Kanin iFokus

Kanin

Etikettbilder
Läst 15206 ggr
Itchy
31

bildtråd Dobby

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tänkte att jag kan dela med mej av min lilla udda dam jag har hemma :)

min lilla Dobby

You can't spell Bitchy without Itchy

Itchy
16

med gigantiska parabolöron

Itchy
9

Dobby

Itchy
25

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

och en liten video

[tösen,cesse, malte]
0

så super söt hon är❤️

Ellster
0

GUUUUD vad fin/söt!!!!!!!!!!!!😍

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

minaninar
5

Får jag fråga: minns att du skulle ta hand om en liten nakenfis från någon här på kif, är det den kaninen?

Har du fått speciella råd från vetten om kaninens behov, skulle du vilja berätta mer?

Jag visste inte att det fanns nakenkaniner. Det är alltså ingen brist eler så i kosten? Den har så mkt hudveck så man får ju för sig att den behöver något tillskott. Men det är ju bara min spontana reaktion. Vad har veterinären sagt?

Söt är Dobby iaf.😊

[lucke]
5

Solskydd tänker jag spontant… Håller med, Dobby är verkligen söt😍

sfut
16

#6 Vad jag fattat det som är den här kaninens nakenhet en spontan genetisk mutation, det finns inga nakna kaninraser vad jag vet. Och ang. rynkigheten så är det väl inte ovanligt att nakna djur är lite rynkiga, typ sphynxkatter?

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[lucke]
1

#8 Sant, mina fd nakenråttor (& sphynx) var väldigt rynkiga.

Itchy
8

#6 ja det är den kaninen, jag har mailat med en kunnig kaninveterinär och frågat om hon tyckte att jag skulle komma in för en koll, men hon tyckte att så länge Dobby verkar må bra, och inte har några besvär så är det dumt att stressa henne med ett veterinärbesök

och som jag har sagt tidigare så har lilla Dobby tur att hon har hamnat hos ngn som ahr stor erfarenhet av just nakendjur, så att jag har lite mer kundkap om hur man sköter dom på bästa sätt :)

#7  till hennes stora förtvivlan så åker solkrämen på om vi ska ut i solen en längre stund ;)

Itchy
5

och fråga så mkt ni vill :)
jag ska försöka svara så bra jag kan XD

[tösen,cesse, malte]
1

Är hon helt naken eller har hon kort kort päls ? Har aldrig sätt en sådan sort av kanin ☺ väldigt charmig

[Rabbitte]
2

Har aldrig sett en sådan kanin, men så söt. Namnet passar väldigt fint. Hur gammal är hon?

Angeln--89
1

Är hennes föräldrar rexpälsade? Eller vad är de för ras? Hon är jätte söt

minaninar
0

Jag vet att du har stor erfarenhet och dessutom är mkt mån om dina djur. Jag tror också definitivt att hon har kommit till rätt person.😃

Skönt att veta att vetten inte verkade orolig.

Har förstått att sphynxar får väldigt fet hud, får Dobby också ökad talgproduktion? (Fast jag har lärt mig att kanin inte tillverkar talg..)🤔

Dvärgvädur
0

Skinny eller naken kanin? Vilken färg? har hon?

Hur som helst gudomligt söt😍

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

tesushie
4

Om nu det inte finns några nakna kaninraser och det skett en mutation men att dobby ändå är frisk och kry utan problem öppnas inte då en helt ny möjliget att faktiskt skapa en helt ny ras isåfall skulle ju även allergiker kunna ha kanin. om Det är så så lär du nog hålla hårt i dobby inan froskare och uppfödare kommer vällande till dig.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Dvärgvädur
9

#17 Nakna djur hjälper inte mot allergiker för det är skinnet som har något i sig, vad jag vet 🙂

// Johanna

tesushie
3

#18 jo de hjälper men inte för alla förstås det beror på vad man är allergisk emot en del är allergiska mot nåt i skinnet andra mot själva pälsen endast vad jag fått höra iallafall

Dvärgvädur
1

#19 Aha ok 🙂

Coolt om TS kan avla på Dobby och skapa en ny ras isåfall. Många kanin ägare/uppfödare vill säkert ha en egen liten skinny hemma i en av burarna :D

// Johanna

Frosstis
5

Vad jag sett så är dobbys syskon fluffiga^^

Hon är SKITsöt iallafall, var avundsjuk på dig redan från säljestråden..:*

Angeln--89
1

Vad jag hört så är det ofta något i salivet som man kan vara allergisk mot (de tvättar sig då hamnar salivet i pälsen)

[lucke]
0

Ang allergi: Jag är lika superallergisk mot nakna djur som jag är mot pälsade, ingen skillnad alls. Stämmer att det bla är saliven man inte tål- jag kan få eksem om vissa djur slickar mig på kroppen.

Ang Dobby: Henne får du nog hålla hårt i, hon är väl en raritet och jag skulle iaf vara nojig för att någon försökte ta henne😮

[hästtösen]
0

Vad är det för ras? verkligen söt!

[Mi-rand-a]
0

Jag har för mig att nakenkaninen som såldes här på kif fick lite päls på sig, har den tappat de eller?

AkaiTsuki
0

Aww trevligt med en bildtråd på henne också :)

//Joanna

Ljusta
49

Har läst på ett annat forum att du inte tänker avla på Dobby ts, och TACK OCH LOV FÖR DET! Det visar att du är seriös och att hon hamnade hos rätt ägare. Söt och lite egen är hon ju verkligen, men vi behöver verkligen inte avla fram nakna kaniner för människornas egenintresse.

