Mat till belgisk jätte
hej!
har redan skrivit detta på jättekaniner.ifokus.se men tänkte att jag kunde skriva det på denna sidan också. 😃
mina belgiska jättar på drygt 3 månader har inte det bästa bajset men vet att de måste ha pellets för att växa. jag ger knappt 2dl pellets varje dag. Är det för mycket? vad är lagom för en belgisk jätte i den åldern?
btw de har fri tillgång till en stor utegård på 15kvadratmeter, så de får Motion osv, och har fri tillgång till bra hö.
jag har två st
Hur ser bajset ut? Kanske göra som så att du ger dom pellets en gång om dagen o sen hö resten? Då¨får de ju i sig sina 2 dl men måste resten av dagen äta hö?
Bara en tanke..
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
ganska mörkt bajs. de får på morgonen & på kvällen. tack för tipset!
nån mer :)
putt
ingen?
Föder upp belgisk jätte och jag brukar ge såpass unga djur fri tillgång på både Hö och pellets, är de dåliga på att äta pelletsen så börja med att ge pellets på morgonen och fyll en hel skål , sen får de vänta tills på kvällen innan höet kommer. Är inte så noga med "foder mått" på ungdjur,utan det är fri tillgång som gäller, de behöver mkt mat nu när de växer och jag brukar se till att skålarna är proppfull. Sedan kan man trappa ner när de blir äldre :)
#6 Menar du att du inte alls ger hö till dem under dagen utan endast pellets? Kaniner skall alltid ha tillgång till hö av bra kvalitet…
nej , mina kaniner har fri tillgång på Hö med bra kvalitet :)
tack #8 så fri tillgång hela dagen eller bara på förmiddagen? :)
Fri tillgång på pellets hela dagen "för bäst resultat" sedan kan du successivt sänka fodergivan ju äldre jätten blir, jag brukar ha fri tillgång till åtminstone 10 månaders ålder.