Vad ger ni era kaniner för grönsaker/frukt?
Jag har läst överallt men inte hittat de jag letar efter. Så nu frågar jag er. Vad ger ni era kaniner för grönsaker och frukt?och hur ofta? Ska iväg och handla snart så snabba svar vore tacksamt!
Jag vet många frukter men att de ska ses som godis. Men kan knappt några grönsaker:/
Ätliga växter för kaniner: - Ananas - Bra att ge vid fällning, ges färsk - Banan (Socker!) - Basilika - Betblast - Blast från rädisor - Blomkål (Små mängder) - Blåbär - Rika på antioxidanter som är viktiga för kaninens hälsa. - Blåbärsris - Populärt hos de flesta kaninerna och kan ges som tillskott under vintern. Det sägs vara bra mot diarré. - Björklöv - Ges som torkade eller färska. Motverkar på lång sikt att leversjukdomar utvecklas. Innehåller C-vitamin. Aldrig ge på vintern då grentopparna producerar gift. - Björnbärsblad och späda skott - Broccoli + blast - Brysselkål (Små mängder) - Brännässlor (Unga eller torkade) - Citronmeliss - Dill - Dragon - Eklöv – Sägs vara bra vid trumsjuka, om torkade. Ska inte ges om det inte är nödvändigt. - Frukt (som godis) - Fruktkvistar - Groblad - Ges både som torkad och färsk, och skall vänjas in långsamt som allt annat i kaninväg. Groblad är "perfekt" föda för kaniner, då den är grovbladig och innehåller mycket viktiga fibrer för en kanins mage. Dessa blad är bra vid diarré eller lös mage, och underlättar matsmältningen för kaninen. Innehåller mycket C-vitamin - Gräs (ej nyklippt eller det som gräsklipparen lämnat efter sig) - Harkål - Hallon + blad – Blad kan ges både färska och torkade, rikt på C vitamin och innehåller nyttiga organiska syror som är skonsamma för kaninen på olika sätt. Socker i bären! - Höstfibbla - Blandas med fördel in i kaninens foder för godare smak. - Koriander - Kummin - Kokt potatis - Krasse - Kålrötter - Klöver (ej för mycket, gasbildande och innehåller östrogen vilket kan framkalla brunst) - Kirskål - Krusbärsbuskar - Körsbärsblad - Jordgubbar + blad (socker i bären!) - Jordärtskocka - Lavendel - Lingonris - Ljung - Lomme - Lönnblad – Kan ges torkade och färska. De är lätta att torka och sedan blanda in i pelletsen. - Mynta - Malört - Mjölkört - Morot + blast – Ges både färsk och torkad. Innehåller A vitamin och Beta karoten som är bra för kaninens syn. Blast kan man ge mycket av, morot bara då och då. Fiberrik blast. - Majskolv (godis) - Melon (socker!) - Maskrosblommor - Maskrosblad (Små mängder) - Ges både torkad och färsk. Mycket nyttigt för kaniner, dels för att växten innehåller mycket fibrer, och dels för att bladen innehåller viktiga vitaminer för kaninen. Skall inte ges i för stor mängd då gaser i magen lätt uppstår. - Nypon - Nässlor (unga) – Ges torkade. Nyttigt fodertillskott, rikt på vitamin A, C och järn. Renar kroppen från skadliga ämnen. Hjälper till vid vår fällningen eller innan avelssäsongen sätter igång ordentligt. - Oregano - Palsternacka - Paprika (Grön är nyttigast för tänderna, den röda är lite sötare, godis) - Papaya - Sägs kunna bryta ner slem och matpartiklar som binder samman päls i matsmältningssystemet. Bra att ge vid fällningsperioder. Måste ges färsk och sparsamt. - Persilja - Innehåller mycket kalcium, ges försiktigt. - Persika (socker!) - Pepparmynta - Pimpernell - Päron (Små mängder) - Rölleka – Nyttig blomma/växt som ges torkad och färsk. Inflammationsdämpande för magen. - Rädisor + blast - Ges färsk. Fiberrik blast. - Rosmarin - Rölleka (Torkad eller färsk) - Lugnande vid gaser och tarmsjukdom. - Rönnbär - Perfekt tillskott på vintern och innehåller mycket C-vitamin. Skall ges torkade. Rönnbär och även rönnbärsblad + kvistar brukar vara mycket populärt. - Ringblomma - Ringblomma blandas med fördel in i kaninens foder för godare smak och nyttiga vitaminer. - Spenat - Salvia - Snärjmåra - Späda tistlar - Svarta vinbär + blad – Bladen kan ges både torkad och färsk. Ökar utsöndringen av urin vilket gör att gifter som finns i kaninens kropp lättare förs ut. Är mycket rika på C-vitamin. - Sallad (Ges i små mängder. Romansallad, Ruccolasallad, Mangold, Röd mangold, Machesallad) - Smultron + blad – Bladen ges både torkad och färsk. Precis som svarta vinbärsblad så ökar smultronbladen utsöndringen av urin. Innehåller C-vitamin. - Spenat - Selleri - Tallkvistar - Timjan - Valört - Vicker - T.ex Häckvicker (Små mängder) - Våtarv
Nu på sommaren får dom i princip bara grönt utifrån, det är både enklare, nyttigare (om inte det är giftigt såklart) och billigare. Ev kan dom få gurka (pga det ger vätska).
