Sätta in hona i grupp
Hej! Jag har en grupp kaniner i et hägn på ca 45 kvm. Det är två kastrerade hanar (2 och 6 år) och två honor (kullsyskon, 1 år). Har nu köpt en till hona (10 veckor) som så småningom ska in i gruppen.
Min fråga är nu, hur gör jag detta på bästa och smidigaste sättet? Är det bara att sätta ihop alla på neutral mark o hoppas på det bästa? eller ska jag gör på något annat vis? Tar emot alla tips? och ideér jag kan få!😃
/ Angelica
Putt🙂
/ Angelica
Vissa brukar stoppa in den nya kaninen tillsammans med en eller två av de andra i en transportbur och sedan köra runt med bilen ett tag då kaninerna då kurar ihop sig och söker lite trygghet i varandra istället för att första mötet genast handlar om dominans antar jag. Man måste ju dock vara beredd på att stanna bilen och sära på dem om nåt skulle hända.
När jag köpte en hona (10 veckor) som skulle in i mitt hägn (ca 45kvm) där jag hade hona + ungar så satte jag in henne i en kompostgallerbur inne i hägnet först. Då kunde hon lära känna de andra försiktigt inne i deras hägn, och när jag sett att de behandlade henne väl genom galler öppnade jag kompostburen och släppte ut henne i hägnet.
När jag köpte min nya hane gick de i varsitt hägn intill varann nån vecka innan jag öppnade upp mellan och så fick de alla tillgång till båda hägnen. Det gick bra båda gångerna.
#3 Tack för tipset!🙂Får testa det!
/ Angelica