Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninhoppning-och-selar
Läst 673 ggr
Yawwisen
0

Märl-höjder på höjdhinder?

Hej! Jag har byggt ett höjdhinder som är lite över en meter högt. Tänkte sätta på märlor, men vet inte vilken höjd jag ska sätta på dem. Vad tycker ni? Hur har man märlorna på tävling? (Har aldrig startat höjd) :) /Yawwisen

fossingen
0

#0 10 - 20 - 30- 40 sen tror jag det finns 5 cm mellan varje 10 cm

alltså 45-50-55 osv.

Måste också bygga ett högre, mitt går bara har 70 i höjd och det är redan maxat.

På min har jag dock 10-20-30-40-50 sen har jag 55-60-65-70

Yawwisen
0

#1 Åh, tack för svaret!! Men ska det inte vara max 8 cm mellan bommarna? Eller är det bara på banhoppnings hinder?

fossingen
0

#2 Jo, det har du rätt i. Glömde bort det :) 8, 18, osv.

Yawwisen
0

Fast det blir väl också 10 cm emellan? Tänker på bommarna, dom är ju ca 2 cm höga. Hur gör man sen då? Tänker att det bara är sista bommen man sätter nära (5 cm), resten har man lika långt avstånd mellan, också blir det dubbelt med märlor efter 50/60. Hoppas ni fattar, är inte så bra på att förklara, haha, får förklara på annat sätt om ni inte förstår :)

Fia9000
0

Man ska sätta dom 10, 20 osv och då ska du ha räknat in pinnens tjoklek i höjden, så om pinnen är t.ex 2cm så ska märlan sitta 8cm från marken. (Som du förmodligen redan har kommit fram till ;) ) På mitt höjdhinder har jag satt märlor på var femte cm efter 50cm (tror jag), men jag tycker egentligen att det är bättre att sätta en på 45cm också. :) (har dock ingen aning om hur det är på de "riktiga" hinderna)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Yawwisen
0

Ok! Då sätter jag dem på 20- 30- 40- 45- 50- 55- osv. ;-) Men får det vara 10 cm mellan även på tävling?

Fia9000
0

#6 Ja det får det :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

PrinzeZz
0

Tänk dock på att om bommen är 2cm tjock så ska märlorna sitta på 8cm höjd för att hindret ska bli 10cm, sitter märlan på 10cm blir ju hindret 12cm. Samt att det mäts från marken, så du får inte glömma att räkna bort höjden på bottenplattan.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Yawwisen
0

#8 Jo, det var det jag menade ;) Nej, det ska jag inte glömma :p