Bettfel? Behöver hjälp ganska akut.
När jag gick till Betty idag så tittade jag på tänderna lite smått, ser ut som att hennes övre tänder har hamnat bakom hennes andra tänder och blivit långa, medans tänderna på nederkäken ser fina ut. Vad ska jag göra? Har endast haft henne i en vecka så detta måste hänt hos uppfödaren.
Du kan inte ta en bild så vi ser hur bettet ser ut? Om kaninen har bettfel och nöter ner tänderna felaktigt är det veterinären eller avlivning som gäller. Kontakta uppfödaren och kom överrens med denne hur ni gör om det är frågan om bettfel.
Om hon fortfarande är väldigt ung finns det en liten chans att bettet lägger sig rätt om hon får tänderna klippta väldigt snart. Hon kommer dock bära på bettfelet ändå så det vore lämpligt att kastrera henne så snart det går då för säkerhets skull.
Om det felaktiga bettet kvarstår så kanske en avlivning vore bäst, i och med att det är väldigt stressande för kaninerna att få tänderna klippta men vissa tycker det är mindre obehagligt än andra. Då handlar det helt enkelt om att besluta om du tror att hon kan få ett gott liv ändå :)
Men om jag vore du skulle jag boka en tid hos veterinär så fort som möjligt, samt kontakta uppfödaren. Sedan skulle jag kolla tänderna ofta, om de lägger sig rätt och hon får ett överbett med tänder som nöts ner naturligt skulle jag kastrera tjejen när hon är tillräckligt gammal, sedan självklart kolla tänderna så det inte blir dåligt igen. Om bettfelet kvarstår får du fundera på hur du tror det blir bäst för henne.
Tack för svaren, ringde uppfödaren och hon kom och klippte tänderna.
Hoppas hon kollat de andra ungarna (om det nu är en unge du har?) och varnar de andra köparna att de inte får avla vidare utan bör kastrera. Ifall det är ett ärftligt bett? Låter ju lite skumt att hon inte kollat kaninen innan du hämtade den? Hon måste ju ha lite erfarenhet av bettfel då hon vågade klippa tänderna själv?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Hon hade inte kollat ungarna alls, dock har hon haft kaniner sen hon föddes så bettfel kan hon. Men hon ska ringa dem som köpt ungarna och prata om bettfelet typ.
Klippa tänder på djur ska inte amatörer göra. Bara utbildade veterinärer.
Ogillar skarpt att hon klippte själv. Usch.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#6 Hon vet hur man gör det så då anser jag att det inte är något fel.
#7 att klippa tänder är ALLTID fel, det är därför reglering av tänder endast får ske hos & av utbildad veterinär. Veterinärer slipar, då klippa kan ha sönder tanden och skada käken. Ingen människa med vett i skallen klipper tänder själv.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Glömde säga att hennes väninna är veterinär, hon som hon hade med sig. Jag anser att det är fel att ni sitter och snackar skit om min uppfödare som förövrigt är min släkting!
#9 rätt sketen veterinär som låter kaninens tänder klippas, ingen jag skulle ta mina djur till. Det skedde inte heller på en klinik/djursjukhusanläggning. Sedan är inte alla veterinärer ens utbildade inom veterinär, så man kan ju inte vänta sig att dem vet vad dem gör heller, då endast 1/10 veterinärer kan hardjur.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
#10 okej
En del veterinärer klipper tänder på kaniner, t.ex. på djursjukhuset i Bagarmossen. Veterinären instruerade mig hur man gör, för att kunna göra det själv nästa gång. Så det finns olika åsikter i detta ämne. Självfallet blir resultatet bäst om man slipar, men det innebär väl också att djuret måste sövas. Med andra risker och stora kostnader…
Hon är väldigt slö idag, kan det ha och göra med klippningen?
#13 fick kaninen någon medicin/lugnande?
#13 Nej :/
Jag tror mycket väl det kan ha göra med klippningen, visar hon något mer annorlunda i beteendet?
#16 Hon är lite räddare en vanligt, kan det bero på att hon som klippte klorna var ganska hårdhänt och drog henne i öronen (vet att man inte ska göra så men det gjorde hon, hon gör även det på alla hennes kaniner)?
#17 Det kan det mycket väl bero på. Förstår dock inte varför man skulle vilja dra en kanin i öronen på det sättet. Så länge hon äter och dricker något så är det nog inte någon större fara, det kanske bara var en lite traumatisk upplevelse. :) Rädslan går nog över ska du se, dock är det nog bäst att låta henne vara lite i fred.
#18 Tack så mycket för hjälpen, jag har varit så orolig hela dagen.
#19 Ingen orsak! Och om det skulle vara något problem så löser det sig!
Men vad är det för människa? Ursäkta mig att det är din släkting, men du borde vända dig till vettigare människor när du oroar dig för din kanin. Det finns INGEN anledning att dra en kanin i öronen, gör man det borde man inte få ha djur!
Äter kaninen som vanligt? den kanske har ont efter klippningen? Försök att kolla så att tänderna ser ok ut. Har själv aldrig varit med om att varken slipa eller klippa mina kaniners tänder så jag vet inte vad som kan gå fel. Men jag kan tänka mig, när man klipper, att tänderna kan spricka, kanske bara att en liten flisa åkt av eller så. Så tänderna och tandköttet.
Verkar hon rädd så försök bara vara lugn i hennes närvaro, kela lite extra med henne, ge henne någonting hon tycker är gott. Hoppas ninisen snart blir bra igen. Och blir det dags att fixa tänderna igen, åk till en veterinärstation!
//Pernilla
#21 Nu är hon inte lika rädd som tidigare, hon äter och dricker galant. Ifall det är så att jag måste slipa/klippa tänderna igen blir det nog att jag sticker till vet istället.
#22 Som sagt så kan jag inte så mycket om tänderna, men har läst om dem som får åka till veterinär regelbundet för att slipa ner dem då de hela tiden växer. Så håll koll på dem hela tiden :)
//Pernilla
Jag vet att Marianne Tornvall som är väldigt duktig på kanin sågar av långa framtänder med en liten såg. Det gör hon i vaket tillstånd men sen har hon övat mycket också ;)
Risken när man klipper är att det blir sprickor i roten som kan utvecklas till elaka bölder och inflammationer.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Ja du.. om du litar på en som behandlar djuren så varför frågar du här? Skulle inte utsätta en kanin för det. En död kanin lider inte..

Jag funderade på vad du ger din kanin för mat? Får den mycket hö och mycket grenar så slipar den ju oftast tänderna själv så man slipper klippa dom!
#26 en kanins tänder slipas dels med döda (hö) men mestadels mot varandra. Växer tänderna snett (bettfel) så slipas det inte mot varandra som de ska och då blir de långa. Bettfel är ofta genetiskt.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#13 När man klipper/slipar kaninens tänder är det vanligt att man kan få stödmata kaninen i början. Går man till veterinär får man ju oftast hem smärtstillande för ett par dagar.
#17 Höll hon stadigt grepp om öronen kan det bero på att kaninen inte ska göra illa sig när hon klipper klorna.
#28 Skrev fel menade tänderna, haha.
Men Betty har återhämtat sig bra, äter ordentligt och är sitt sociala jag igen.
#29 Vilken tur, blev nästan lite orolig!
~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~