leveransklar ålder. Och det är faktiskt möjligt att jag släppte dem den 14 april, annonsen kom upp den 15 april ser jag. Jag brukar vilja ha dem kvar  till 9-10 veckor men vill minnas att jag släppte de två lite för tidigt eftersom mamman fallit ur i kondition och de skulle flytta tillsammans.
Jag blir bara nyfiken, han ser väldigt lik ut mina små på bilderna :)

puzzelface
0

Ja herrejisses va likt! Men har svårt att tro att det är han dock.. ägaren innan hade massa kullar så han kommer ju därifrån å hur pappan ser ut vet jag ej för hon döda dom pga att hon inte ville ha mer kullar :/

Zabbio
1

Hade det varit hos mig så hade du nog känt igen boxen på första bilderna (eller den bifogade bilden) i den tråden,för det var där de var när de två såldes. Kommer ihåg en familj med två barn. Men de köpte en kanin  till samtidigt och de skulle bo ihop när hanen kastrerats.
Och du borde ju minnas om det var i Skåne och om ni köpte en otterfärgad och en svart samtidigt, var du inte där så är det omöjligt mig du har köpt av :P

För övrigt stämmer beskrivningen med "massor av kullar" eftersom jag ofta har flera kullar på en gång och hade det även då. Hade minst en kull som fortfarande låg i boet. Även att de blir slaktade -  men jag dödar inte avelsdjuren eller ''för att slippa få fler'' utan föder upp i första hand för kött, säljer till sällskap om det finns köpare som verkar vettiga. Föräldrarna här verkade förtjusta över de små liven också, annars säljer jag sällan till  barn.
Pappan var inte där då, han är/var lösgående hela sommaren. Har inte sett till honom senaste veckan så  tyvärr tror jag att han mött ett annat öde. :( Saknar att han kom fram och skulle hälsa vid morgonfodringen eller mötte mig vid bilen.. när han klarat sig bra så länge så börjar man ju slappa av och tro att det  faktiskt kommer gå. Han var i stallet på nätterna och ute på dagarna.  Men han hade en fin sommar åtminstone.

Din kanin är grann iaf.  Kommer han från mig var han 7 veckor och 4 dagar gammal den 14e april, eftersom jag gjorde ett undantag med åldern pga mammans kondition bl.a. och att de skulle flyttas ut ändå. Kommer han inte från mig ser han ändå ut att vara 8 veckor eller mer på de första bilderna.  Han ser definitivt inte ut att vara under 6 veckor.