Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1935 ggr
maddeeew
1

Försvunnen unge!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här är läget, jag tog för 4 veckor sedan in en undernärd liten kanin tjej som bott i ett bostadsområde i närheten av mig i 4 månader. Någon har antagligen släppt ut henne eftersom det verken funnits lappar och hela området visste att hon var där. Men iallafall för 12 dagar sedan fick hon 7 kaninbäbisar (vildkanin blandning) 2 av bäbisarna är undernärda men har äntligen börjat gå upp i vikt! 

Men nu kommer min fråga! i morse väckte min pappa mig och sa att en av ungarna var försvunnen så vi har letat igenom hela buren (inomhus), buren utomhus (även fast vi räknade dem när vi tog in dem igår kväll) vi har även letat i hela huset så nu tror jag att mamma kanin ätit upp den ! och visst det är ju rätt vanligt att dem gör det, MEN det var den största ungen hon åt upp inte dem två små undernärda utan en tjock frisk unge…? så jag är rätt förvirrad… 
och borde det inte finnas blod i buren om hon ätit upp den eller sväljer dom de hela? eller har någon av er en aning vart den annars kan ha tagit vägen?

(kaninen med den bruna nosen är försvunnen)

Hanna
0

Äter de verkligen sina ungar? Att de kan ha ihjäl dem har man ju hört, men äta..

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

maddeeew
0

När jag blev med kaninungar så läste jag på lite och då stod det att dem kunde göra det så gick in och läste lite om det nu och det verkar som att det är rätt vanligt :o (blev också rätt fundersam över det…)

Svado
0

Leta igen, o bakom burarna o så. Den kan ju ha trillat ut.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

maddeeew
0

Den har varit i en vanlig 140 bur hela natten, den kan lixom inte ha kommit ut… vi är helt förbryllade…

Svado
0

Då ligger den säkert någonstans i höet, har du gått igenom allt hö? Noga rensat ut allting o lyft på vartenda strå? :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[ZorroKanin]
1

Ganska vanligt att kaninmamman äter upp en unge, den kanske var sjuk fast du inte visste det?

tlover
2

Kaninmammor kan äta upp kaninungar (jag har själv sett det) men det är snarare dödfödda ungar och väldigt unga ungar, jag tror själv inte att hon har ätit upp en 12 dagars unge tex (men hon kan ha gjort det ändå). Det syns däremot inget blod eller liknande utan dom äter dom hela (dom äter ju dom döda ungarna så att rovdjur inte ska känna doften så att det skulle bloda ner motverkar syftet).

Kolla under höet/halmen tex i boet och så, vi har förlorat en kull för att vi missade en död kaninunge som gömdes under höet en gång.

l'm back

[vanilla skye]
0

Givetvis kan honan äta upp ungen, har själv varit med om honor som ätit upp hela ungen och kanske lämnat en liten bit av ungen eller något blodspår, det kan ibland vara svårt att hitta blodspår i buren.

maddeeew
0

Jag har kollat igenom varenda millimeter av buren nu (dem resterande ungarna och mamman fick va i uteburen så länge) och jag hittar inte ett spår efter den….
Men det är väl som du #6 Zorrokanin säger att den var sjuk utan att vi visste om det, kanske hjärtfel eller någonting så den dött och mamman ätit upp den.. :/

Tack för era tankar och idéer iallafall! :*

[hattifnatten]
0

Hur har det gått?