Ljustadalens kaningård

minaninar
12

#27 håller med man ska inte avla på saker som är problematiskt för djuren… bara för att vi tycker det är udda osv. Man kunde önska i massor med djuravel att man kanske tog mer hänsyn till djurens hälsa..😊

Itchy
34

för att klargöra lite…jag har INGA!!! planer som helst på att avla på dobby & skapa en naken kaninras, jag tkr att kaniner ska ha sin päls, även om de är underbara utan den

och ang om hon har päls eller ej… hon får lite fjun då och då, men fäller av dom lika fort som de dyker upp

(och för er som har missat, detta är kaninen frn KIF som har fluffiga syskon & föräldrar, men som blev lite….udda)

[Totoros kaniner]
0

Dobby var helt klart bra namn till damen. har aldrig sett ngn som hon frr

Itchy
8

#23  har redan fått ett seriöst hot i form av min mor, som är helt förälskad i Dobby, och som försökt övertala mej att ge bort henne :/

och så var vi ute i parken härom dagen, och en liten flicka med hennes pappa stannade för att hälsa på Dobby, och flickan blev aldeles till sej & ville minsann oxo ha en nakenkanin, så jag pratade lite med pappan & berättade som det var att dobby är en väldigt ovalig liten kanin, och att kaniner bör ha päls…varav han frågade flera ggr om jag inte ville sälja henne för en slant 😡

Summerdogs
0

Så sjukt underbar! :D

[lucke]
5

#31 Hm, kan tänka mig det! Bra att hon bor inne, mindre risk för stöld🙂

Itchy
5

#33 skulle aldrig våga ha en utekanin i mitt område :/

på tok för många idioter som söker träningsleksaker till deras hundar

[lucke]
1

#34 Förstår- även där jag bor får man hålla stenkoll när man är ute på kaninpromenad för alla lösa hundar😡

tesushie
0

#20 nja coollt skulle jag inte säga man ska helst inte avla på kaniner med mutationer men om det inte är nå större fel  och inga hälso problem och så kanske jag skulle överväga att sända ett blodprov till en forskare dels för att ta reda på varför det blivit som det blev lika mycket som att få fram en ny ras inte genom dobby då men ja ni fattar men även för att om det visar sig va nån form av sjukdom eller nåt att förhindra, motverka att fler såna kaniner skapas. Men om jag var ägare till dobby skulle inte jag heller avlat.

tesushie
1

#33hmm konstigt så är det ej för minna vänner eller mamma antar att det finns båda sorters allergi

TS. sätt hänglås på dörren så dobby inte blir kidnappad XD

[lucke]
0

#37 Det är lite missvisande det där när folk säger att de inte tål pälsdjur. Eftersom man kan vara lika allergisk mot pälslösa djur. För min del är det iaf saliv och hud (protein) jag är överkänslig mot- oavsett om det är ett naket eller ett pälsat djur.🙂

Sorry för OT😊

Emelice1206
7

En väldigt söt och ovanlig kanin! 🙂 Bra att du inte avlar på henne, visar att du är mån om djuret. Människan är ett allt för grymt djur som ska avla till det extrema.

tesushie
0

#39 håller med.

Beatrice_Love_Kaniner
0

wow vad coolt med naken kanin! Har aldrig sätt förut! Hur har man avlat fram det? :) Superfin!

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Itchy
3

jag må älska nakendjur (nästan alla)

men jag vill inte bidra till marknaden, spec inte då jag anser att kaniner mår bäst av att ha päls

(och att de flesta som vill skaffa ankendjur inte är helt införstådda i vad de kräver av sina ägare)

Itchy
0

#41 om du läser i tråden så står det varför hon saknar sin päls ;)

sfut
1

Nu tyckrr jag tråden har gått ifrån sitt syfte lite. Fler bilder tack!

www.hoppfullt.blogg.se

Itchy
2

#44 för mej spelar det ingen roll om vi går lite OT ;)

ska iväg & fota henne imorrn
(hon bor hos mina föräldrar för tillfället då hon ska vaccineras mot RVHD innan jag vågar ta hem henne)

Tinkelbell
0

#38, Vissa är allergiska mot päls, vissa mot saliv, vissa mot djurens "svett" :) Olika allergier har olika symptom. 

Som barn var jag allergisk mot pälsdjur. Det var då pälsen jag inte klarade av utan blev bom-tät i luftrören :)

Meeeen, det spelar ingen roll! Som sagt, att man är allergisk mot "pälsdjur" är väldigt brett, ibland är det något tillbehör, ibland något hos djuret :)

#45 jag vill också se fler bilder! Åh så himla kul och spännande det är! Måste fråga också, känns hon väldigt varm? Tänker på sphynx katter är väldigt varma :)

Mvh Hela stora familjen <3

Itchy
1

#46 ja hon är väldigt varm :)

som ett litet mysigt levande element

Tinkelbell
0

#47 åh så mysigt! Hur gör ni när det ex. är blåsigt ute eller lite kallare nu under sommaren? Ska du/ni ta på henne "kläder", eller får hon vackert vara inne då? :)

Mvh Hela stora familjen <3

sfut
0

#Nej OT går bra. Vill ha fler bilder bara :)

www.hoppfullt.blogg.se

Itchy
5

#48 är det kallt ute så får hon stanna inne, och hon har lite kläder att ha på sej när hon vuxit i dom (för tillfället så är hennes tröja gjord av en avklippt strumpa)

och nu i vinter kommer hon även ha en värme/uv lampa över buren för en lite extra värmeboost

[lucke]
0

#46 Precis🙂

tesushie
0

Har du vaccinerat Dobby än ? hur gick det ? imorgon ska jag iväg med mina till roslagtull ajaj vad de kommer va förbannade på mig sedan 😢

