Det där med toalådan....
Innan jag fick hem min kanin hade jag läst och hört att det enklaste är att låta kaninen välja var den vill uträtta sina behov. Jag ställde in en toalåda i buren och var beredd på att få flytta den. Min kanin gjorde dock toalådan till sovlåda. Nu har jag köpt en sån hörntoa och satt i det hörn där jag tyckte att den största delen av bajset hamnade. Men nu tycker jag att det snarare ser ut som att han bajsar mitt i buren. Liiite otympligt är det ju att ha en toalåda mitt i buren, haha.
Vet inte om någon kan ha nåt tips? på en lösning, men i så fall vore det tacksamt. :)
Här är en bild på när lillfisen vaknar från en tupplur i sovlådan (f.d. toalådan).
Sätt höhäcken vid toalådan.
Kaniner brukar äta & skita samtidigt ;)
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU

Jag gjorde det! Det spelar ingen roll. Nu har jag flyttat höhäcken till den nya lådan.
Hmmmm, jag har mitt hö utspritt på tre olika ställen. Kan det vara ett problem, blir kaninen förvirrad då? Eller i alla fall mer svår-pottränad?
Ställ toan där kaninen bajsar, sedan när den lärt sig att det är en toalett så börjar man flytta den en centimeter åt gången mot där man vill att den ska stå.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har hörntand med till Tassen han gör sina behov jämte då framför toan längre bort
Ta bort alla lådor helt o låt honom gå utan ett par veckor. Han kan ju omöjligt lista ut redan första o andra dagen när allt är nytt o läskigt vart han ska bajsa.
Ge honom någon vecka eller två, o sen lär du märka vilka hörn han använder.
Då lägger du in lådan medans buren är ostädad, skyffla över lite kissigt spån o bajs i lådan o sen låter du den stå ett par dagar.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

#3 Smart! Då börjar jag att ha den i mitten. :)
Jag undrar förresten om inte den ena hösorten (jag har två olika sorter) framkallar bajsning i större utsträckning än det andra(!) Det ser så ut, nu när jag tänker efter… hmmm!
Nu har jag flyttat höskrindan så att nya toalådan har båda sorters hö på två sidor.
om han inte kan bestämma sig funkar det att ta bajs och bottenmatrial som han kissat på i lådan, till slut lär han sig att han ska uträtta behoven där :)
Lycka till!
Kom ihåg att inte städa för mycket heller.. I början städade jag min kanins bur flera gånger om dagen för jag ville lära han var han skulle kissa/bajsa. Men så läste jag att man måste låta de skitna ner lite så de måste "hålla iordning" själva som de gör i naturen och det funkade.
Dock brukar lillen gilla att ligga i lådan iaf när den är nystädad och det är varm, sanden svalkar ju skönt då :)
Pretty wise //
Testa att lägga lite bajs och nerkissat strö i toalådan och rengör resten av buren. Det och att flytta lådan till hörnet där kaninen gör sina behov just nu, brukar jag testa. Ibland fungerar det, ibland inte. En del vill bara ha lådan som säng oavsett vad man försöker med😉

#7 Jag försökte det. Jag hittade inte så mycket kiss, men det jag hittade la jag där, och massor med bajspluttar! Han bajsade på andra ställen ändå, och "stället han bajsade mest på" hamnade på ett par olika ställen.
Nu har jag storstädat buren, bytt allt bottenmaterial, och då hittade jag mer kiss. Jag la allt nerkissat spån i toalådan tillsammans med lite bajs. Hoppas budskapet går fram nu. :)
Eftersom han verkar bajsa mer när han äter den ena sortens hö har jag nu ändrat om lite, så att det höet bara finns vid bajslådan. Har också flyttat höskrindan så att mina höställen inte är lika utspridda som tidigare.
Här är en bild på den "nya" buren och Wilson-Dennis som utforskar den. I höskrindan har han tillgång till båda sorters hö, som en liten buffévagn, haha. Och jag tror på den placeringen, för han gillar att ta ett skutt över höskrindan, så nu när rampen står där kan han hoppa fram och tillbaka. :)

