Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 667 ggr
Twix*
0

Twix,vad ska jag göra med dig?!

(suck) vad ska jag  mig till med  denna herre (Twix) han går mig på nerverna den sprattel gubben

han gillar inte att bli lyft

han gillar inte att bli klappad

han sprattlar som om det gällde livet om man tar honom i nackskinnet

😮helt enkelt hopplös men jag vill inte avliva men om jag skulle sälja honom så TVIVLAR jag stark på att någon vill ha honom som kel kanin och Avel är inte på fråga då han är kastrerad 😕 vad ska göra med honom finns det ingen som typ tar emot "problem kaniner"

[[Rabbitsforlife]]
0

Träna, träna och åter träna om du känner att du vill lägga ner den tiden. Att ta i nackskinnet kan jag tänka mig att han sprattlar om du lyfter han så. Det gör nog ganska ont. Jg brukar bara nypa tag i nackskinnet för att få in en hand under magen men aldrig lyfta i skinnet på min ena som är sprattelgalen.

pernillaoscarsson
3

Varför lyfter du honom i nackskinnet? Vill du ha en härlig kanin så får du arbeta med honom. Du måste ge honom chansen att se att du inte vill honom illa. Det gör du inte genom att lyfta honom i nackskinnet. Låt honom vara den han är så väljer han själv när han är redo att lita på dig. Ha honom lös i hage/ett rum och bara var där med honom utan att "umgås" med honom. När han inser att du inte gör någonting som skadar eller skrämmer honom så kommer han vilja lära känna dig, sedan kan ni arbeta vidare med det.

[zendaimimon]
0

Att kaniner inte gillar att bli upplyfta är inget ovanligt, men om du lyfter din kanin i nackskinnet är det lätt att förstå att den inte vill bli klappad heller.  Gör om, gör rätt och muta din kanin ibland :)

MontEverest
6

Jag tog hand om en sån kaninherre en gång efter att ngn hade slängt ut han och inte ville ta hand om han längre. Vet ej hur gammal han var men några år säkert. Han var precis som du beskrev , ville varken bli lyft eller klappad eller ens va med människor. Jag hade honom frigående i köket, ställde fram mat och vatten men gjorde inte så mkt mer än så, lät honom bara va och leva där bredvid oss. Kommer ihåg att jag först efter ett år fick klappa honom på huvudet, det kändes såååå stort när han tillät det plus att man såg att han njöt. Det var värt allt!! Så småningom blev han väldigt social, sprang runt benen på en så fort man kom in, tiggde när vi åt middag, kom när man ropade på honom. Han blev så rar men på sina villkor, gillade inte att bli lyft men det fick man respektera. Han tillät även att man kliade honom under hakan och runt huvudet och över kroppen då la han sig ner o njöt. Han levde 7 år till hos oss innan han gick bort. Så satsa på han tycker jag. Tålamod o tid är det du behöver.

taxidriver142
1

Jag rekommenderar dig att INTE lyfta kaninen i nackskinnet. Jag lyfter med höger hand under kaninens bak och vänster hand som stöd för bröstet.

Twix*
0

Jag lyfter ALDRIG mina kaniner i nackskinnet utan jag håller fast honom i det och han är inte rädd för mig sitter jag i buren så kommer han och klättrar på mig men han gillar bara inte att man ens tänker tanken att röra honom

kanintok
0

Jag har haft tanken att köpa en aggressiv eller rädd/otam kanin och ha som utmaning att tämja den. Om du nu vill sälja honom kan du fråga runt lite om det är någon som skulle vela göra samma sak. Jag skulle nog absolut gjort det om det inte vore för mina föräldrar jag tvivlar på skulle tycka det var en bra ide. Men mitt tips? e att inte börja lyftträna innan du märker att han är lite vanare med dig ich inte så rädd , om han nu är det.

Twix*
0

#7 jo jag ska pröva lite först nu när han går ensam så är det lättare att lära känna honom