Japantecknad kanin
För att få fram japanteckning, behöver en el båda föräldrarna ha den teckningen?
Jag är inge vidare bra på täckning o färg men tror att bara en behöver vara det, men större chans om båda är det :-)
Räcker att en är det
Beror på vad du parar med. Har du en japantecknad och parar den med en homozygot (den har bara anlag för viltgrå) viltgrå så får du bara viltgrått. Parar du en gul kanin med en japantecknad så får du 50% eller 100% chans för japantecknat beroende på om den japantecknade kaninen är hetero eller homozygot för japanteckningen (den har enkelt eller dubbelt anlag för japanteckning).
Om man har en vbö då? Den kan ju, har jag lärt mig, vara bärare av olika.. ? Är det bara ett lotteri då? 😊
Ja, om man inte vet vad som ligger bakom en vit blåögd eller rödögd så är i princip lotteri.
Det jag är mest intresserad av är vit/svart japanteckning, måste då ena föräldern vara just det, eller kan det vara en gul/svart, parad med en vit eller en med wt? Kanske dum fråga, men var in på kaninfärg.se men lyckades inte läsa ut det..
För att få fram svart/vit kräver det japananlaget (bj) + chinchilla anlaget (achi).
Med andra ord måste du får till bärare av både japan & chinchilla, för att få fram färgen.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Oki.. Tack för svaren! 😊 Jag såg en helt underbar sv/vit japan fr Danmark i en grupp på fb.. 😍 Finns det uppfödare för dessa här i sverige? 😊
Det beror på Vilken ras? i färgen du söker.
Det finns folk här som föder upp svart/vit japan, bland annat hos dvv.
#9 Dvv skulle passa utmärkt.. 😊
Tack snälla! 😊
Yes jag har svart/vita Japsar :-)
Även Hissjö (umeå) och Törnbottens (öland) har svartvita dvärgvädurar med stam.