#8 Jag har inte städat buren så mycket förrän storstädningen nu. Jag försökte bara flytta bajset, och det nedkissade spån jag kunde hitta, till toalådan.
Det enda som har blivt rengjort varje dag är mat- och vattenskålarna.
Sand? Vad har du för bottenmaterial? Och vad har du i toalådan? Jag tänkte ju ha alspån i toalådan, men nu vet jag inte om jag vågar eftersom han äter det.
#9 Nu har jag rengjort hela lådan men la det nerkissade + lite bajs i toaådan. Hoppas på det bästa!
Det där att ha toalådan där han brukar bajsa är svårt, för han har bytt ställe flera gånger.
Förut var sovlådan och toalådan ganska nära varann, jag hoppas att ommöbleringen ska råda bot på ev. förvirring. :)
Det man kan föra är att du lägger bajset och kisset i toalett lådan. Så brukar jag vänja mina. 💎

#12 Tack! Men det har jag gjort ända sen det kom bajs och kiss. Nu såg jag precis att han har bajsat långt ifrån toalådan… närmare bestämt precis bredvid mat- och vattenskålarna(?!?) :/
#11 Jo men de kan räcka att man flyttar det för de ska tro att det är okej kissa/bajsa överallt ;) Brukar göra så att jag blockar ställen han kissar på med hans gnagstockar för då brukar han ta toaletten istället, kanske så du också gjort?
Många tipsar om att sätta höet nära toaletten men man ska vara medveten om att inte alla kaniner gillar att bajsa nära där det äter, så är det för min kanin tex.
Just nu använder jag (tyvärr) spån i hela buren men i vanliga fall använder lättströ, ett dammfritt strö som är otrolig bra. Suger upp bra om de kissar utanför lådan och fastnar inte i pälsen (man slipper ha strö över hela lägenheten).
I lådan använder jag kattsand som klumpar sig, lätt att städa bort bajs och kiss plus att det normaliserar eventuell lukt :)
Pretty wise //
När jag toatränade min kille så hade jag först spån i buren och toalätt i lådorna men då valde han att kissa i ett hörn där det var spån. Gjorde då så att jag bytte till spån i lådan och fleece i resten av buren och inte en enda gång har han kissat på filten. Tog inte ens en vecka så även bajsade han till 98% på lådan också. Nu har jag bytt till toalätt igen i lådan.
Kan tillägga att i morgon har han bott här i 2 veckor och är även helt rumsren när han är lös i lägenheten vilket han är många timmar varje dag. Han springer alltid hem till buren när han är nödig. Duktiga killen =).

#14 Har du någon bild på en gnagstock? Är inte helt hundra på vad du menar. Men det känns som att buren skulle bli proppfull om jag la stockar där han bajsar, eftersom det är på flera ställen.
Jag kanske ska testa att ha toalådan helt skild från maten. Men en gång hade han bajsat vid höskrindan, och nu hade han bajsat precis bredvid matskålen. :/
Vad är det för tillverkare på lättströt?
#15 & 16 Åh, det måste ha varit en underbar upptäckt. =)
Köper du fleece i metervara då, eller lägger du filtar i flera lager?
Det jag är orolig över är att han inte ska gilla det (eftersom han inte haft det tidigare), och att det ska vara för varmt på sommaren.
#17 Det är en vanlig stor fleecefilt som jag vikt och lagt in bara. Han har en 120 bur som står i hans rum som är en walking closet och han är aldrig instängd i vanliga buren så han kan ju välja själv om det blir varmt med filten och lägga sig utanför. Han är nästan aldrig i buren utan går mest in och äter hö eller använder toan. Han har även en toa utanför.
Jag skulle i ett så här tidigt skede vara nöjd om han bara kissar i toalådan. När han bott in sig kommer han förhoppningsvis samla allt på samma ställe :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Hm.. det är egentligen bara en liten ministock med hål igenom.. Jättesmidiga, kan användas som aktivering också.
Oroa dig inte, min var också helt crazy med sina toalettvanor, du kommer snart märka hur han vill ha det. Han är fortfarande bebis och han fattar fortfarande inte riktigt. Det viktigaste (iaf för mig) är att få dem att kissa på lådan, bajset är alltid svårast. Det tog säkert en månad innan min börja kissa/bajsa ordentligt på lådan.. och nu är han i tonåren så nu kissar/bajsar han typ överallt i en sida av buren igen. Men, han ska ha creed för att han inte kissar ute och bajsar ute ytterst sällan, de är de som är viktigast imo.
Låt din kanin bajsa/kissa utan att du flyttar de och se om du ser något "mönster", plocka inte och lägg de där du vill ha det utan se vad han väljer och låt han städa själv, för då kommer han tillslut lägga allt på samma ställe när han märker att ingen flyttar det.
Lättströ, även kallat hampströ, finns på granngården, man köper en bal som räcker hur länge som helst!
Pretty wise //