Itchy
0

#52  nej de har inte fått hem vaccinet än tyvärr :(

Itchy
2

nu har jag tagit hem Dobby från mina föräldrar, och kan bjussapå ett par nya bilder ;)

Itchy
7

hennes lilla svans :P

Itchy
2

och så en extrabild ;)

valorous.kid
1

Hon är ju så söt! *3* Håller helt med om att man INTE ska avla på nakna kaniner, kaniner ska ha sin päls! Egentligen tycker jag inte att man ska avla nakenråttor/möss heller… Enligt MIG Flleeeerrrr bbiiilllldddeeeeerrrr

Summerdogs
0

Hur gammal är hon nu? 
Hon börjar också bli lite lurvig ser jag :3

Itchy
0

3 månader gammal är hon nu om jag inte minns helt fel, och hon är lite luden, men hon tappar sina fjun lika snabbt som dom dyker upp :(

Stinastygg
0

Om jag förstått saken rätt så är det dessvärre vanligt med förkortad livslängd hos kaniner med denna mutation..?

Jag hoppas dock att denhär lilla "specialaren" får leva länge! Hon är otroligt charmig.🙂
Du som äger henne verkar vara väldigt kunnig och mån om henne, så prognosen ser bra ut för framtiden just nu iaf.

Ska bli spännande att följa nakenfisen.

Itchy
8

#60 beroende på hur de sköts så kan de leva längre än sina pälsade motsvarigheter, det lärde jag mej med mina nakenråttor :P

[Cocomo]
1

#56 Gud så charmig hon är! :)

tilde&twix
2

Jättevacker är hon! Även om hon är udda, så är hon bara för cool. Jag hade helt klart kunnat tänka mig att ta över henne innan när det efterfrågades, dock har jag ingen erfarenhet av nakendjur… Tur att pärlan fick komma till dig! c:

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

Itchy
32

måste visa upp lilla Dobbys nya hangout :)

hon såg väldigt obekväm ut imorse, så jag letade fram en av liggpuffarna jag gjort och lade in den i buren, kort efteråt så såg jag detta :)

en väldigt nöjd Dobby som till och med tagit med sej salladen upp i puffen

DivinA
1

Sweet! Så skönt att hon har en vettig matte. :) Vill gärna följa Dobby så sätter en tass här

tesushie
0

#64 omg vad har du fått tag på den där puffen eller har du gjort den sjlv Pocky skulle älska att ha en sån

Itchy
2

#66 sytt själv :P

ska ta & sy en likadan fast grön åt Harley så att det inte blir ngn särbehandling ;)

tesushie
1

#67 naww önskar jag kunde sy T-T

Itchy
0

#68 så svårt är det inte…detta var den första puffen jag sydde :P

Stephanie
3

Men gud så fulsöt hon var då 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Inaarah
0

Hon är ju alldeles bedårande. :)

Itchy
12

men tydligen väldigt defekt & hemsk att titta på

spacesheep
2

Hon är så speciell men ändå himlans söt! Man ser ju verkligen ansiktsdragen och "minspelen" utan allt fluff ivägen. 😍

Denna kommentar har tagits bort.
Cahira
0

Fy tusan så söt! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MoaL
1

Sockersöt! 😍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

IdaStranne
14

Herreeee guuuuuuuuud så vacker!

Läste din tråd om att du var förbannad för (x) i rubriken och förstod dig helt. Valde att kommentera i den innan jag tittade här för att inte ändra min åsikt och kan nu glatt säga att jag står starkare för min åsikt nu än när jag skrev min kommentar! 

Så sjukt vacker, underbar och fin personlighet! Grattis till din alien och lycka till i framtiden med henne!

Jag kommer följa henne så länge du vill dela med dig av henne <3

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

[Kajsaa_00]
12

Varför står det (X) i rubriken? 🤔

Handlar ju inte direkt om att äta kaniner utan om en kanin som råkar vara naken, men OJ vad känsligt 😴😉

Guud vilken liten sötnos!  😊🙂

[Kajsaa_00]
3

Såg nu att det var ändrat 😃

[EllenAlicia]
0

awww.. :3

[tessemol]
0

Sjukt söt! Underbart att hon fått ett bra hem hos dig!

[vigge_]
1

Så sjukt söt😍

Kommer du att hoppträna henne?🙂 Skulle vara RIKTIGT coolt och ballt❤️

Hur är det att klappa Dobby?🙂

Mannez
5

Hon är så otroligt charmig! Verkligen en udda liten tjej men ändå sjukt vacker!

Tyckte att det var dumt att sätta (X) i rubriken förut och håller helt med dig TS i vad det du skrev i din andra tråd. Fattar inte hur en sådan här härlig figur kan anses stötande.

Hälsningar Amanda och kaninerna

valorous.kid
1

#64 hur syr man en sån? :D tofflan skulle älska den! Hon hoppar alltid upp på saker, sitter alltid på pallen jag har ställt i hagen ;) Har du fyllt den med bommul eller?

[EllenAlicia]
3

mer bilder? ^^

Gerro
1

Så sjukt charmig :')

Idlil
1

Gisses vilken sötis du har! Man blir ju helt kär!!😍

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Rhani
9

Hon är helt underbar din tös! ❤️

Jag blir dock lite förvånad över att det verkar uppfattas väldigt negativt med nakna djur, trots att de klarar sig finfint utan päls.. Jag tycker att det verkar ligga mycket okunskap bakom.. Är det så illa att avla på kineser, sphynxar och skinnys? Många raser, även med päls, är naturliga mutationer. Mina sphynxar sitter gärna på balkongen även en småkylig höstdag och kinesen jag hade var väldigt liten och supernaken, men behövde inte ens tröja korta turer i snön och absolut inte ens på hösten.. Vet fö en kines som sprang bort en höst/vinter och överlevde natten utan större bekymmer under de trädrötter han kröp in och sökte skydd under..

