Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 533 ggr
moamedkaniner
1

Frågor ang uppfödning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har tagit upp kaninintresset "igen" och har nu två fina kaniner. Båda är blandraser. Hanen ska kastreras. Men jag har varit sugen på en kull länge. Inte bedriva en stor uppfödning. Vad anses om detta? Vet att de diskuterars om hurvida man ska avla på blandraser. Min hona är 50% schasengold och 50% och har färgen viltbrun, rödförstärkt. Just nu spekulerar jag ju bara. Men delvis intresserad av att få schasengold- ungar. - Dock så är min hona rätt liten och tror hon kommer va i storlek med en dvv. Och vad jag förstått så ska renrasig schasengold väga mer. Är även mycket intresserad av pälstypen Rex! Och undrar om de går att kombinera? Både färg och pälstyp.

Allt gott!
/ Moa

moamedkaniner
0

Obs! Hon är ju inte fullvuxen än på ett tag! Så detta är somsagt bara spekulationer! Ville mer visa färg och form.

Allt gott!
/ Moa

Mickis1994
4

Blandras, renras, hoppning eller projekt kull. Det viktiga anser jag är att man har en genomtänkt kull med syfte. Föräldrarna ska ha väljs ut med noggrannhet för att komplettera varandra på bäst sätt.

I sådant fall skulle jag para henne med en viltgul rex (liten rex, rex, eller dvv rex) så får du fram viltgula rödförstärkta ungar som bär på rexanlag. Eller att köpa in ett sachengoldpar och köra på renrasig Avel?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

moamedkaniner
0

#2 Jag tänkte isåfall leta efter en hane att låna. Och vill gärna använda min hona. Så tipset om en vitgul liten Rex var väldigt bra! :)

Allt gott!
/ Moa

Mickis1994
0

#3 Ja hoppas att det var till hjälp! :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

moamedkaniner
0

Har nu tagit reda på hennes färger bakåt, hennes mamma är renrasig schasengold och hennes pappa är en svartvit dvärgvädur och hans mamma är en helsvart dvärgvädur och hans pappa är en chinchilla manteltecknad dvärgvädur/Löwen. Är det fortfarande viltgul som gäller för att få fram rödförstärkta ungar? Eller en renrasig schasengold? Tänker att hanen inte får vara så stor då hon har dvärgvädur i sig.

Allt gott!
/ Moa