Kanin rymt ur kompostgallerbur/-hage?
Jag funderar på att bygga en innebur av kompostgaller.
Jag har sett att många inte har tak på sina burar/hagar, så min första fråga är hur högt gallret måste vara för att kaninen inte ska kunna hoppa över det. Även när den är fullvuxen.
Sen undrar jag om någon har varit med om att deras kanin har krupit under gallret. Vad jag förstår är en del kaniner (även dvärgvädurar) så starka att de kan lyfta gallret. De flesta hemmabyggda burar och hagar jag har sett har ingen gallerbotten, utan bara någon form av matta.
Tacksam för svar,
Elin
#0 Om du har typ sitthyllor eller liknande så finns de nog risk att kaninen hoppar över. Och är nog risk ändå. Samt att jag tror likadant om att komma under. Kompostgallret är inte supertungt och inte heller jättestabilt. Men det är bara vad jag tror! Man får väl testa? :)
Allt gott!
/ Moa
Mina fullvuxna dvv kan inte hoppa över kompostgaller, inte heller lyfta, eller de kanske kan men de har aldrig gjort det, de kan hoppa över ifall du har någon högt precis vid gallret.
Min lejonhuvade vuxna hona lyckades krypa ut genom hålen på kompostgallret! :0 Vet inte hur hon llyckades med det. Jag har jordgubbsnät som tak, så hon hoppade inte ut. Så mitt tips? är att ha ett annat slags nät runt kompostgallret.
Man måste minst ha nätet på högkant, annars hoppar kaninen garanterat ut. De kan också lyfta i gallret och riktigt små kaniner kan komma igenom nätet: en kanin kan ta sig ut genom hål som är större än dess skalle är bred, vilket knappt är fattbart men när man har sett vildkaniner hoppa genom Gunnebostängsel så vet man att det är sant.
Min förra kanin. ( lejon ) lyckades komma igenom hålen.
Min dvärghare hoppar över 120 cm lätt! Mina rexar hade jag i kompostgaller utan något men bara under uppsikt! Vill du ha de ute jämt i hagen eller är osäker så sätt tak över o under. De gräver lätt ut ;)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Min rex och belgiska jätte kom ut när jag inte hade botten. Grävde hål och kunde lyfta gallret så den andre smet. Började köra med även botten, dock aldrig kompostgaller igen utan uppsikt om jag bor på landet igen. Bodde lite utanför stan förut och körde kompost Hage som satt ihop med uteburen. Trode det skulle va säkert. Men något gick berserk på gallret så det var uppdraget från backen och ihop tryckt, samt en gallerpinne avsliten. Den kaninen återhittades vid liv skönt nog. Innan dess var det en lokatt som bet tag i min andra kanins tass genom gallret. Grannen avbröt dock, jag satt hemma men hörde inte ens nått. Kaninen blev inte jätte skadad och fick behålla tassen. Men inte speciellt säkert med kompost galler om man har rovdjur i närheten.
Dock har jag haft mycket otur med kaniner. Ende art jag haft som verkligen skitit sig med det mesta.
Värst var när nån stal min belgiska jätte från uteburen i Virsbo. Lämnade 4 stycken 14 dagars gamla kaninungar att dö hos veterinären som försökte stödmata dom.
Så dubbla lås och stabila burar för utekaniner om man vill va säker :-/
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Dino, Du är saknad
10/6 2015 lämnade Dino oss
Sov gott älskade vän

Som vanligt grym respons, tack allihop! :)
Jag hade tänkt ha det som innebur med tillhörande Hage.
Det blir nog till att ha både golv och tak, i alla fall i den delen där kaninen ska vara när jag inte är hemma. I hagen tänkte jag låta den vara större delen av dagen då jag är hemma (utom då jag ska duscha, gå ner i tvättstugan etc.) så där kanske det räcker med höga väggar.
#1 Jag tänkte försöka fästa en sån cylinder/tunnel som är till katter högt upp i buren, som en sorts ligghylla med utsikt. Då är det nog bra med tak, både för att lättare kunna sätta fast den, och för att motverka rymning. :)
#2 Det är olika från kanin till kanin antar jag. :)
#3 Oj! Jag har hört att ungar kan krypa igenom, men inte vuxna. Det är bra att veta. Jag har läst att minkgaller/minknät kan funka bra(?)
#4 #5 #6 Det blir nog till att ha både tak och golv… och extranät! :)
#7 Åh, så trist att höra! :(( Hoppas du slipper otur hädanefter, det känns som att din oturskvot är fylld för länge sen.

