De känner varandra men slåss ändå!
En kastrerad hane och en okastrerad hona som gått tillsammans till och från i ett helt år ungefär. De visar tillgivenhet och trivs i varandras sällskap men nu har de börjat slåss vissa gånger så jag får lyfta ur en av dem ur buren för att undvika dödsfall känns det som. Det ryker hö och spån och pälstussar och det är svårt att avgöra vad de börjar bråka av, plötsligt ryker de bara ihop! Varför?
De har vissa stunder gått i separata burar och vissa gånger har de gått i samma bur. De har fått en kull ihop på fem friska ungar som numera är vuxna sålda, och nu är hanen kastrerad sedan tre veckor och tanken är att det inte ska bli några fler ugnar och att honan och hanen ska gå ihop eftersom de har trivts ihop tidigare. Stundom, tål de varandra och sitter och slickar på varandra, stundom råkar de i slagsmål utan klar orsak.
Jag har haft en bur som hanen fått gå i en tid och sen placerat honan i hanens bur. (Jag kan det här med revir osv). De äter ihop och ser ut att trivas i varandras sällskap, så varför dessa slagsmål? Börjar bli lite irriterande att inte förstå varför. :( Ska jag låta de reda ut bråket själva?
Man ska ha en kanin som blivit kastrerad ensam i 1 månad, kanske är det det?
Ett liv utan djur är inte värt att leva
Om din hane är kastrerad sedan tre veckor skulle jag sära på dem direkt. Risken finns fortfarande att de ska lyckas para sig och hormoner kan finnas kvar och spöke ett par veckor till. Så sära på dem, Vänta ungefär tre veckor till och sätt sedan ihop dem igen. :)
Ja, menar just det, hormonerna kan spöka länge till!:) man ska ha de MINST en månad ensamma när de blivit kastrerade vad jag läst.
Dessutom, hade ni de verkligen tillsammans när hanen var okastrerad!?
Jag får inte ihop det där.
1. Hade ni dom ihop i ett år trots att hanen var fertil? Varför då? Hur gamla är kaninerna?
1. Man ska vänta i minst 4 veckor efter kastrering för att vara säker på att det inte blir ungar. Satte du ihop dom direkt efter kastreringen så kan det mycket väl vara ungar på G igen.
2. Om du särar på dom och sätter ihop dom igen då och då så måste de göra upp om rangen på nytt varje gång. Det är stressande för de båda ochär troligen en anledning till varför de har svårt att komma överens
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Precis som övriga skrivit finns ev spermier kvar upp till 6 v efter kastration och lyckad PARNING kan ha skett. Hormonerna kan nog ta 2-3 mån innan de lägger sej, är individuellt. Honan kan ju brunsta och hanen triggas då att para henne äv om han kastrerad. Säkerligen kommer det bli ett bra par om nga veckor. Ibland får man kastrera äv honan för att det ska bli ett lugnt par ;)
Aha. Hemgångsrådet jag fick från veterinären var 3 veckor men det kan mycket väl vara mer. Jag har dem inte ihop just nu pga bråken, men ibland får de ses på golvet under kontrollerade former (jag är med hela tiden) bara för att de inte ska para sig igen. Då kan jag avstyra det hela. Men hanen verkar inte särskilt intresserad av det.
Nej jag satte givetvis inte ihop dem direkt efter kastrationen. Jag har som sagt haft hanen ensam i en egen bur nu i tre veckor. Men eftersom de får skutta fritt hemma hos mig har honan kunnat skutta runt utanför hanens bur så de kunnat lukta på varandra genom gallret, och tvärtom, alltså att hanen skuttat fritt och nosat på honans bur. Så de har alltid haft närvaro av varandra.
Jo det kanske har med rang att göra. Men eftersom de har bott ihop i samma hushåll i ett år så borde de väl känna varandra så pass bra att detta inte behövs. De har i princip alltid kunnat se varandra från sina olika burar och känner dagligen lukten av varandra eftersom de skuttar på samma golv.
#5 Hanen är två år och honan är ett år.
När de bor med galler emellan så har de båda kaninerna sina egna revir. När de hamnar i samma bur så måste de dela och då behöver de göra upp om vem det är som bestämmer. Mina honor är också bästa vänner genom galler. Men i samma Hage så blir det slagsmål direkt!
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson