Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1524 ggr
MiaE70
0

Kanin i famijen

Hej

Vi har bestämt oss för att skaffa en kanin. Vi bor i villa och har en stor härlig trädgård. (tre barn mellan 7 år och 2,5 år samt en tonåring)

Kaninen ska få vara ute i utebur med extra rastgård. Huvudansvaret kommer att ligga på oss vuxna, men tanken är att sjuåringen ska få sköta om den så mycket hon kan.

Vi har inte bestämt oss för om vi vill ha en Hona eller hane?, men har läst att honor kan vara lite mer irriterade och att hanar gärna pinkar revir om de inte kastreras.

Vad har ni för erfarenhet av hon resp. hankaniner?

Andra tips? inför starten?

[Sockertoppens_kaniner]
0

Precis som du säger så KAN honor vara lite tjurigare än hanar, men långt ifrån alla honor är det. Hanar kan skvätta om de inte är kastrerade , men kan vara lika goa utan kastrering också. En kastrerad hane är oftast lugn och snäll. Men, alla kaniner är individer och egentligen kan en hona och en hane var lika trevliga bägge två. :) Är du intresserad så har jag 6 små kaninungar som är leveransklara 2 augusti. Skicka ett meddelande om du vill veta mer! :)

[AnimalLover1]
2

Inte alla honor som är mer sura, vissa vid brunst, vissa hela tiden, vissa aldrig, mina hona är aldrig sur, hon är så himla underbar så det inte går att beskriva, hon är allvarligt mindre jobbig än min kastrerade hane, men det är från individ till individ :) Egentligen kan man aldrig säga vilket som är bäst, jag kommer alltid säga - båda :)

gabriella mosbach
0

om ni vill så kan ni skaffa två kaniner, det kan vara lite roligare för kaninen, men inte två hanar. Och som de andra säger så behöver inte honor vara mer irriterade än hanar utan det är från individ till individ:)

[SisselaJ]
0

Har ni den ute kanske det inte gör så mycket med revirstänk? :)

[Yasminjohanna]
0

Jag har en okastrerad hona som faktiskt stänkt då och då hon med. Irriterad har hon dock sällan varit, hon är den mysigaste skrutten på denna jord. 

Lycka till med kaninen, 

Kram

Facie
0

Jag tycker det allra bäst för er vore att ha två kaniner, helst en kasterad hane och en hona alternativt två unga honor. Eftersom de kommer vara ute under hela året kommer de automatiskt inte kunna få lika mycket uppmärksamhet därför är de bra att ha två.
Men ska ni ändå bara he en skulle jag nog rekommendera en hane, just eftersom jag själv valde det efter att länge tvekat :)

Pretty wise //

MiaE70
0
MiaE70
0

Vad gulliga Ni är, tack för alla svar som redan kommit.

Nu har vi beställt en utebur fr Tyskland, En Karlie: Flamingo- Sunshine, vi ska köpa till en stor Hage lite senare också.

http://www.zoobuy.net/nager/gehege-und-staelle/10988/karlie-flamingo-kaninchenstall-sunshine-155-x-70-x-53-cm

Facie
0

Den buren är alldeles för låg och jag är ganska säker på att det bryter mot lagen att ha en kanin i den då minsta tillåtna höjd per plan är 0,5

Pretty wise //

MiaE70
0

Oj :(

[AnimalLover1]
2

#7 Hur många plan är det? #9 Men då är det väl lagligt? Eller? Tror inte det skulle vara 53 cm för två plan?

Facie
0

Ledsen att behöva säga det :/
Dock vet jag att många använder den typen av burar ändå så det funkar ju.. Plus att utehagen är ju i bra höjd vilket gör att kaninen kan ställa sig på bakbenen osv.

Men här är iaf minimimåtten:
 https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

Men så länge er familj tar hand om kaninen väl, aktiverar den, låter den komma ut varje dag, leker med den (oavsett väder) så borde de vara lugnt tror jag :)

Pretty wise //

farvendal
0

#12 vad är olagligt?

antingen är 53 eller 70 höjden och det är ju lagligt.. kanske att innermåtten är ett par cm mindre men fortfarande lagligt

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Facie
0

#13 För det är tvåvåning och om jag inte minns fel måste varje våning vara minst 50cm.

Pretty wise //

farvendal
0

#15, nej det räcker med att ena våningen är det, förutsatt att den våningen även är minst 0.5 kvm till ytan (om kaninen väger under 2.5 kg)

nu stårdet dock inga specifika mått i den beskrivningen dessvärre.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[SisselaJ]
0

Den sen bara tillräckligt hög ut vid rampen, och den ytan ser tyvärr inte så stor ut som 05 kvm?

Facie
0

#16 Är du säker? Jag har nämligen läst ett antal gånger att varje våning räknas för sig och det betyder att varje våning måste vara 50 cm. 

Har inte sagt att det inte är en fin bur som en kanin säkert skulle trivas i men tänkte bara att TS iaf borde veta att buren inte uppfyller alla krav.

