Frassar boende utomhus
Hej! Jag har verkligen fått upp ögonen för franska vädurar, de verkar helt fantastiska och jag börjar bli lite sugen på att skaffa en någon gång i framtiden. Har försökt läsa på så mycket det går men jag har fortfarande några frågor.
1. Går det bra att ha franska vädurar ute året om, om de har tillgång till en bur som är isolerad (och alltså regn- och vindtät) och fylld med halm? Vad är det kallaste resp. varmaste de klarar av?
2. Jag skulle ev. ha två kaniner tillsammans, en hona och en kastrerad hane. Tanken är att de ska ha en stor utegård och sedan någon form av regn- och vindskydd. Är det bästa då att ha en (mycket) stor bur till de båda eller två något mindre burar till var och en? Vilka mått bör dessa burar ha isf? Och vad rekommenderar ni för mått till utegården?
3. Är det något särskilt man bör tänka på med franska vädurar? Särskilda sjukdomar eller annat som är vanligt förekommande?
Du behöver inte isolera buren, det räcker gott med halm och alla kaniner kan bo ute (nja, inte nakenkaniner då).
Huruvida du ska ha en stor gård eller två små beror ju på om kaninerna gillar varandra, å bygg en stor där det är lätt att sätta in en mellanvägg mitt i.
Som med främst all utställningsavel så ska du kollar tandstatus på kaninen och dess syskon och föräldrar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus