Dräktig eller skendräktig
Hej! Vi blev lite oväntat med kaniner i början av maj. 2 st 2-år gamla dvärgvädurskaniner som är uppvuxna tillsammans och alltid bott ihop. De senaste veckorna har dom varit på kaninhotell och nu när vi hämtade hem dom, har den ena kaninen börjat boa frenetiskt. Så nu återstår att se om hon är dräktig eller skendräktig… Det jag undrar över är hur jag ska behandla den ev. Dräktiga kaninen? Vad behöver jag tänka på? Ska vi sära på de två stora kaninerna? Om det blir kaninungar, hur tar vi hand om dom på bästa sätt?
Först och främst tycker jag att du ska fråga på det där kaninhotellet ifall kaninen fått träffa en hane, för de får ju inte göra så om du inte bett de att para din kanin.
Håller med #1 om att du måste fråga. Det kan ju vara så att hon sett eller känt lukten av en kaninhane och på så sätt börjat boa och greja. Så hon behöver inte vara dräktig. Är ni säkra på era kaniners kön? Har ni dubbelkollat så att den andra kaninen inte är en hane? :)
Ja, vi är helt säkra på våra kaniners kön. Jag tror ju inte att dom satt henne med en hane med flit, utan att det i så fall skett av misstag. Jag hoppas att hon inte är dräktig men OM hon skulle vara det, måste jag exempelvis sära på kaninerna när om det kommer ungar?
#3 Ja, det är bäst att sära på dem någon vecka innan ungarna kommer. Även fast de är bästisar nu så betyder inte det att hon kommer att acceptera att den andra honan är nära hennes ungar. Kaniner är dräktiga mellan 29 och 35 dagar ungefär. Så kommer det inte några efter dag 35 kan ni nästan vara säkra på att hon gått tom. Men man vet ju aldrig…
Kninerna var på kaninpensionat i 3 veckor. Vi har ju ingen aning om, när hon blev dräktig. Eller ens om hon är det. Finns det något knep att se om det rör sig om skendräktighet eller inte?
Skendräktighet brukar visa sig den första veckan av dräktigheten, men de kan också bete sig som att de vore dräktiga enda fram tills ungarna föds. Det du kan göra är att lägga din hand försiktigt mot buken och känna om du känner några rörelser eller "knölar". Men det kan vara väldigt svårt att känna någonting alls. Beter honan sig som vanligt? Är hon tröttare? Tjurigare?
Tjockare också för den delen?
Om honan plötsligt blir mycket tjock, beter sig annorlunda, ligger och vilar ofta, dricker som en ko, och äter mer än vanligt så är hon säkert gravid.
Då kan det vara läge att flytta på den andra kaninen, men sen är det så också att det kan gå lika bra att ha honorna tillsammans. Så länge dom bor i en stor nog bur. Men har du dom i nån liten bur på typ 1x2 meter skulle ja inte ha dom bo ihop ifall en ska få ungar.
Jag hade en kull nyss med 7 ungar, varav mamma och bästa låtsas pappan (kastrerad hanne) bodde tillsammans hela tiden. Inga problem överhuvudtaget.
Men dom bor stort.
Hon kan bli skendräktig? om dom gett henne mycket mat, min sambo skulle vakta mina kaniner en vecka när ja va bortrest o han fyllde ju skålen med pellets flera gånger om dagen eftersom min glupska franska vädurshona mer än gärna åt som en häst så när jag kom hem hade hennes kropp fått så mycket näring o energi i sig att den slog på alla hormoner o trodde det var dräktighet på gång. Dock lugnade det ner sig rätt omgående när portionerna minskades.
Ett bra sätt att bli av med skendräktighet är att låta honan gå på svält ett par dagar, med typ enbart vatten/hö. Inget kraftfoder alls. Då kan kroppen tro att det är dåliga tider på gång, och därigenom "kasta" fostren, eller de inbillade fostren som kroppen tror finns där.
Så kan man göra på tikar som skendräktar, men där drar man in på all mat i stort sett i någon vecka. Iomed att man gör det så prioriterar kroppen honans överlevnad framför ungars och gör sig av med foster på den vägen. Även inbillade foster.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Tack för svaren! Kaninerna har en tvåvåningsbur, ca60x120. Till den har vi kopplat en betesbur med lock 1x2 meter. På dagarna öppnar vi även en hopphage av kompostgaller som är typ 2,5 x4 meter, men den öppnar vi bara till på dagarna. Det som är skillnad från innan kaninpensionatet är 2 saker, dels grävandet som jag aldrig sett innan (och inte de tidigare ägarna heller) och att hon drar sig undan från sin kompis. Förrut brukade dom vila bredvid varandra och gick den ena in följde den andra straxt efter. Nu ligger dom i olika burar mest hela tiden. Vad gäller trötthet så är det ju ganska varmt och då blir dom ju rätt så trötta. Ska se när det blir lite svalare väder om hon blir piggare då. Vi hämtade hem dom igår och det var roligt att se att dom verkade vara väldigt belåtna med att komma hem.