Jag är naturlig av mig och visst skall man inte ha nakna djur boendes utomhus, i stall, uteburar osv, men i vårt moderna samhälle bor de flesta inomhus och då spelar det ju ingen roll om man är naken.. Vi är själva nakna.. skall vi inte få reproducera oss heller då? 
Tycker att det är jättesynd att denna vackra tjej inte kommer att användas i Avel, för hon är väl fullt frisk och trevlig i övrigt vad jag förstått? 😕Hade varit fantastiskt med en skinnyras av kanin! 👍Flera rexmutationer på katt och en naken mutation har gått i graven pga detta tänk att de är onaturliga. jättetråkigt… 😕 Mutationer som är friska och sunda i övrigt borde tas tillvara som den gåva från naturen de faktiskt är! 😃

Itchy
24

#88 orsaken att jag inte vill bidra med Avel på nakenkaniner är för att det inte vore snällt mot dom, en kaninhona som ska ha ungar bygger ett bo av sin egen päls, en instinkt som är väldigt stark, och om det då inte finns någon päls att dra från ?

jag älskar nakendjur, och har gjort det länge, men kaniner tror jag nog skulle må bättre av att ha sin päls som skyddar

Dobby blir bla väldigt snabbt torr i huden, trots att jag oljar in henne varannan dag, och hon får lätt sår om hon råkar klia sej för fort.

samt att jag inte kan ta ut henne i parken om det är lite för kyligt eller om marken är fuktig då hon lätt blir nerkyld

hon är underbar, och jag älskar henne, men tyvärr så har jag sett hur det kan gå när folk skaffar nakendjur utan att tänka på att de kjräver specialskötsel

Nevina
2

#6 & #8 & #9 Pälsade djur har precis lika mycket rynkor som nakna djur, det syns bara inte just pga pälsen.

Så otroligt söt hon är, lilla Dobby! 🙂 Jag ser gärna fler bilder! 😃

Itchy
10

ang puffen, den är sydd i fleece & fuskpäls, och stoppad med kuddvadd (polyestervadd)

jag kan gärna sy på beställning om det önskas, skicka PM om det om ni vill

och ngn frågade om jag kommer hopptränade henne, jag funderar väldigt mkt på att börja hoppträna båda mina kaniner, men måste skaffa hinder innan det kan bli av

och hur det känns att klappa på Dobby..tja, som en varm skrynklig persika

minaninar
2

Här är också idel frågor:

Hur funkar det under tassarna? Eftersom rexar har större risk för pododermatit pga kort päls under tassarna så tänker man att dobby löper ganska stor risk också.. Tänker på hoppningen, att det är viktigt att hon bara får hoppa på riktigt skönt mjukt underlag.

Men det ser ok ut under tassarna? Har hon kanske lite hår där tom?

Är bara nyfiken och intresserad av vad nakenheten innebär i det sammanhanget. Föstår att puffenbla är för att hon ska ha nåt mjukt att sitta på - vilket nog är väldigt bra också för fossingarna..)🙂

Itchy
2

#92 än så länge så har hon inte haft några problem med tassarna, och hon har lite päls därunder (tur nog) som man kan se på bilden i #55

men för att undvika framtida problem så har jag mjukt underlag för henne, och har täckt alla hårda ytor såsom sithyllan, med fleece (och hennes puff)

Itchy
6

så här har jag fåt spendera en del av min måndagskväll efter att Dobby blivit överkänslig mot babyoljan jag smorde in henne med igår & hon fick ett akut bad då hon var röd & narig över hela kroppen :(

sen fick hon sitta vid värme/Ir lampan en stund & piggna till

MoaL
0

Usch då, stackars er.😕 Går det inte att smörja in henne med olivolja eller något sådant istället?

Mvh,
Moa

Itchy
0

ska testa cocosolja nästa gång hon är torr i huden då jag verkligen inte klarar av doften av olivolja :/ 

förstår bara inte hur hon kan ha fått ngn överkänslig reaktion mot parfymfri babyolja :S

MoaL
0

Vad använder du för babyolja? Den jag till exempel använder när jag rengör råttornas svansar innehåller Paraffinum liquidum och Cetyl alcohol.
Paraffinum liquidum exempelvis är en mineralolja, en restprodukt från bensintillverkning och kan orsaka en hel del hudproblem om man har otur. Jag har aldrig haft några problem, men det betyder ju inte att det inte kan dyka upp hos någon som har mindre tur - exempelvis din lilla Dobby. 😕 Ska man smörja in en hel kropp så är det nog bäst att försöka hålla sig till så naturliga oljor som möjligt.🙂

Mvh,
Moa

Itchy
6

kollade precis på etiketten, och visst inehåller den paraffinium liquidum :(

den åker i soporna direkt

men ska köpa cocosolja imorrn så att jag har det hemma till nästa gång hon blir torr i huden

MoaL
0

Jag hoppas att det löser sig och att Dobby återhämtar sig snabbt.🙂

Mvh,
Moa

[EllenAlicia]
0

hppas det går bra :) Tur hon har dig!

Itchy
6

inlägg nr 100 får bli en bild på lilla fulingen ;)

minaninar
0

Tänk på att om hon slickar sig o putsar sig så får hon i sig oljan. Ur den synpunkten så hade det varit bättre med paraffinoljan då kroppen ej tar upp den. Det finns inga andra skäl till narighet och reaktion (tex solen, el Solkräm el dyl?).

Men hoppas det går bra iaf.