Nästa fråga är om säckbindartråd är tillräckigt för att hålla ihop buren…??
#10 använd buntband aka kattstrypare
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Mina hanar (dvv) kan varken lyfta eller krypa igenom gallret men våra kaniner kan nämligen trycka deras huvuden igen kompostgallret och när de var mindre så kunde de komma ut helt. (Jag är även rädd att mina fastnar när dem sätter ut huvudena och jag är rädd att de skadar sig) Mitt tips? är att ha ett annat galler runt om, som hönsnät + hönsnät eller något annat som tak för att det kan vara så att mina hanar kan hoppa över och då kan nog dina det mer (men mina har aldrig gjort det) Jag rekomenderar tak åtminstone. Jag har en sådan bur inne och den har kompostgaller som tak så att de sitter fast på ena sidan och går att ta upp bara :)
#7 samma här, har haft sån himla otur med kaninerna :( Det är så synd när sådant händer ens älskade kaniner :(
Även om kaninerna inte kan hoppa över kompostgallret, eller lyfta, är det ju ganska stor risk att de klättrar över. :)
Jag har stora hagar med lite kvistar/hus i så det ska bli roligt att vara där. Jag har inget tak på mina hagar men jag är inte helt 100% på att min hoppkorsning inte skulle få för sig att hoppa över, därför brukar jag sitta där inne med henne :)
Kompostgaller tror jag är 90 cm höga, då borde det vara chill om kaninen inte är överaktiv ;)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story

#11 Det var det jag menade med säckbindartråd. Kärt barn har många namn(?) :)
#12 Ja, jag kommer ha tak… och får nog ha något extranät, i alla fall medan den är liten. Hur har du gjort med botten i din kompostgallerbur??
#16 Ja, de är 90 cm, och jag tänkte ha dem åt den ledden, i alla fall till den delen som ska vara "bur". Hagen kommer nog oftast vara åt andra ledden, men jag tänkte vara med när kaninen är i den. Eller anpassa höjden efter hur mycket jag kan vara i rummet. :) Jag tänkte också försöka ha massa roliga saker i buren och hagen, så att kaninen förhoppningsvis inte känner något behov av att rymma. ;)
Min kanin hoppade över 2 gånger i rad, alltså från marken rakt upp över gallret. Andra hoppet såg jag. Han hade ingen sitthylla så att han kom upp högre.
Sen bankade jag ner tältpinnar för att hålla nere gallret så att det ej skulle gå och lyfta.
Johanna Gudinge
igår fick jag jaga ena kaninen som bara helt utan ansträngning gick ut genom en hålet.
Min holländska kanin hoppade lekande lätt över kompostgaller (gröna, köpta från bauhaus) Och jo han kunde lätt krypa under gallret! Han var ganska ung och galen på den tiden. Hur som helst började han acceptera kompost hagen när jag byggde en större med fler galler och spände över ett bärnät så att han inte skulle hoppa ut. Hagen är förstås inte rovdjurssäker med enbart bärnät över men han är i hagen under uppsikt.
Min dvv hona lyfter kompostgallret och kryper ut…
Mina kaniner kommer inte över ens på kortsidan men de är dvärgvädur och löwen. Ska du ha en hylla får du ha i mitten mot en vägg så de inte kan skutta över. Mina kom igenom när de var små bara. Blev så förvånad när jag insåg att Nemo mest var fluff och lätt kunde komma igenom fast det inte såg så ut. Prova och vakta och se eller locka med godis och se om de klämmer sig igenom. Har tyckt de fungerat bra och är stabila. Sätter ihop dem uppe och nere med buntband. Hade Hage med enbart kompostgaller när rummet de vanligtvis springer i renoverades. Gick bra :) Har man problem med kaniner som gnager eller lyfter kan man bara ha filt över.
Min förra dvv hona klättrade över minst 1 gång varje tillfälle hon var ute i kompostgallret. Gjorde det ändå från när hon kom hit till när hon dog.