Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 490 ggr
Alvirpo
0

Sätta in hona i grupp

Hej! Jag har en grupp kaniner i et hägn på ca 45 kvm. Det är två kastrerade hanar (2 och 6 år) och två honor (kullsyskon, 1 år). Har nu köpt en till hona (10 veckor) som så småningom ska in i gruppen.

Min fråga är nu, hur gör jag detta på bästa och smidigaste sättet? Är det bara att sätta ihop alla på neutral mark o hoppas på det bästa? eller ska jag gör på något annat vis? Tar emot alla tips? och ideér jag kan få!😃

Alvirpo
0
[zendaimimon]
0

Vissa brukar stoppa in den nya kaninen tillsammans med en eller två av de andra i en transportbur och sedan köra runt med bilen ett tag då kaninerna då kurar ihop sig och söker lite trygghet i varandra istället för att första mötet genast handlar om dominans antar jag. Man måste ju dock vara beredd på att stanna bilen och sära på dem om nåt skulle hända.

[tintilar]
0

När jag köpte en hona (10 veckor) som skulle in i mitt hägn (ca 45kvm) där jag hade hona + ungar så satte jag in henne i en kompostgallerbur inne i hägnet först. Då kunde hon lära känna de andra försiktigt inne i deras hägn, och när jag sett att de behandlade henne väl genom galler öppnade jag kompostburen och släppte ut henne i hägnet.

När jag köpte min nya hane gick de i varsitt hägn intill varann nån vecka innan jag öppnade upp mellan och så fick de alla tillgång till båda hägnen. Det gick bra båda gångerna.

Alvirpo
0

#3 Tack för tipset!🙂Får testa det!