Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1428 ggr
[jumperlio]
0

Hjälpa aggressiv kanin

Jag har en kaninhane på snart 1 år. Jag har haft honom sedan han var drygt 3 månader. Jag har haft kaniner tidigare och är väl medveten om att de är måna om sitt revir (buren) och att ingen är den andra lik.

Min lille kille kastrerades innan sommaren, han har en 200x60x70 bur, är ute dagligen och springer i rummet, har mycket att aktivera sig med i buren samt gömställen, och jag gosar och klappar honom mycket.

Problemet med honom är att han alltid morrar/grymtar, gör utfall i buren och är nästan lite rädd ibland när jag kommer även om jag "tillkännager min närvaro" på hans nivå - inte uppifrån eller på något annat sätt som kan verka hotande för honom.

Har jag honom ute i rummet stampar han mycket och gömmer sig en hel del, även om jag sätter mig långt bort så han får känslan av att han är själv och kanske vågar utforska.

Har någon liknande erfarenhet med sin kanin och i så vall vad gjorde du?

Har försökt läsa på mycket, men blir inte riktigt klok på det, en del kaniner är ju inte så mycket för människor, men däremot trivs de med andra kaniner. Kanske skulle han behöva en kamrat? Dock vill jag inte sätta in en t.ex. hona och så är han lika revirbenägen mot henne och hon far illa eller måste bo ensam igen. 

Blev lite rörigt inlägg, men hoppas ni hänger med i vad jag menar 🙂

Fridaaaa
1

Hugger han? För anser inte att en kanin är aggresiv om den bara morrar/grymtar och gör utfall men inte biter utan bara markerar.

Hmm…. Ja han har ju stor bra bur och så. Är inte så att han kommit upp i den sk "tonåren" och testar lite?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[jumperlio]
0

#1 Han har bitit mig och sambon några gånger, inte hårt, men för att markera tror vi. Han rivs gärna, ibland händer det då maten serveras, kanske är han glad över maten, men har aldrig haft en kanin som ställer sig på bakbenen och liksom river/gräver på skålen när jag serverar mat. 

Lite tonåring är det nog i killen, han var likadan innan kastreringen, men tycker nästan att det blivit lite värre nu. 
Funderar på om han är missnöjd med något, om något saknas och därför är han frustrerad eller dylikt?!

Fridaaaa
0

#2 Låter inte som aggresivitet i mina öron/ögon då. 
Haft kanin som grävt/rivit & morrat som du beskriver men kört på som vanligt och sedan har det gått över.

Ja det är ju inte helt omöjligt, du kan ju testa att göra något annorlunda?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[krysopras]
0

Även om man kastrerar en kanin så kommer den ju upp i en slags "tonår". Jag har en kanin som brukar morra och ibland gör han små utfall, men han är också en mycket gosig kanin som gärna kelar. I början morrade han ofta och han kunde hugga, nu är det bara sällan som han morrar, så han har blivit mycket lugnare.

Jag sitter mycket i min säng med min dator och den kaninen bor i sovrummet, så om han har lust kommer han upp och tar kontakt, har han inte lust kanske han ligger under sängen. Jag tror på det, att man är hos sin kanin utan att försöka kontakta den, tills den anser att man är ofarlig och t o m intressant. Man kan ligga på golvet och läsa en bok eller lyssna på musik i hörlurar, och när man har hållit på med det ett tag kan man ha lite kaningodis att belöna med om kaninen kommer fram.  

Din kanin verkar mest lite osäker, så jag tror du kan lära honom att lita på dig.

stampe123
0

Jag har en hankanin på 4 år som också "morrar" och attackeras. Han har gjort det sen vi köpte honom, och vi köpte honom när han var liten. Jag har blivit mycket "starkare" och ger mig inte förns jag tex har bärt upp honom. Det lite konstiga är att han ändrar beteende dagligen. En dag när jag kommer till honom är han jätte snäll och nyfiken och går att ta upp på en gång. 5 timmar efter eller nästa dag sitter han och trycker in sig i hörnet och morrar och sånt. Det kanske är något liknade som din kanin?