Ilsken kanin hona
Hej. Jag köpte min kanin när hon var tillräckligt gammal sen sommaren -12. Hon var jättemysig tills hon blev 6-12månader. Vad kan jag göra? Hon är världens finaste, och har världens charmigaste sidor lång inne bland all flyffig päls och ilska.
Det kan vara hormonerna och att hon försvarar sitt revir. Hade precis samma problem, men jag kastrerade henne och nu är hon den gamla underbara tjejen igen! Så om du inte avlar på henne (vilket du inte borde göra med sånt beteende) skulle jag rekommendera att kastrera henne. Kaninhonor får även lätt livmoderscanser vilket de inte kan få om de är kastrerade. Hoppas det hjälpte
Har med tänkt på det. Men är det inte stor chans att dom inte klarar sig? Är därför jag inte vågat det. Var att jag flyttade hemifrån när jag köpte henne. Och huset brann ned. Som tur väl var hon ute. Därför jag inte vill att hon ska försvinna, för hon är allt jag har kvar sen dess. Min sötnos
#3 För att minimera alla risker, gör det på hösten när den kraftiga värmen lagt sig så inte infektionsrisken är så hög. Följ sedan veterinärens råd samt fråga massor med frågor om du inte tycker du får tillräckligt med info. Se till att magen på kaninen kommer igång efter operationen. Om du bara gör så gott du kan så är det inte alls särskilt riskabelt att kastrera en kaninhona och hon kommerm å otroligt mycket bättre.
Okej. Tänkte att jag har hört att dom inte kan vakna upp igen. Om det är fler som läser detta, så kan ni gärna säga om ni kastrerat. Får kolla runt med veterinärer. Det är inte så stort där jag bor, så vet ej om det finns många som är bra på små djur. Och tack för svaren. :)
Jag har kastrerat båda mina honkaniner och det är underbart att se hur mycket bättre dom mår när de slipper alla negativa effekter av hormoner så som tjurighet vid brunst samt skendräktighet. Hitta en bra veterinärklinik och gör det där, jag åkte åtta mil för att kastrera mina.
Har kollat uppe i växjö o där verkar finnas :) åkte du med bil då eller hur? Jag lär få ta tåg och bussar isåfall hahs :)
Jo, jag åkte bil med mina, de låg tillsammans i en transportbur med lite hö samt en handduk att gömma sig i/slita sönder x)
Jag har kastrerat två av mina honor för de skulle inte gå i Avel. Den ena hade häftigt humör och var väldigt arg periodvis. Det har inte försvunnit helt och jag måste fortfarande tänka på hur jag hanterar henne för att inte ge henne chans att bita. Det ligger dock mycket temperament hos hennes pappa. Båda två klarade kastreringen utan problem, däremot hade jag en hona till som jag valde att inte kastrera då hon var i mitt tycke för gammal för att jag skulle våga söva henne. De andra var 3-4 när de kastrerades.
Det ÄR en risk att ta när man söver smådjur, men klarar kaninen narkosen är det värt det. Läser du på ordentligt och gör det hos en kaninkunnig veterinär minskar risken direkt. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Får hoppas att det finns någon kunnig här i närheten. Hur ska jag lättast söka efter någon som är kunnig på det? :)
Har hört att de börjat med en ny narkos metod vilket skulle minimera risken mycket. Så gå till en bra veterinär och fråga vad de använder för narkos metod mm.