Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1114 ggr
goldenhamsters
0

Haltande kanin

En av mina kaniner har sedan igår haltat ibland när hon springer, det är vänster bak som hon haltar med. Det är dock bara ibland hon haltar, ibland springer hon som vanligt. Jag har känt igen hennes ben och fot, hennes ben hänger inte, hon kan använda benet, inga sår eller liknande. Hon kan sitta på både bakbenen när hon tvättar sig. Hon är en innekanin och jag märkte igår när jag släppte ut henne i hagen direkt att hon haltade, så hon Måste skadat sig i buren. Borde hon få sitta i sin bur så hon inte rör på benet och få som en slags burvila? Eller är det okej om jag minskar ner hennes Hage till en liten ruta så hon får äta lite gräs i alla fall och se de andra kaninerna genom gallret, men att hon ändå knappt har någon springyta? Eller ska hon få gå som vanligt i hagen? Hon verkar inte stoppad av sin fot utan springer omkring lika mycket som hon brukar göra.

Mvh Alicia.

[zendaimimon]
1

Ring veterinären och rådfråga tycker jag :)

Zabbio
0

Aldrig fel att rådfråga, men om det bara är lite hälta emellanåt så hade jag låtit henne gå som vanligt i Hage. Motion är oftast bra om det inte är benbrott eller akut sträckning. Blir hon värre så begränsa rörelsefriheten.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

goldenhamsters
1

Jag hade henne i en mindre Hage utomhus så hon fick chans att äta gräs och röra lite grann på sig, och hon vart redan bättre. I alla fall om jämför med när jag släppt ut henne efter en natt i buren. Så lite rörelse gjorde henne lite bättre. Blir hon inte återställd till nästa vecka åker jag och röntgar hennes fot, dock tror jag inte att det är så allvarligt att det behövs. Men jag får hålla tummarna för att min lilla tjej bättrar sig 🙂

Mvh Alicia.