Upphöjd bur på vintern
Varför ska buren vara upphöjd på vintern? Jag har samma bur året om direkt på marken, och har alltid haft… :S
Därför att kaninen ska kunna ha en yta att sitta på som inte är i marknivå och detta pga att marken blir iskall på vintern och står buren direkt på marken går kylan upp i burgolvet.
Kaninen ska kunna ha en yta att sitta på där den kan hålla sig varm och inte få kyla under fötterna.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
För att inte kylan ska tränga in genom burgolvet
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Är det lag på detta eller bara en rekomendation? Mina burar står på sånahär stpra tegelstenar.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#3 lag om det är utebur på vintern (eller räknas de regler som jordbruksverket sätter upp bara som en regel?) hursom kan man åka dit om man inte har det.
Upphöjt behöver däremot inte vara jättehögt.
l'm back
Aha okej, tack för svaren. Men alltså, mina kaniner bor i en året-om bur som står direkt på marken och den har inte två våningar, men de har ett stort hus med ett litet hål som de kan krypa in genom, är det tillräckligt att ha på vintern? Asså den är självklart stor så båda får plats, och maten finns på taket. Men om de väljer att sitta på marken? För att Skutti är sån, hon brukar inte vara inne i huset :S Luddigt men aja. Buren är ju inte så jättepraktisk då det regnar in och jag kan inte ha typ plastglas där eftersom jag måste kunna öppna hela för att sätta upp hagen (nej vi har tyvärr inte möjlighet att sätta upp en 100kvm Hage så därför blir det såhär)… Och vet att det inte är världens finaste pga att jag satt dit olika saker xP Och det gröna är huset jag menar. Och om ni nu tycker att buren är för dålig vinterbur, kom med råd om hur jag ska förbättra det, förutom att bygga en ny vinterbur! Iochmed att det är en vit kvar till vintern så kan jag ju kanske försöka bygga nåt bra på slöjden eller så.
Själva buren ser ju ut att vara upphöjd? Är du orolig att den ska frysa om tassarna kan du ju lägga en frigolitplatta på golvet med en en träskiva ovanpå. Isolerar i alla fall så att inte kyla kommer från marken. Tror även att man vill höja upp buren pga att inte snö ska komma in. Har man buren på marken och gallret går ner till golvet så kommer det komma in snö som blöter ner golvet vilket inte är bra. Därför är det bra ifall gallret börjar en bit upp på buren. Eller tak som går ut såpass mycket att snön inte lägger sig intill buren.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Nej den är inte upphöjd, bara det gröna huset, fast kommer det inte bli sådär typ äckligt under frigoliten? Om man bara lägger det över gräset. Jo jag tänkte på det, att det kan komma in snö :/ men jag kan inte typ lyfta upp buren på vintern. Ja det är svårt att förklara skriftligt :P
0.6 kvm yta är det som måste vara upphöjd, förutsatt att kaninerna väger under 2 kg.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#8 Minst 0.6 kvm? Är det ungefär 60*60cm? I längd och bredd då. För hela huset är ungefär så stort.
#9 nej, exempel på 0.6 kvm är 120*50 cm eller 105*60 cm
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#1 håller med.
Självklart inte frigoliten direkt på marken, menade att du kunde lägga det inne i buren ifall det hade varit så att den inte var upphöjd. tips? är att köpa/bygga en större bur som följer lagen som är upphöjd. Sedan kan du ju fortfarande ha så att den kan springa i själva hagen också. Bara så att den kan välja själv ifall den vill vara ute eller ej. Kaniner tål kyla bra och skadas inte av att springa på kall mark, men som tidigare sagt så är det viktigt att den även har möjlighet att vistas på större yta där den inte fryser.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Okej, men hur bor vildkaniner på vintern då? I sina hålor? Där är det väl kallt?
#13 I deras hålor är det torrt och varmt, eftersom de har grävt långt ned. På så sätt slipper de den kalla och blöta snön som finns ovanför marken. Våra tamkaniner kan ju (oftast ) inte gräva sina långa djupa tunnlar som de skulle gjort i naturen, så därför måste det ju vara torrt och varmt i deras bur som är ovanför marken. :)
#13 Vildkanin finns ju inte så jättelångt norrut heller (en liten fortsättning på #14) vilket spelar in temperaturmässigt m.m
edit: istället för frigolit kan du höja upp golvet med hjälp av lister om taket är nog högt såklart. Att snö osv inte tar sig in kan man förhindra med blandannat vindskydd fram tills du har skaffat/byggt en bättre vinterbur (jag vet vissa tar bara och bygger en bur på några lastpallar istället för ben det kanske är nått.)
l'm back
Ursäkta svar på gammal tråd. Men du kan också lägga in lastpallar, antingen med en skiva på eller om du skruvar brädor mellan de som redan finns, så att det blir ett slätt golv. Då får du ett upphöjt golv. Sätt en bräda för kanterna om du inte vill att kaninen ska krypa in under.
Och sätt upp tre väggar på lastpallen (ev. plus tak om inte buren har det redan) som skyddar från vind och snö. Om du vill kan du ställa huset på det nya golvet.
Det viktigaste är - förutom att golvet håller sig torrt i huset - att du ger en låda/hus fullproppat med halm, så att kaninen nästan får dra ut halm för att komma in. Då gör kaninen ett perfekt litet bo där som värms upp snabbt av kaninens kroppsvärme.
För övrigt tycker jag att du har en stor och fin bur, kul att han får yta att röra sig :) Lite småfix så blir den en jättebra vinterbr.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#17 Jag förstår inte riktigt hur du menar?
Ingen bild
Nu kom den
Du behöver inte sätta glas eller skiva över hela :)
Kanske du kan bygga in den ändan som du inte öppnar, och låta det gå ut lite? Eller fästa en tunn trä/plast-skiva på kompostgallret så att du kan öppna som du gör nu. Tex har IKEA tavelramar med ett tunt, flexibelt plast-glas som är 50x70cm. De kostar 40kr styck. Kanske fästa dem så att de går att lyfta bort på sommaren när det blir varmt av solen.
#22 Jaa, det kanske jag kan fixa. Bra idé, tack! :)