Byggt om min sommarhage.
Hej!
Som några av er kanske läste så blev min stackars lille Stampe hundattackerad o fick sin svans avbiten för ett par veckor sedan. Han mår idag bra och är pigg o glad utan svans.
Men, detta ledde till att jag i stort sett nästan inte vågat ha dom ute i sin kompost-rasthage mer. Så jag tvingade sambon att tillsammans med mig bygga iordning en riktig utebur som är stabil och som ska tåla rävar/hundattacker mm. Jag tror att jag lyckats och nu är det bara taget kvar.
Äntligen kan jag med lugn i sinnet låta mina älsklingar vara ute på gräsmattan o springa av sig utan att behöva gå o maniskt kolla dem var femte minut. Jag funderar på att även spika fast några brädor invändigt som ska bli solskydd samt ett par sitthyllor och kanske också någon form av "hus" där de kan krypa in.
Det finns inget nät i botten för det tyckte jag kändes onödigt. Innan en hund lyckats välta på den här anordningen så har jag nog märkt att den är där o bråkar. Den väger mycket och står stadigt.
Som sagt, det skall byggas ett tak i form av ett kors, fyra brädor ska spikas på längs med kanten som ska ligga uppepå som ska bilda en liten kant som taket kan ligga på senare. Handtag på två sidor ska skruvas fast så man enkelt kan flytta den.

Tvättar sig lite.

Kaninhagen.

Kaninhagen.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Åh, vad fin den blev! :)
Tack så mycket :) Förvånansvärt lätt att bygga faktiskt. Rekommenderar alla att förstärka sina kompostgallerhagar så här. Kostar inte många kronor o kan rädda kaninliv :)
Linnea Adler
Har tänkt göra något liknande med mina kompostgaller här hemma, känns som att man inte behöver oroa sig riktigt lika mycket då. Väldigt kul att få se hur det blev så jag vet att det funkar. Skulle vara jättekul att få se bilder med taket också :)
Hej!
Aboslut fixar jag det! Vi fick besök med massa barn idag så bygget med taket får bli imorrn :) Postar så fort jag e klar!
Linnea Adler
Tack för du delar med dig av tipsen till hur man lätt kan fixa en utebur. Har själv byggt tak med kompostgaller samt klämt dit lakan med tvättklämmor som solskydd. Den ena kaninen är duktig på att lyfta gallret så jag satte tältpinne på varje sida.
Hejsan!
Liten uppdatering:
Buren är nu KLAR, den blev väl inte så där jättevacker men vad gör det. Den fyller sin funktion och är bra o säker på mina älskade kaniner. INGEN hundj**** borde ta sig in här i första taget, hoppas jag innerligt.
Vi fick brädor av svärfar så något pris på detta kan jag ej säga, men det behövs inte mycket virke och har man allt kompostgaller hemma redan så blir det inte alls dyrt. Det behövdes inga särskilda verktyg, vi hade hammare, såg o vanlig spik, samt ett måttband o en penna.
Vi byggde ett skelett först, med ram i botten o toppen och fyra hörnpinnar som höll upp allt. I vårt fall använde vi oss av 3 stycken kompostgaller som har lagts så att den längsta sidan går längs med marken, därför är inte rasthagen jättehög (bara ca 70cm) men de ska ju inte hoppa höjdhopp i hagen iallafall :)
Efter skelettet var byggt spikade jag fast kompostgallren längs med ramkanten. Kompostgallren har sedan innan blivit sammanfogade med hjälp av Stripes, kattstrypare, ja vad man nu än kallar dom. Små vita plastremsor som man trär in i en ögla o drar åt. På mitt kompostgaller sitter även vanligt hönsnät som extra skydd o för att mina marsvin inte ska kunna smita ut. Hönsnätet sitter på utsidan så att kaniner/marsvin ej ska kunna göra sig illa eller fastna.
Den brädan som ligger närmast backen fungerar som skydd också eftersom inget djur kan komma åt att nafsa i svans/ben längst ner då kaniner gärna trycker sig mot kanten av något när de blir attackerade/rädda, min kanin blev av med sin svans på detta sätt pga att på nåt sätt lyckades hunden få tag i svansen även genom höns/kompostnät kombinerat. Så med en bräda där räknar jag med att risken reducerats till ca 0%.

Spik.
Hur som helst, när vi satt fast nätet var ju egentligen själva hagen klar. Jag fäste kompostnäten så här:
Jag har helt enkelt från insidan slagit in en spik, halvvägs, sedan spikat över den över kompostgallret. På utsidan stack såklart en sylvass pigg ut, men den hamrade jag in på sidan av träet så den inte varken kan lossna eller krypa igenom sitt eget hål.
Hyffsat bra men jag ska försöka forska i om det går att fästa näten ännu bättre i framtiden.
Man skulle kunna använda märlor också, men det är ett jäsikens bök att spika i märlor och jag spikade ju detta med nätet uppåtstående så ja, man gör som man vill här tror jag.
Taket är inte vackert, men hyffsat stabilt. Vi gjorde en fyrkant som lades på sniskan, (se bild) samt spikade i lite bräder i mitten o så för stabilitet. Man kan om man går in i buren lyfta på detta genom att bära den mitt i, det går inte att lyfta den ensam på något annat sätt men är man två personen kan man ju bara ta i varsin kant o lyfta.

Ja det är inget som kommer vinna något pris i någon skönhetstävling förstås, men det skiter jag i.
Den fungerar och det räcker för mig.
Gallret är ihopsatt med varann så dem bildar en enda stor ruta som är gjord på 4galler i bredd x 3 galler på höjden. Då täcker dom nämligen hela buren perfekt.

Dessa är ihopsnörda med stripes.
Men, nu blir det ju så att hela nätet ligger LÖST uppepå träramen och trä-fyrkanten, och så kan vi ju inte ha det.
Hoppar en hund/räv upp här så kommer ju allt att fara all världens väg.
För att förhindra detta köpte jag stålvajer och ett par klämmor och gjorde 4 st stålvajerlinor med varsin karbinhake till som fästs genom takgallret och sedan ner till kompostgallret på sidan.
Varför valde jag stålvajer? Well, som ni alla vet är kaniner mästare på att gnaga o förstöra allt som kommer i deras väg, och ett vanligt snöre/rep skulle helt enkelt bara bli kaninföda inom två dagar ungefär.

En stålvajer luktar inte intressant på något vis o har större chans att slippa bli upptuggad.
Detta är alltså hur vi gjorde, det är ett jäkla bök o få till ett tak på en sådan här stor bur som dels ska vara löstagbart, men ändå stabilt och kunna tåla att en hund hoppar upp på det.
Man ska ju dessutom kunna flytta buren på bara två pers o då går det inte att spika fast allting på buren för då väger den ton o dessutom kanske man vill ha den öppen ibland när man är hemma så man kan sitta i buren o mysa med sina kaniner.
Men det finns säkert snyggare lösningar, jag gjorde det som gick bäst utifrån vad för slags virke vi hade o ta av och detta blev på hela taget inte alls någon dyr affär.
Ja kompostgaller i sig är ju svindyrt men de var ju redan inköpta allihop så :)
Man kan dessutom köpa sig en billig presenning på granngården, köpte min där för 99kr nyligen, den lägger man bara över hela taket och simsalabim så har dom regnskydd. Jag använder stenar för att hålla kvar presenningen.
Stripesen kan man ju klippa av, de överblivna bitarna såklart. Det ska jag också göra när tid, lust o anda infinner sig.
Lycka till med era burar!

Linnea Adler