Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1952 ggr
moa_t00
7

Friare kaninliv?

Hej!

Jag tycker att det har blivit för mycket "var rädd om din kanin". Visst, kaniner är djur, dem ska man vara rädd om. Men man behöver inte överdriva.

Många har kaniner i små burar med tak, golv och säkra väggar. Jag tycker inte man ska behöva ha tak på sina rasthagar/burar egentligen. Självklart ska kaninen ha ett hus att krypa in i, men inte hela hagen. På vissa ställen finns det nästan inga rovfåglar och då kanske man inte känner att tak är nödvändigt. 

Har sätt många som har fått dumma komentarer för att kaninens Hage inte har tak. Jag hade helre valt att ha kaninen i en stor Hage utan tak, med risk att kaninen blir tagen av ett rovdjur (om man inte har sett rovdjur på sin trädgård då) än att ha den i en liten bur med tak. 

Folk som säger "det handlar inte om den säkraste rasthagen, det handlar om att ha uppsyn över sina kaniner och inte vända ryggen till dem". Jag tänker inte vara 30 cm från min kanin så fort den är utanför buren. Jag har mina lösa hela dagar ibland, medans jag är inne, ute och går eller är med den andra kaninen. Mina håller sig på tomten och jag tar den risken att ett rovdjur tar den. Har haft kaniner här i 8 år, aldrig sett ett rovdjur här. 

I mångas ögon är "friare kaninliv" en större rasthage. Jag ser det som att kanin får vara lös oftare. Mina kaniner trivs jätte bra med att få en stor trädgård för sig själva. Jag bor på landet så inte mycket bilar åker förbi här. Jag är jättenöjd över att ha stor plats åt kaninerna. 

Och alla som har små fackburar som antingen är exakt lagliga eller lite större, tycker det är så hemskt att se. Tycker lagen ska vara minst tre kvadrats Hage dygnet runt. Mina har tillgång till hagar som är 5-7 kvadrat dygnet runt, skulle aldrig ha något mindre. 

Så vad tycker ni om detta? Är kaniner så ömtåliga som folk tror?

VildaVittra
1

Du får hemskt gärna berätta var det inte finns rovfåglar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kigon
2

Rovdjur kan klättra över staket också… Råttor t.ex.

Vår kanin blev tagen av ett rovdjur några veckor sedan, de lyckades gnaga sig igenom ett galler som har hållt i över 8 år. Utan tak hade rovdjuren klättrat in där efter några veckor max 🤔 Min första kanin glömde vi att stänga taket på kvällen och nästa morgon hittade vi honom uppriven en bit från buren…

Min mor lät 2 av våra kaniner springa fritt ute under dagarna utan tillsyn innan vi skaffade hunden, båda blev tagna av rovdjur även om det tog ca 1 år… Det är också stor skillnad på att låta dem vara ute under dagen med relativ uppsyn (vårt fall höll hunden rovdjuren borta under dagen så kaninen kunde springa fritt) och ha en bur utan tak där nattaktiva rovdjur kan komma in med lite klättrande 🤔

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

moa_t00
0

#1 Finns la på dom flesta ställen men på 16 år har jag inte sätt en i närheten av min trädgård

FemFem
0

Jag har inte kanin själv men om jag hade skulle jag definitivt inte ha den i en liten bur, men jag skulle inte överdriva åt andra hållet heller och släppa dem i stort sett lösa utan mycket uppsikt.  När man har tamdjur har man ju ansvaret för att hålla dem säkra iom att man har dem i fångenskap. Jag har sett folk som har en stor "nätbur" eller vad man ska säga, alltså som en inhägnad, med nättak på en del och "vanligt" tak på en annan del. Det tycker jag verkar bra. Så kan ju kaninen välja både sol och skugga liksom, samtidigt som den har stor yta att röra sig på.

Jag har som sagt inte kanin men jag tror att man kan ge den ett fritt liv samtidigt som man håller den säker så att man inte utsätter den för rovdjursrisker.

moa_t00
0

#3 Jaha, men det låter som ni har väldigt mycket rovdjur. Tycker att det är bättre med ett roligt (och kanske kort) liv en ett långt och tråkigt?

TYcker alla kaniner ska ha tillgång till minst 3-4 kvadrat Hage dygnet runt.

FemFem
0

#5 Det finns ju mer än ett sätt att göra saker på och kaninen behöver väl inte få ett tråkigt liv bara för att man inte släpper den helt lös? Jag är givetvis också emot små burar och om jag hade kanin skulle jag ge den så stor plats som det bara var möjligt, men jag skulle samtidigt vara noga med att skydda den från faror och inte tänka "ja, ja, blir den tagen av ett rovdjur så blir den". Rovdjur finns ju överallt i alla former och en kanin är ett litet och bytesvänligt djur. Dessutom kan ju kaninen bli allvarligt skadad och lida om den blir attackerad av rovdjur. Jag skulle inte vilja utsätta min kanin för det iaf.

kigon
0

#5 Har inte sett ett enda rovdjur här i över 6 år, men vet att vi har råttor och mink/iller någonstans längre ut i skogen, hittade en död råtta i bäcken för ett år sedan… Iller eller mink dödade våra höns 6 år sedan, grannen lyckades se den.

