Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3322 ggr
Maccas100
0

Små sår på öron?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har de senaste dagarna upptäckt små sår på öronen på Moses. 
Han kliar sig även emellanåt. 
Syns lite dåligt på bilden, men det var svårt att få ordentligt skarp bild på en liten som inte vill sitta still. 
Kikat i öronen, och det är fint och ser ut som det ska.  Har gått igenom pälsen, och inte hittat någon ohyra. Kan för övrigt säga att han är innekanin.
Funderar på om det kan vara kvalster av något slag. 
Tänkte att jag ska ringa och rådfråga veterinär, men ville kika lite här först, om någon av er kanske har varit med om samma sak?

Evelina!
0

Har haft samma problem med flera utav mina kaniner, dock har de inte kliat någonting på dem. Var till veterinären som tog ringorms-odling som var u a och fick behandling mot mjällkvalster om utifall att. Fick det, men kaninerna hade kvar såren och sen försvann de av sig självt så småningom.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Maccas100
0

Okej! Egentligen så vet jag väl inte om det är onormalt mycket kliande, någon gång emellanåt som sagt. 
Tänker att jag avvaktar lite, och rengör såren, samt kör någon parfymfri mjukgörande salva som de tål. Någon som vet någon som man kan använda som inte är giftig för kaniner?

Evelina!
0

Jag minns att jag fick något som heter F10 Germicidal Barrier Ointment att smörja på såren och vips en dag var de borta. Finns bl a här http://www.petdrugsonline.co.uk/p-1662-f10-germicidal-barrier-ointment.aspx, på Djurkliniken Roslagstull - hör med din lokala veterinär om de har det inne. Står att det bara är för djur, men har själv använt det på småsår och de läker ihop jättefint & snabbt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning