Frågor ang kaninungar
Hej! Jag har lite frågor ang färg och foder.
Vi har fått en kaninkull på 6 (tror vi att det är) rexar, dom är på dag 4 och alla ser friska och normala ut. När vi såg på kaninungarna var alla mörka med lite ljusa fläckar lite överallt.
Mamman och hela hennes släkt är vitrödögda och från Pappans släkt är alla vitblåögda förutom hans mamma som är wienertecknad.
Vi har läst lite om wiener tecknad, men är det vanligt att alla ungar blir wiener teckande?
Sen när ungarna är 3 veckor så står det att man ske börja sakta och ge pelletsen som man använder till mamman.
Hur mycket pellets ska man ge i början? Hur mycket ska man öka? När kan man börja ge grönsaker och frukt? Har letat runt men hittar ingenting.
Mvh Eva och Selma
MVH/ Kaninerna och Ägarna
En vit blåögd kanin är wienertecknad över hela kroppen men har en färg under. Det har även vit rödögd. Men Pappans mamma där, Vilken färg? har hon? :)
Vi har läst lite om wiener tecknad, men är det vanligt att alla ungar blir wiener teckande?
Nu är jag inte så insatt i färggenetik, men jag tror att chansen för att alla blir weinertecknade är stor.
Hur mycket pellets ska man ge i början? Hur mycket ska man öka? När kan man börja ge grönsaker och frukt? Har letat runt men hittar ingenting.
När kaninungarna kommer ur boet så kommer de börja äta på den maten som deras mor får, du behöver inte minska den mängden. Öka ½-1 dl i veckan tills du kommit upp i en bra mängd för allihop att dela på.
Frukt och grönsaker kan du också börja introducera när de kommit ur boet, men givetvis i mycket små mängder i början.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Ge även mamma kanin mer pellets nu när hon diar.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#1 Jaha, jag visste inte att vitrödögada hade det,Tack:)
#2 Tack för svaren, då vet jag hur jag ska göra;)
#3 Tack, har redan ökat men tack ändå:)
MVH/ Kaninerna och Ägarna