Itchy
2

#102 hon verkade inte tycka om cocosoljan, så hon verkar låta bli att slicka i sej det :P

och även om hon skulle göra det så är det inte skadligt för henne att få i sej oljan :)

hon blir lätt torr i huden då hon sitter & solar väldigt mkt då hennes bur är placerad vid ett fönster just för att kaninerna ska få så mkt naturligt ljus som möjligt , även om jag inte kan ta ut dom ngn dag

Itchy
13

#102 har dock hittat en fullkomligt livsfarlig biverkning med cocosoljan…………Dobby luktar så förbaskat gott så jag skulle kunna äta upp henne XD

MoaL
5

#102 Vad menar du? Den naturliga oljan är ju inte farlig, tvärtom. Vill du dricka ren kallpressad rapsolja, olivolja eller kokosolja så är det tvärtemot vad du verkar tro nyttigt! Sedan kan kanske magen sparka lite bakut om man stjälper i sig mycket olja när man är ovan, eftersom det kan fungera lite som "smörjmedel" om man säger så. 😉

Vill Dobby tvätta i sig kokosoljan så finns det bara fördelar med det. Det innehåller massor med vitaminer, mineraler och dessutom laurinsyra som stimulerar immunförsvaret. Det är toppen med andra ord, och nyttigt för både människor och djur.

Det finns ingenting som skulle vara bättre med paraffinolja.

Mvh,
Moa

minaninar
0

Förfettning av levern är ett problem som kaniner i högre grad än andra arter drabbas av. Jag vet inte om det är det direkta fettet, tror inte det för att om kaninen är välnärd så lagras väl fettet direkt i vävnader istället för att metaboliseras. Men om en kanin lagrar mer fett än den bör så är den i samband med sjukdom, svält, operation, stress benägen att försöka omställa fettet i levern till energi, men då levern inte är förmögen att hantera några större mängder fett så sker istället nåt som kallar hepatisk acidos, o är mkt dåligt. Kaniner ska ha minimalt med fett i dieten.

Det anses att paraffinolja inte tas upp i lika stor mängd, knappt alls. Men håller med om att det inte heller är en perfekt lösning då det finns frågetecken. Men men.. nu verkar ju problemet inte vara så stort, om Dobby inte vill slicka i sig det. Och förhoppningsvis behövs det inte smörjas in så ofta.

Cahira
0

Hon är så underbar! 😃

Cilia.Teddytöserna
0

Så gulligt med tussen vid hennes nos!😍

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

MoaL
1

#106 Jag skulle vilja tipsa dig att läsa lite om kokosolja. Kokosfett lagras inte i levern utan skyddar den, liksom i princip allt annat i kroppen. Det är extremt nyttigt, och något som nog alla skulle må bra av att få i sig. 👍

Mvh,
Moa

FlutterShy
0

Hon är verkligen en mycket speciell kanin! Har aldrig sett något liknande. Söt var hon i alla fall. 😍

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Itchy
7

shit vad mjuk & fin hon har blivit i skinnet sen jag började med cocosoljan :)

så matte ska nog oxo börja lukta lite cocos härdanefter ;)

ska försöka ta lite utebilder på henne imorgon (om vädret blir bra)

Itchy
4

nu har jag äntligen fått hem mina långöron från kaninvakten :)
så nu kan jag återigen lägga upp lite bilder på fröken fuling ;)
(en vän hjälpte mej att köra hem burar & kaniner, och han blev väldigt chockad över hur Dobby såg ut IRL)

Itchy
15

hon har tappat alla sina fjun nu oxo, utom hennes permanenta "päls" i ansiktet & på/under tassarna, så till hennes stora förtvivlan så får hon ha på sej en "tröja" kallare dagar

Itchy
29

fick under dagens promenix frågan "vad är det för ngt?"

och när jag svarade att det är en kanin, så fick jag kommentaren "är du säker ?"

Cahira
1

#114 Haha! 😂

Itchy
9

nu har det hänt grejer de senaste dagarna för lilla Dobby :)

var med henne till den lokala Arken butiken för att få hjälp att klippa hennes klor (hon sprattlar en del)

och de blev så förtjusta i henne att de fotade henne & lade upp på deras facebook sida, och sen dess så har jag fått massvis med meddelanden om allt ifrån hur ljuvlig hon är, till att hon är en hemsk mutant som inte borde existera…men allt som allt så börjar folk känna igen henne & tycker om henne :) 

mina 2 kompisar var över hos grannen på grillkväll igår, och de bad direkt om att få se Dobby, och Dobby verkligen tyckte om dom, och satt & mös i flera timmar hos dom medans hon blev matad med massa godsaker :)

Cahira
0

Vad roligt att hon blev lite av en kändis där! :)

Stephanie
1

#114 Hahaha, nu skrattade jag så jag fick ont i magen! 😂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Itchy
2

lite nya bilder på kaninen med utseendet bara en matte kan älska :P

Itchy
3

.

Cahira
8

Bara matte och hela fanclubben! 😉

Itchy
2

.

Itchy
8

fröken fail :P

Itchy
0

#121 :P

Cahira
0

Japp, Älskar! ❤️

HonHonDenDära
0

Hon e så underbar! En fråga, ska du göra om parningen igen på föräldrarna?. Eller redan använt dem tidigare?

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

MissFake17
0

hon e bedårande, och vilka öron XD 

ett bra tips? på hudkräm är helosan salva, funkar på alla djur och är inte farlig att få i sig

Itchy
2

#126 jag är inte uppfödaren av henne, och hon ska kastreras för att förhindra fler nakenkaniner

kaniner trivs så mkt bättre med päls, och en nakenkanin är väldigt krävande som husdjur, och kräver mkt specialskötsel, vilket jag tror att många inte skulle inse & skaffa en bara för att det var coolt :/

#127 jag smörjer in henne med en salva jag fått ut på recept till henne som funkar hur bra som helst :)

HonHonDenDära
0

Tänkte mer på att förhindra att de sker fler gånger o inte att ta fram. För nån av leden måste väl ändå böra på de, eller e de pga blandningen hon är?. Å hur blir de ned ev syskon om dem paras? Dem kan ju oxå ge naken fisar eller?.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Itchy
0

#129 jag vet inte om nakengenen finns recessiv hos syskonen eller inte, så därför vet jag inte vad som skulle komma ur en PARNING på syskonen

Linda1977
0

Hon är ju för go, trots sitt udda utseende. //Linda

PrinzeZz
27

På begäran, Dobby över hinder på ölkh's nybörjarkurs :-)

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Itchy
0

tusen tack ^_^

Frosstis
0

Haha, hon ser lite ut som ett nakenmarsvin med päls på nosen :')

Itchy
0

#134 lite likt är det iblad

PrinzeZz
0

#133 varsågod, kul att du kom :-)

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Itchy
2

#136 det var jättekul att få vara med, och lite blodad tand har man ju fått :)

så nu ska jag försöka få fatt i lite hinder & öva med kaninerna lite mer

Fridaaaa
1

#134 Nakenmarsvin har också päls på nosen 😉

-----------------
Men håller med hon liknar ett skinny fast med långa öron typ. Charmig! 😃

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
12

#138, Ja, jag sa ju det?

Cahira
1

Nej vad söt hon är då hon hoppar! 😍

Mer solbilder och hoppbilder önskas. ^_^

Itchy
1

#140 ska försöka :P

Itchy
8

på begäran, lite solbilder från dagens parkvistelse :)

hoppbilder får det bli när jag övertalat grannen att snickra ihop ett par åt mej :P

Itchy
7

i nya fina tröjan oxo :)

Itchy
11

och ngn har blivit expert att tigga godsaker från småbarnen på gården :P

farvendal
0

Älskar denna tråd, så underbar liten ninis 😊

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

strong.ale
0

så Söt helt förälskad blir man 😍

Itchy
4

det märks på henne nu att hon håller på & blir vuxen, formen på henne håller på att ändras lite, hon har blivit lite mer symmetrisk i proportionerna (även om allt ser gigantiskt ut iom avsaknaden av päls)

snart blir det dags för en tripp till veterinären för en 6 mån undersökning, för att säkerställa att allt står rätt till med henne, jag måste bara hitta en veterinär som är kaninkunnig, och som gärna inte finns alltför långt bort :P 

(vet ni ngn så tipsa gärna)

har även insett att gamla långärmade tröjor som jag inte använder längre är helt perfekta att ha som tröja för henne ☝️

MoaL
0

Hon är ju så söt att man dånar! 😍 Jag är helt kär i Dobby, du har ett riktigt guldkorn där, Itchy! Lyckliga du. 😊

Mvh,
Moa

Itchy
2

#148 oftast så är hon ett guldkorn, men ibland är hon kattguld :P 

tyvärr så har hon sina små tendenser till att vara en liten tjurpuppa, och  det är en kamp dagligen när det är dags att smörja henne eller klippa klorna :P

MoaL
1

#149 Haha! 😃 Ärligt talat tycker jag att det låter precis som en typisk kaninhona. 😉 Men utseendemässigt så är hon ju hur charmig som helst!

Mvh,
Moa

Itchy
2

#150 det är sån otrolig kontrast mellan henne & min andra kaninhona Haley som bara är en månad yngre, där finns inga såna tendenser alls, och hon är glad bara man pysslar med henne :P

Dobby däremot tycker bara om att bli ompysslad på hennes egna villkor, och sitter ogärna still mer än absolut nödvändigt :P

och gud nåde den som petar på hennes matskål utan hennes välsignelse :P (eller mutar henne med ngt gott)

och utseendemässigt så är hon fin på sitt egna lilla fulsöta sätt :P 

fast jag är ju partisk iom att jag har en förkärlek till nakendjur 😇

Cahira
0

Hon är helt ljuvlig!

ceccie
0

Hon är jättefin

Itchy
0

tack :)

djurtok
0

SUPPER GULLIG!! 😍 Man smälter när man ser bilderna med tröjan !!:)

För evigt med Gaia

Itchy
1

#155 när hon har tröja på sej så ser hon så pass snäll & söt ut, som ett icke fluffigt gosedjur :P

Kaniner_bäst
2

Jag dör hon är så fin!<3

lol girl
0

gud så söt! Man dör ju lite när man ser bilderna med tröjorna!

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Itchy
0

:)  tackar

zezagena
0

Missat helt denna Dobby tråd, kaninen är helt underbart fulfin o du underbar med som orkar med all spec skötsel som hon kräver 😃

Lycka till med henne,  hon är verkligen udda!

Itchy
0

tackar :)

[mina blommor MiloochMalte]
0

gulliga lila sötnosen fy vad hon är söt

Itchy
13

idag fick fröken Dobby följa med till Stadsparken, och jag hann int emer än få på henne selen förän det kom fram en tant & frågade

"det är en sån där kinesisk kanin va ?, där alla de där nakna djuren kommer från"

- O.o  nej hon är från sköllersta

"jaha, vad konstigt"

sen så hittade Dobby ett gäng med överlyckliga barn som hade mariekex, så hon visade till och med att hon kan "sitta fint" för att få ngt gått ;)

Hannhis
4

rolig tant😂

Mvh Shy och Hannah

Itchy
15

idag var det "festival" runt hörnet från min lägenhet, så fröken Dobby fick följa med ut på lite miljöträning & mingel, med ingen mindre än Amy Diamond 

(min mobil tar lika bra bilder som en potatis)

Cahira
0

Åh vad roligt! 😃Vad tyckte Amy om Dobby? :)

[RC1393]
2

En sak som jag spontant kom på, undrar vad Dobby är för färg? Har du någon aning? *nyfiken*

Itchy
0

#166 hon var lite chockad & undrade mest varför hon såg ut som hon gjorde, men konstaterade att hon är "born this way"

#177 det undrar jag väldigt ofta, hon är troligen viltgul eller likn, men är mörkare på nosen  🤔

[RC1393]
0

#168 Okej, vad konstigt🤔

Joie
1

Blev lite förvånad när jag öppnade tråden men SUPERSÖT! :)

Graden91
0

underbart söt!!