Pretty wise //

MiaE70
0

Kan ju i och för sig avbeställa den om den är för liten: Detta står om måtten: **Abmessungen:
**Länge: 155 cm (Stall 80 cm breit, Gehege 75 cm)
Breite: 70 cm
Höhe: 53 cm

Ge mig gärna tips? på Bra utomhusburar att köpa

farvendal
0

#18 mycket säker. boytan måste dessutom vara upphöjd från marken (iallafall vintertid, osäker med övriga årstider), dvs det är själva stallet som är boytan i detta fall. är den 80x73x53 cm är det godkänd yta.. även om det är i minsta laget. 

jag tror inte hela höjden totalt på buren är 53 cm? låter väldigt litet per våning isåfall, men vem vet, låter ju faktiskt så på beskrivningen?.. svårt när man ska beställa via internet.

att man ska räkna varje våning för sig menas att man inte kan räkna ihop ytorna på två våningar

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MiaE70
0

Tack för alla synpunkter på buren, jag har avbeställt den tillsvidare.

Vilken bur tycker ni att jag ska köpa? Kaninen ska få bo utomhus året runt.

Corazón
0

#23 Ja tyvärr- höjden är 92 cm- då kan varje våning omöjligt vara 50 cm. Kolla på en bur med minst 100 cm höjd för två våningar och kolla då varje vånings höjd.

[AnimalLover1]
0

Tror inte tyskland (?) har samma regler på mått som sverige :/

MiaE70
0

Dock ser den ju hög ut, med kanin i…

[AnimalLover1]
0

#26 Men det beror ju också på vilken sorts kanin du tänkt skaffa, en dvärghare kan bo i den (?) men kanske inte en dvärgvädur, den kanske slår i huvudet om den står på bakbenen.

MiaE70
0

Aha :) Är alla burar som säljs i Sverige godkända? Ex Teddytassens?

[AnimalLover1]
0

#28 Ja det tror jag, dock finns det säkert burar i djuraffärer som inte är godkända :/ De förslagen som #22 skrivit är iallafall godkända :)

[AnimalLover1]
0

Den är okej ;)

Corazón
1

Nej alla burar som säljs i Sverige är inte lagliga, många från teddytassen är inte det. Men samtidigt känner jag, handlar det om typ 4 cm på höjden så spelar det ingen större  roll om man har en kanin av mindre slag, så länge bottenytan är ordentligt stor. Hellre en stor bur med något för liten höjd än en för liten bur med 50 cm i höjd. Men ska man följa lagen så ska buren vara minst 50 cm i höjd.

Har ni bestämt Vilken ras? ni vill ha?

MiaE70
0

Vi vill nog ha en dvärgvädur :)

Är det bra kvalité på Teddytassens burar eller har ngt annat företag bättre kvalité.

Denna fr Tyskland och Teddytassens verkar vara samma men med men en rätt stor prisskillnad?

http://www.zoobuy.net/nager/gehege-und-staelle/10997/karlie-flamingo-kaninchenstall-rancho-xxxl-154-x-63-x-92-cm

http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/utomhusbur-rancho-xxxl-154cm-49.html

Facie
0

Denna hönsburen från Teddytassen hade jag utan tvekan satsat på, stor och rymlig :) http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/utebur-for-honor---klas-188cm---fa-kvar-1141.html

Pretty wise //

Facie
0

#5 Jag har en innebur från teddytassen som jag älskar, den är både snygg och stabil :)

Pretty wise //

ALEVIUSS
0

Har själv enbart dåliga erfarenheter av honor. Dem brunstar ofta vilket gör att dem har upp och ner gångar ganska ofta (enligt min erfarenhet, för ofta!)

Hanar har jag enbart haft goda erfarenheter av. Dem är mycket jämna i humöret, i alla fall holländska kaniner. Min hollis hane är okastrerad och han har då aldrig skvättat. Fast han är utekanin så han får kissa hur han vill i trädgården. Han är väldigt renlig och kissar aldrig när han umgås med oss inomhus.

Så här resonerar jag när det är hona vs hane och man tänker kastrera.

Hanar är riktigt lätta att kastrera och det är en minimal ingrepp och dem läker snabbt.

Honor kräver ett större ingrepp och det tar längre för såret att läka helt och risken för infektioner är större.

ececilia
0

http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar_marsvinsburar/med_utegard/279139 Denna bur ska jag beställa till min lilla dvärgvädur. 1299 kr och den är 175x70x110 :)

// Evelina

MiaE70
0

Vad säger Ni andra om ovanstående bur?

http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/populaera_utomhusburar/utegard/279139

Är den bra? Fungerar det att ha kaninen där året runt?

Facie
0

Måtten är i alla fall bra men för de priset kan du få en ännu större och lite mer luftigare :)

Pretty wise //

MiaE70
0

Någon som vet ngt om kvalitén på den buren?

sfut
0

Jag har just nu bara honor men har haft hanar också. Det är helt upp till individen, två av mina honor skvätter kiss men är jättehärliga, sociala och nyfikna. Jag skulle i första hand välja en individ som känns rätt och inte tänka så mycket på kön. Ska ni inte avla med kaninen/kaninerna rekommenderar jag att de kastreras. På det viset slipper ni översexuella kaniner och honor slipper den allt för vanliga livmodercancern.

