Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 593 ggr
jennywiktorsson
0

Ha kaniner med till stuga?

Har två dvärgvädurar som ska få följa med till min pappa nu tre veckor. Det finns en bur där och deras Hage ska med. I slutet av sommaren ska vi åka till våran stuga i fjällen, och då har jag inte riktigt bestämt mig vad jag ska göra av kaninerna. Jag skulle kunna låta grannarna vara kaninvakt, eller någon kompis. Mamma är bortrest då så hon kan inte ta dem. Jag funderar på om jag skulle kunna ta med dem till fjällen. De är inte jättevana att resa, men gångerna de har gjort det har det gått bra, de har varit lugna. Grejen är att det är en sju-åtta timmar bilresa upp till stuga. Och vi har inte möjlighet att ta med en bur, men det borde gå bra med bara en Hage och minst ett lite större "bo". Det är även väldigt mycket flygfän där uppe, är det någon jag borde fundera på att vaccinera dem mot? Tacksam för svar.

Svado
2

Ska du ta med kaninerna upp till fjället så behövs dels en riktig bur som du kan ha dem inlåsta i nattetid/när du är ute o gör annat. Att lämna två kaniner i en hage/rastbur är ingen vidare idé, iallafall inte om du vill ha dom levandes kvar när du kommer hem.

Finns mkt räv, hök, örn o en o annan varg/björn/lo som skulle tycka dina kaniner var riktiga mumsbitar om du har en avsides stuga uppe i fjällen.

Dessutom behövs myggnät till hagen/buren, så att kaninerna slipper bli uppätna av mygg o knott.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman