Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1028 ggr
diamantsorg
0

Vägrar äta :(

Min kanin har helt slutat äta sitt hö! Hon verkligen total vägrar, och det har nu varit orört i flera dagar. Jag är ganska säker på varför hon har slutat äta det, och det är för att jag istället för att ge henne det fina premium höet gav henne vanligt (tack vare att det fina höet var slut i affären). Hon är så extremt bortskämd och jag har ingen aning om hur jag ska göra för att få henne att börja äta av detta höet. Hade jag kunnat hade jag köpt in hennes vanliga hö och sakta vant över henne genom att blanda höet, men det går inte eftersom det ännu inte kommit in nytt premium hö och jag inte har en aning om när det kommer att komma in igen.. 

Hon äter fortfarande andra saker, som pellets, frukt, gräs etc. Men hö är ju deras basfoder, och jag vet att de inte klarar sig särskilt bra utan det. Har ni någon aning om vad jag ska göra? Jag vet verkligen inte och jag börjar bli väldigt orolig, särskilt då jag idag tyckte att hennes mage började kännas lite svullen.. :(

Svado
1

Gå ut o plocka ihop gräs. Grova grässtrån, inte typ gräsmattegräs.

Kaniner kan äta grovt färskt gräs istället för hö på sommaren :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Facie
0

Försök även plockalite grenar så hon kan slita ner sina tänder!

Pretty wise //

Marsvinsmamman
0

Säger som ovanstående. plocka rikligt med gräs. Och försöka hitta annat hö någon annan stans.

ouchie
0

Du kanske kan blanda något annat gott i höet, torkad prersilja eller något…?

tlover
0

det kan hända att det hjälper om du byter ut höet dagligen också (så ge inte för mycket så du får slänga). Mina kaniner vägrar att äta "gammhö" tex

l'm back