#18 Åh, så skönt att kunna ha ett eget litet rum till kaninen.
#19 Ja, det är kanske lite tidigt. Han är för det mesta så avspänd att det känns som att han har bott in sig. :) När jag bytte spånet sist hittade jag kiss på två olika ställen, inget i toalådan dock.
#20 Ahaa, sådana har jag nog sett då. Jag beställde faktiskt en sån i morse(!), tillsammans med lite annat. Bland annat en till Hage som jag tänkte koppla ihop med den han har nu, så han successivt kan få tillgång till större yta.
Bör jag vänta med att utöka ytan tills hans blivit rumsren?? Att jag liksom utökar den lite i takt med att han klarar att hålla sig (någorlunda) rumsren. Jag vill helst låta honom få en större yta att springa på direkt.
Jag ska testa det nu, att låta det bli skitigt, så att han själv får intresse av att hålla rent.
Hampaströ har jag läst om, och fått en bra känsla om! Det vill jag prova.
#21 Jag föredrar hampa framför spån men själv använder jag carefresh natural eller toalätt i lådorna och har mattor eller filtar i buren. Men sen stänger jag aldrig buren heller numera.
www.hoppfullt.blogg.se

#22 Jag tror det blir till att experimentera sig fram… :)
Bara kaninen inte blir förvirrad av att man byter, och att man på så vis försvårar för kaninen att bli rumsren.
#23 Jag brukar blanda strö innnan jag helt går över just för att inte få någon förvirring där ;)
www.hoppfullt.blogg.se

#24 Jag blandade kutterspånet med alspånet nu. Inte för att jag kommer ha alspån sen (känns inget bra när han äter det), utan för att använda upp det och bli av med det.
#21 Min kanin har alltid haft hela lägenheten att springa på men när han utsåg ett kisställe i vardagsrummet ställde vi en toalett där. Men han använde inte toaletten utan började kissa runt omkring, då begränsade vi den delen av vardagsrummet med kompostgaller och då slutade han helt kissa ute. Så efter en månad ungefär kunde han skutta runt i hela lägenheten utan att kissa.
Tror att de kan vara bra att successivt öka så som du föreslår.. Men har du en stor lägenheten kan du dock behöva en till toalett ute i alla fall, kaniner har svårt att hålla sig.
Rekommenderar hampströ starkt! Finns inget negativt att säga om de ströt.
Pretty wise //

#26 Jag har tänkt att ha en toalåda i hallen, men… det är ju inte säkert att kaninen vill ha den där. :P
Idag fick jag hem ytterligare en Hage som jag har beställt, så nu har jag en nästan dubbelt så stor Hage som han kan vara i. Han fick komma ut i den efter jobbet, och kan vara i den till seeent (semestern har börjat!). Känns så bra! Han har inte gjort fullt så många glädjeskutt som jag väntade mig, men det kommer kanske när han utforskat den lite mer. Han är så himla söt när han popcornjazzar omkring.

Okej… min älskade lille Hopplös verkar ha bestämt sig för en kisshörna. Det jag undrar nu är hur jag bäst ska gå vidare. Jag försökte ju ställa lådor där han kissade förut, men den ena lådan blev sovlåda, och den andra används inte till något speciellt, knappt alls.
Ska jag försöka få honom att använda en av lådorna till toalåda, eller bör jag köpa en ny låda?
Den som blev sovlåda är en rektangulär låg kattlåda, och den som knappt används är en stor hörntoa. Jag har sett att han har gnagt längs ena kanten på trekantslådan.
Hur skulle ni göra??
Tacksam för hjälp,
hoppas ni har en härlig sommar!
Jag fick min kanin rumsren väldigt lätt, dock blev det lättare efter kastrering. Efter varje gång jag tömde lådan så lät jag lite avföring ligga kvar i den så att han skulle förstå att det var hans toalett. Funkade toppen och sedan när han förstod poängen så behövde jag inte lägga i avföring i lådan länge. Efter ett tag började han också använda den som sovplats, dock endast när den var helt ren haha, så smart är han. ;)