Smal upphittad kanin
För ett tag sedan hittade en tjej en kanin och satte upp lappar om kaninen i området. När ingen svarade på lapparna frågade hon mig om jag ville ha kaninen, för jag har förut tagit hand en vanvårdad omplaceringskanin som jag fortfarande har kvar och letar en kompis till. En timme innan jag skulle hämta kaninen ringde de riktiga ägarna och sa att det var deras kanin, men att de blev glada att höra att jag ville ha honom så jag kunde få honom ändå. Jag har inte fått reda på hans ålder än, men det ska de kolla upp. Nu till min fråga, jag tycker han känns lite mager. Vad är det bästa sättet att få honom att gå upp i vikt? Jag är inte så bra på kaninraser, men visst är han en lejonhuvad kanin? Han väger i alla fall 1,2 kilo vilket är lite lite, han bör kunna gå upp lite till. På fredag ska jag ta honom till veterinären och kastrera honom, då kan jag be dem att kolla hans kindtänder så att det inte är fel på dem. Jag tror han är mager pga av brist på mat, inte parasiter eller bettfel. Så mina frågor var alltså, hur får man enklast upp en kanin i vikt? Och vad för ras och färg ser han ut att vara? Han är väldigt lugn i temperamentet men ändå nyfiken utomhus i hagen och hoppar runt glatt.
Mvh Alicia.
Jag tipsar om att vänta med att kastrera honom tills han är i bra skick!
Solrosfrön är bra när de behöver lägga på sig lite. Pellets kan du också ge. Och mycket hö såklart. Men ge inte för mycket på en gång, så att inte magen börjar krångla.
Ser ut som en svart lejonhuvad eller lejonkorsning.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag vet inte varför bilden blev på sidan, kanske beror på att jag la upp den via mobilen. Lägger upp en till på honom.
Mvh Alicia.
Mvh Alicia.
Mvh Alicia.
Ser ut som en svart lejonhuvad eller lejonkorsning. Mycket hö, pellets och solrosfrö brukar hjälpa! :)
#1 tack för svaret. Jag tar honom till veterinären på fredag för jag vill låta en veterinär titta på honom, en rutinkoll, tänder, klor, päls m.m. Sen kan veterinären få avgöra ifall han är i skick att kastreras. Jag vill inte ge för mycket pellets och solrosfrön och sånt nu i början, jag vet ju inte vad han är van med att äta. Men jag vänjer in lite sånt nu och hoppas han går upp lite i vikt, han är inte sjukligt mager utan bara lite magrare än de andra kaninerna här hemma.
Mvh Alicia.