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Itchy
1

tackar tackar :D

blir så glad när folk faktiskt tkr att hon är söt ist för att bara rynka näsan

Beatrice_Love_Kaniner
0

🤪Så söt! 😍

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Itchy
4

idag blev det lite verkstad efter att jag fått 2st fulla kassar med gamla kasserade tröjor donerade till Dobby :)

och här är hon i min personliga favorit ^^

lite lagom höstig ;)

(och matchar gardinerna hemma i vardagsrummet)

Itchy
8

och så lite grimager :P 

*bad hair day*

Cahira
2

Jag älskar henne, seriöst! 😃

Itchy
0

#176 synd att du är på andra sidan pölen :P

annars hade det ju varit kul om du fick träffa henne Irl

Cahira
0

#177 Ja det hade jag älskat. :) Vart i skosulelandet bor du? Kanske hälsar på i krokarna nån gång i framtiden?

Itchy
0

#178 Örebro

Cahira
0

Attans :/

Twix*
0

Det här kommer lite efter😛 men på en bild såg nästan Dobby lite Madagaskar ut? hur såg hennes föräldrar ut?🙂

Itchy
0

#181 jag vet faktiskt inte hur Dobbys föräldrar såg ut då jag fick henne hemkörd av uppfödaren då jag inte hade möjlighet att ta mej dit de bodde :/

http://ifokus-assets.se/55957260c0a4f2ff0d78833e2b634eea/shrink/398x600/uploads/2f8/2f8d81effeb3e076379f0bd751085bc9/image.jpg men så här ser 2 av hennes bröder ut iaf

Mari
0

Men vilken härlig kanin 😍

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Itchy
2

som det ser ut nu så kommer jag & fröken Dobby besöka kaninutställningen i Arboga den 21 Sept

så är det ngn här som är nyfiken på henne så har ni möjlighet att se vidundret live :P

Itchy
7

taggade & klara för Arboga Riksutställning på lördag :D

Cahira
0

Berätta hur det går!

Itchy
0

givetvis :)

fridaaocrazy
0

Så mysigt det ser ut :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Itchy
0

#188 det ska vara så varmt & mysigt som möjligt för henne :)

även om det betyder att buren blir fluffigare än henne XP

Fia9000
0

Har dobby instagram? :D

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Itchy
0

#190 nej ngt sånt fånigt sysslar varken jag eller Dobby med ;)
men så småningom så kommer hon få en facebooksida

linn8
0

Finns det nakenkaniner? Som ras?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Itchy
0

#192 nej de finns inte som ras, Dobby är naken pga en spontan genetisk mutation och kommer från normala föräldrar, och alla kullsyskon är normala

linn8
0

#193 ok, synd. Hon vara så söt!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Itchy
9

#194 ja visst är hon söt på sitt egna vis, men jag skulle inte rekommendera ngn som inte har stor kunskap av nakendjur att ens tänka tanken på att skaffa en nakenkanin då de kräver väldigt mycket av sin ägare, och är tyvärr väldigt dyra i drift jämfört med en normal kanin, därför är jag glad att det inte finns fler nakenkaniner som skulle hamna i händerna på folk som inte tog hand om dom på korrekt sätt :(

fsigge
0

mera bilder! Åh jsg blir å avundsjuk att jag spricker! Du har så tur!

😡

Frida

Cahira
6

Största anledningen till att det är bra att det inte finns en nakenkaninras är att de är så beroende av sin päls på helt annat sätt än vad nakenhundar och nakenkatter är. Men jag önskar i hemlighet jag med att jag hade en Dobby. 😉

Itchy
22

Oppa Dobby Style :P

Linneaklasson
1

Den där lilla magen:') Känns så himla skönt att Dobby är hos dig! Skulle vara urmodigt att få träffa henne någon gång!:) Lycka till i framtiden, kommer följa denna tråden, och jag tror nog att Dobby lever det bästa kaninlivey någonsin även fast hon inte har någon päls! Pussa lilla stumpan från mig!:)

varbergsbo
1

Vilket underbart foto, men man undrar nästan vad det är för djur.

Cahira
0

Åh älska!

Alvsas
0

#198 😍

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

giffel
0

Åh, charmtroll *.*

Itchy
2

det var verkligen kul att besöka en kaninutställning, och extra kul att ha med fröken Dobby, som inte verkade bry sej spec mkt om alla som klappade,höll & fotade henne

och kul att träffa så mycket olika människor av alla typer, gamla & unga, både killar & tjejer, och kul att se så många olika kaninraserman bara sett på bild förr :)

fsigge
2

Där ser man vad det finns bakom all det mjuka pälsen. 😉

Frida

Itchy
0

idag var dagen himlen skulle bli en stjärna rikare 😭

Cahira
0

#206 Va? Vad har hänt? 😮

*jättekram*

Itchy
0

#206 jag är inte säker, men allt tyder på att vi fick med ngt extra hem från utställningen i lördags, alla symptom pekar på RVHD

7Bella?
0

😧… Nää?!.. Dobby?!..

