Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 345 ggr
Famjensen
0

olika åldrar på ungar

Hej!

Vi har en kanin hona hemma som vi lånat någon månad under sommaren. Honan kom med två ungar, som vi viste om.

Men döm av min förvåning när jag kom ut till dom i morse och hittade 5 (FEM!!) nya ungar i buren.  Dom äldre ungarna är fem veckor nu och båda kullarna har samma mamma.

Går det att ha dess i samma bur tills dom äldre är gamla nog för försäljning?

Tacksam för svar!

[Sockertoppens_kaniner]
0

Det kan gå, men risken är att hon struntar i en av kullarna. Antingen så kan hon strunta i de nyfödda eller i de andra två. Men de två första ungarna, borde ju mest äta hö och maten mamman får nu, så de kanske kan flytta till annan bur? De är ju egentligen lite för tidigt, men de borde klara det. Men vänta och se om du får fler svar om någon tycker att det är en dålig idé.

Zabbio
1

Se om hon struntar i de små nya - är de runda om magen så får de mat. Får de mat så  låt dem bo ihop.

Det är inga problem att flytta en 5 veckors kull. De  kan vänjas av redan vid 3 veckor, men det är så klart inget jag  rekommenderar. I det vilda är det inte ovanligt att honan har två kullar med en månads mellanrum, periodvis. (jag flyttar mina vid 6-10 veckors ålder, beroende på omständigheter så som plats/antal ungar och honans kondition. Ibland tappar hon mycket och då flyttar jag ungarna lite tidigare, vid 6 veckor.)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Famjensen
0

Tack för svaren! Enligt veterinären  borde det gå bra. Vi skulle låta dom vara helt ifred några dagar för att inte mamman skulle bli stressad. Bara ge mat och göra rent i buren inget lekande, eller gosande fören måndag. Vi skulle hålla et extra öga på den nya kullen så alla överlever och får mat bara.