Annars på vintern får dom morotsskal, äppelskal el alfa alfagroddar (ej för mycket)
l'm back
Mina får persilja, broccoli, paprika och morot. Spenat ibland men de är inte så förtjusta i det. Samt mycket grönt utifrån:)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag ger mina gurka, broccoli, vitkål typ. Det är dessa tre som brukar vara på extra pris lite då o då på affären.
Men nu på sommaren så plockar jag bara gräs/annat grönt utomhus. Ser ingen mening med att ge dom grönsaker från affären så här mitt i sommaren.
Har dessutom odlat grönkål som de ska få senare till hösten :) Ekologiskt och närodlat ;)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Nu när det är extra varmt ute ger jag gärna grönsaker med mycket vatten som gurka, sallad, tomat m.m
Jag ger grönsaker två gånger om dagen. Har alltid någon kålsort med som grönkål, svartkål, salladskål och savoykål, sen ger jag även alltid en bit fänkål och sallad, persilja eller broccoli. Utöver det ger jag en liten bit selleri, morot eller andra passande grönsaker beroende på vad som finns hemma. Frukt ger jag någon liten smakbit av några gånger i veckan bara som godis.
Sen ger jag även växter utifrån dagligen nu under sommaren, billigt och bra.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Och på #1 , jag ger inte allt det haha x) men det bar bara en lista på vad du kan ge :)
Jag ger mina äpplen,morötter, tomat, gurka. Ibland banan men det väldig sällan. Ibland vinbär, jordgubbar smultron, blåbär. Ibland spinat blast. Väldigt ppulärt med spinat blast (blad). Så ger jag ju en hel del från trädgården som gräs med mera. Skogens växter och blad är ju också populärt.
#9 Tänk på om du ger banan att köpa ekologiska bananer. Mycket gifter i "vanliga" bananer, även för oss människor (7-9 st), jag köper enbart eko. Gärna samma med äpplen och annat grönt också om du kan.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Salladen som blir över från middagen får kaninerna, består oftast av sallad, gurka, lite tomat. Det uppskattar dem verkligen 😃
Aktiv på kanin.ifokus.se
Jag brukar ge min det jag äter men främst grönt utifrån naturen :)
Pretty wise //
På sommaren ger jag dem bara grönt utifrån. På vintern ger jag äpplen, morötter, gurka, ibland banan. Vet att detta inte är frukt/grönsak men brukar ibland ge potatis och knäckebröd. Kan även hända att jag ger tomat eller liten mängd sallad ibland :'3
Är melon skalet farligt för dem?
#14 Det är inte så bra nej. Dessutom besprutat.
Under sommaren ger jag saker utifrån och under varma dagar får hon gurka eftersom det innehåller så mycket vatten.
#1 Varför ska man inte ge nyklippt gräs?
Jag brukar ge gräset direkt efter att jag klippt det, kan inte se något dåligt i det?
Kokt potatis skulle jag inte rekommendera! Det är väldigt stärkelserikt och enbart snabba kolhydrater. Kan orsaka magproblem.
#17 Man ska inte ge nyklippt gräs från gräsklippare, alltså sån på bensin. En elektrisk eller handjagare går bra samt om du klipper det för hand med sax.

Ger inte våra kaniner frukt alls, någon morot med blast har det fått någon enstaka gång. Jag går hellre ut dagligen och plockar Ljung och blåbärsris, goda äpplegrenar mm. Men frukt, nej, i alla fall ingen besprutad köpefrukt. Ni som köper, köper ni ekologisk fruk och grönsaker till era kaniner,
Egenodlad blandgrönt av olika slag får mina nu på sommaren!
#19 Jag klipper med sax.
Men tycker det var lite märkligt skrivet: "Gräs: ej nyklippt eller det som gräsklipparen lämnat efter sig"…
Vet att texten är från Kaninmagazinet, antar att det är en felskrivning.
Klipper gräs till mina kaniner varje kväll (för hand, på en äng i närheten), och ger dem direkt, helt nyklippt, därav mina funderingar! 🙂
#22 Ja det är ju mer märkligt då.
#22 Tror det har att göra med att om man slänger in mycket nyklippt gräs och det inte äts upp direkt så jäser det och blir farligt för kaninen. Så därför är nyklippt gräs inte det bästa, men om man vet att det äts upp fort så är det jättebra :)
#24 Fast det anpassar man ju oavsett 🙂
Hej!🙂
Läste i den fina långa listan att man kan ge lavendel och ljung. Vilken del av plantan ger man? Är det endast blommorna, rötterna?, eller allt? hur funkar det? Vilken årstid kan man ge lavendel och ljung? Det finns olika typer av tex lavendel, funkar det med alla arter? 🤪