Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 742 ggr
[Kaninerwe]
0

Färg på ungar

Vad är det stört chans att jag får fram för färg om jag korsar en viltgul manteltecknad dvärgvädur med bara gult och vitt i släkten och en Wienertecknad blå zobel löwen med blandade färger i släkten?

farvendal
0

Vad menas med blandade färger?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Peak303
0

För att få annat utom svart och viltgrå kräver det att kaninerna har gemensamma färger. Ex. din gula kanin måste paras med en annan gul för att få gula ungar. Parar du en viltgul med en ex. viltblå får du bara viltgrå. (Om kaninerna i fråga är renavlade)

Så kräver att dem har gemensamma nämnare i stammen för att få fram vissa färger.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Kaninerwe]
0

#1 Jag menar att släkten har massor av olika färger te.x pappan var svar och mamman zobelsiames.

[Kaninerwe]
0

#2 Men om mamman skulle ha något viltgult i släkten skulle ungarna kunna bli viltgula då? Eller är det just mamman och pappan det hänger på? Sedan är jag även lite nyfiken på ögonfärger. Är det någon speciell färg som brukar dominera?

Peak303
0

#4 Om man säger som såhär, tar min kanin som exempel:

Min hona är madagaskar: A_ bb CC Dd gg
Hennes mamma är isabella: A_ bb CC dd gg
Hennes pappa är madagaskar: A_ bb CC DD gg

Mammas föräldrar är i sig madagaskar: A_ bb C_ D_ gg
Eftersom mamman är isabella så måste båda hennes föräldrar ha en gen för blått då isabella är en kanin med både gul & blått synligt på kaninen. Därför blir deras gener istället: A_ bb C_ Dd gg 

Eftersom min hona då är efter en madagaskar och en isabella så har min hona anlag för blått (Dd). Detta kan man inte se genom att bara säga vad kaninerna man parar har för färger. Utan det kräver att man även berättar vad för färger deras föräldrar har då det spelar så pass stor roll vad dem har ärvt. En kanin som har en blå mamma och en gul pappa har alltid dessa anlag, men för att säga vilka färger som kommer i kullen utgår ifrån vad kaninerna har eller inte har gemensamt. 

Parar man därför en kanin som är gul (renavlad) med en blå (renavlad) kommer det aldrig bli mer än svart och att dessa ungarna kommer ha anlag för dessa 2 färger. 

Som du då frågar, ja, finns gult på mammans sida som gjort att hon har genen "Bb" så har hon anlag för att lämna gula ungar.  

Så om du skriver stamtavlan/H-beviset på dina kaniner i ordning så är det mycket lättare att berätta vad du får för färger på dina ungar. :)

-'  Malin Hultman

[Kaninerwe]
0

#5 Problemet är bara att mammans H-bevis inte innehåller färgen på släkten. Så det är lite svårt att veta vilka färger som finns. Jag kan ju i och för sig ringa och fråga uppfödaren :)

[Kaninerwe]
0

Måste bara fråga; om både hanen och honan nu har vitt i sig, finns det då chans till vita ungar? :)

[neptunens]
0

#7. Vad för vit färg?

[Kaninerwe]
0

#8 Alltså mamman är Wienertecknad, alltså har hon vitt i sig, pappan är manteltecknad, har alltså också vitt i sig. Finns det då någon chans att jag får fram någon helvit unge?

Peak303
0

För att få helvita måste båda ha anlag/vara wienertecknade eller bära på albino gen. Annars, nej.

-'  Malin Hultman

[Kaninerwe]
0

#10 Gud så duktig du verkar vara på detta., själv fattar jag ingenting ;3 ska försöka ta reda på färgerna i honans släkt så att jag vet ungefär vad jag får fram :)