Cahira
0

Beklagar nåt så hemskt mycket! 😢🌺

Fridaaaa
0

#206 Nej 😭

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

Återigen, stor kram till dig och beklagar djupast! Hon var så fin!😢

fridaaocrazy
0

Åh nej, hur gammal blev hon? Hon blev väll inte ens året? 😮😭

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Rabbitte]
0

Å så sorgligt, finaste Dobby ❤ Stor kram till dig!

Alvsas
0

😢🌺

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Itchy
9

tack för alla kondoleanser

detta får bli min sista bild jag kan bidra med i denna tråd då det är mitt sista minne av min lilla älskade Dobby

fsigge
0

nej men var sorgligt! 😢

*jättekram*

Frida

zezagena
0

Finaste finaste Dobby, en underbart vacker kanin har gått till kaninhimlen 😕

farvendal
6

R.i.p Dobby, jag såg henne som KiF's lilla maskot ❤️

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MoaL
0

Så fruktansvärt! Jag beklagar verkligen. 😢

Underbara lilla Dobby, vila i frid! ❤️

Mvh,
Moa

Rebornbabyn
0

Sov så gott älskade Dobby. Du gav henne ett jättebra liv! ❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Cilia.Teddytöserna
7

nu skuttar hon på himlens evigt gröna ängar. Vila i frid fina Dobby🌺

Styrkekramar till dig! tycker det var så underbart gjort av dig att ta emot henne! du gav henne ett värdigt liv & det ska du vara stolt över, tror inte många skulle get henne den skansen som du gjorde!❤️

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Cahira
3

Instämmer att du tog enormt bra hand om henne. ❤️ Hon kunde inte fått ett bättre hem.

Hannhis
0

såå synd, styrkekramar till dig! ❤️

Mvh Shy och Hannah

ElviraNym
0

Var dobby en naken kanin?

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Itchy
7

#225 ja (inte så svårt att se om man tittar på bilderna)

[Guldvingens]
2

#226 Du behöver inte vara otrevlig.

Itchy
10

#227 jag var väl inte otrevlig ?

[AnimalLover1]
0

OMG en av de gulliga säte jag sett!!! En fråga bara: Vad är hennes föräldrar för ras? Och kommer hon vara pälslös hela sitt liv?

Itchy
0

#229 blandras mellan lejonhuvad,rex & ngn variant av hare…och hon var pälslös hela sitt 7 mån korta liv

(hon dog igår)

[AnimalLover1]
0

Oj jag menar kanin* Och va!!? Jag fattar inte, hon skulle väl ta vaccinet och vi som såg så fram imorgon att följa tråden, stackare ;( Lycka till!

Itchy
0

det blev aldrig ngn RVHD vaccinering då min fd veterinär aldrig beställde vaccinet, och jag ville fokusera på att få hem henne när jag trodde att det var säkert här hemma

och jag kan nog utesluta RVHD i Dobbys fall då min Dvv Harley är oskadd

Kaniner_bäst
1

neeeej!! Vad synd, Lider med dig! Men hon skuttar på dem finaste ängar någonsin! Styrkekramar till dig min vän <3

Linneaklasson
0

Styrketränar till dig och Harley! Hon har det säkert jättebra däruppe!

[Mi-rand-a]
0

usch vad tråkigt!

Men De nakenkaniner som fötts brukar inte få så långa liv så kan ju också bara ha varit så att de var livets gång. Hur som helst så hade Dobby väldans tur att fått leva så länge som hon fick.

Itchy
23

fick igår kväll denna bild skickad till min mail från ett av Dobbys fan, ett litet tribute efter att hon läste att Dobby gått bort <3

Cahira
0

Vilket underbart minne! 🌺

NaDa...
0

Trots att jag inte skrivit något har jag följt tråden Så lider jag med dig över denna speciella kanin. ♥
Hon kunde aldrig ha fått det bättre än med dig, aldrig. Kram♥

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

farvendal
0

Vilken fin bild ❤️

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

claravincent
0

Beklagar verkligen! Vila i frid Dobby!

Odette
1

Näe…. varför fick hon inte leva längre, hade tänkt skriva hur himla fin hon var och att jag just fått mig en ny kärlek här i livet och så kommer man till slutet av tråden och läser att hon gått bort. Visserligen är det en gammal tråd, men hon borde fått bli betydligt äldre än 7 månader.
Usch! Hon var ju underbar! Beklagar sorgen, en så speciell kanin måste tagit en speciell plats i mångas hjärtan ❤️

Vila i frid söta nakisnin 😕

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Itchy
4

#241 ja varför är de som sitter närmast hjärtat alltid de som försvinner först ?

Dobby var vacker från insidan ut, hon älskade alla, oavsett vad de tyckte om henne, hon må inte ha varit spec vacker på utsidan vissa dagar, men hennes skönhet fanns verkligen där inne, och jag kan bara drömma om att någonsin träffa en kanin med samma underbara sätt att vara på

men jag kommer alltid minnas att den sista natten hon var vid liv så fick hon i alla fall sova hos mej i sängen, och hur nöjd hon var över det

sara8282
0

Vilken speciell och charmig kanin! Helt underbar!

Sorgligt att hon inte finns längre 😕

#216  Kanske är jag helt blind, men jag kan för allt i världen inte se vad bilden föreställer? 🤔

Itchy
0

#243 det är hennes högra framtass avgjuten som ett minne av henne

sara8282
0

#244   Ja, såklart, det ser jag ju nu! 😟

kanin och häst
0

Måste bara putta upp!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

kanin och häst
1

Hon var ändå en underbar kanin, och du kunde inte gett henne ett bättre liv!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.