Nej, 9+ år med mycket vardaglig stimulering, en bur & Hage är något jag hade valt över ett 1v-1år liv av frihet för mina. För mig så är hagen när det ska vara lugnt där de kan gräva, äta gräs, sola, slappa, springa, osv. Sele osv är för fysisk och mental stimulans. Dock anser jag att man borde ha ut kaninen för träning/aktivering minst 1g dag, helst flertal timmar. Och det behöver inte vara i sele eller i Hage, så länge man har tillsyn och aktiverar djuret.

Jag anser inte att sätta den i en bur under natten utan tak är ett roligt liv för kaninen. Kaninen vet inte skillnaden på tak/ej tak, rovdjuren gör det dock 😮

moa_t00
1

Men jag har haft mina dygnet runt utan tak i ca 7-8 år och inte ens sett en fågel i närheten. Men hur stora hagar har ni då? För jag tycker att en gång i veckan MINST ska kanin få vara på minst 100 kvadrat! Tror inte alla har så stora hagar. Hemma har vi en trädgård på 4000 kvadrat som dom fårvara lösa på i några timmar då och då, under uppsyn. DET kallar jag fritt kaninliv, inte att få vara i en 10-kvadrats Hage varje dag. det är inte ett fritt liv, tänk er själva det lixom…

tlover
0

#0 Så det finns inte utekatter där ni bor?

Vi har haft en kanin som togs av vår katt (fullvuxen kanin i mellanstorlek så det var ingen unge). Hon hade inte tagit nått liknande före den kaninen rymde (det var så hon kom åt henne) hon (katten) till och med brukade gosa med kaniner då hon kom åt (även genom galler).

Så man ska inte bara tänka på vilda rovdjur utan även tama. Min mamma har haft en hel kull med kaninungar dödade av en hund också och vi skulle ha haft 2 kaniner dödade av en hund om vi inte haft tak på hagen.

Bor ni på ett ställe utan katter, hundar, rovfåglar, råttor, minkar etc så kan man väl ha en kanin oövervakad i en Hage utan tak men enligt mig bör man inte ha det annars. Annars blir man väldigt ledsen en dag.

edit: Jag skulle helldre leva säkert i 10 år än att dö efter en dag (vilket mycket väl kan hända i en osäker hage)

l'm back

kigon
0

#8 Våra har som sagt gått fria i trädgården pga min mor, om jag hade skaffat kanin nu hade jag hägnat in trädgården för katt, hund & då kanin, vilket hade blivit ca 2200 kvadrat (trodde det var 300 men frågade precis, inte bra på ögonmått alls… 😇) om jag hade bott där jag vuxit upp. De hade endast fått vara ute under 100% uppsyn…

Min sista kanin blev tagen av ett rovdjur som kom in hennes bur, som jag skrev tidigare…

Nu skriver du att de får gå ut under uppsyn, innan skrev du att du inte hade särskild uppsyn över dem när de är ute?? Om inte du tar med dem in när du går in? "Jag har mina lösa hela dagar ibland, medans jag är inne, ute och går eller är med den andra kaninen. Mina håller sig på tomten och jag tar den risken att ett rovdjur tar den."

Jag tycker inte man ska ha kanin om man inte aktiverar dem, fria eller burade. Men bara för att de får ligga och slappa fritt under ett träd istället för i sin Hage gör det inte dem särskilt mer stimulerade, om alls… Mina tävlingskaniner fick mindre stimulation/träning när mor fick för sig att låta dem vara ute av sig själva (svårt att träna en kanin då de andra kommer och stör), deras hull blev sämre och musklerna minskade då jag inte spenderade samma tid på mental och fysisk stimulation åt dem. Märkte att de blev mindre avslappnade & mer spända vilket inte kändes rätt heller…

#9 Räknade inte ens upp kaniner förlorade till grannarnas hundar… 😕 Finaste tuppen blev plockad på alla fjädrar (han överlevde tack o lov, är helt återställd idag efter rehabilitation), brors kanin blev tagen av en annan grannes hund då den fick gå ute fritt under dagarna, en vän's lillasysters 2 kaniner blev tagna av min grannes hund också när hunden rymde (de bor kanske 500m härifrån), samma hund tog familjens egna kaniner när de skaffade dem till deras barn, de blev inte ens 3 mån 😮 Nedrans hund lyckas ta sig ut vad dem än gör 😡

tlover
0

#10 Jag kom på det var två kullar som blev tagna av hundar och inte bara en kull (däremot överlevde en kaninunge från en av kullarna).

Jag hade även minst en kanin som togs av en rovfågel då jag var liten (några minns jag inte hur dom dog det var ca 20 år sen nu)

l'm back