Jag tycker ni ska skaffa två kaniner om de ska bo ute. En hane och en hona som sedan kastreras eller två systrar/unga honor som med fördel också kastreras när de blir tillräckligt gamla.

Angående bur så är tyvärr de uteburar som finns på marknaden ofta små och i dålig kvalité. Träet de byggs i är ofta mjukt och väldigt gott = efter ett tag har kaninerna ätit upp halva buren. Ni har ingen som kan hjälpa er att bygga en bur? Med plywood och reglar går det ganska lätt. Annars kanske det finns en snickare i närheten som kan bygga en ordentlig bur? Bor ni i närheten av Uppsala så finns faboden.se som bygger och säljer burar av bra kvalité. Du har också burbyggarn i värmland (fb-sida) som bygger fina burar.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

moamedkaniner
0

Jag köpte bur från zooplus.dk! Tyckte de hade mycket olika och okej- priser! Angående kön så har jag alltid gillat hanar bäst. Pga de honorna jag haft varit osociala och inte alls trevliga. Dock köpte jag en hona nu som unge och hon är helt underbar… Hittills ;) så de beror väldigt mycket på individen och säkerligen på hur de växt upp! Men ska ni bara ha en så skulle jag välja en hane och eventuellt kastrera honom :) Lycka till!

Allt gott!
/ Moa

MiaE70
0

moamedkaniner : Är du nöjd med den buren, vilken köpte du?

sfut: Tittade på deras sida, men de har burar utan nedervåning så att kaninen kan ta sig ned till marken o avsaknad av utegård. Eller är det ngt de kan ordna med också tror du? Vi har en snickare men han kommer inte tebax förrän i oktober o vi har tummen mitt i handen. Vet du vilka burar märken kaninerna gillar att gaga mest på?

ececilia
0

Kopplas dk och se har nästan exakt samma priser… Luras inte av att det står 999 kr på dk och samma bur kostar 1299 på se. Eftersom det att det är danska kr så blir 999 danska kr ca 1230 svenska kr.

// Evelina

ececilia
0

Zooplus ska det stå och inte kopplas..

// Evelina

ninor
0

Jag växte upp med en kanin, en hane som inte var kastrerad. Han var hur snäll och lugn som helst. Hände aldrig någon olycka. Kunde till och med köra runt honom i dockvagn runt kvarteret när jag var liten… :-D

Har sedan jag blev vuxen haft 3 kaniner. Hanen är social, godisgris, världens sötaste och snällaste. Alltid varit rumsren (tills jag köpte en hona). Kastrerade honom när han var strax över 1 år då han började skvätta överallt heeela tiden eftersom jag då hade en hona han var sugen på. 

Honan däremot var min värsta mardröm. Inte rumsren för fem öre. Gick inte att ha henne utanför buren mer än 5 sekunder innan hon hade pinkat ner och bajsat ner hela lägenheten. Gillade att bitas, hade problem med magen etc.

Den andra honan (hanen & honans unge) är snäll, nyfiken, social. Busig, och känns nästan mer som en kaninunge trots att hon nu är 2 år snart. Aldrig bitits, och man får klappa och gosa med henne till skillnad från hanen. När hon blev könsmogen började hon skvätta och kissa ner inomhus, och jagade runt sin stackars pappa..

Med detta vill jag säga att kaniner är individer med olika personligheter. Finns ingenting att klaga på angående honan jag har nu (den sistnämnda), men trots detta föredrar jag hanar. De känns inte lika uppe i varv, utan jag upplever dem som lugnare och med "laid back". Har läst om många som har problem med kaniner som inte är rumsrena, och majoriteten av dem har varit honor även om det finns hanar som inte heller är det. Är det en utekanin så är det kanske inget större problem. 

Men jag skulle trots detta rekommendera en hane. Vill man sedan kastrera kaninen så är det även en enklare och billigare operation på en hane jämfört med en hona. Har kastrerat båda mina nuvarande kaniner (hanen & sistnämnda honan).

sfut
0

Jag vet att "burbyggarn i värmland" ( https://www.facebook.com/groups/601965946511279/?fref=ts )  kan göra burar med utegård, min vän har en sådan från honom som är jättefin även efter flera års användning. Fäboden vet jag inte, fråga!

Jag har fått uppfattningen att de som är rödaktiga, typ trixie natura, är de som går åt snabbast men jag har inte haft någon sådan bur själv så jag vet inte säkert.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

moamedkaniner
0

#43 Rekommenderar! Snabb leverans och så ingick frakten! Betalade 1200:- för en tvåvåningsbur. Tror dock ej den finns kvar på sidan. Men jättesnygg. Hemleverans. De har ofta nedsatta priser. #44 När jag handlar står det i svenska kronor och jag upplever att de är billigare! Dessutom ingår frakten eller den gjorde då. De tror jag inte den gör på de flesta andra sidor.

Allt gott!
/ Moa

Elisesjolin
0

Om ni har möjligheten att bygga egen bur så brukar det vara det alldra bästa! Billigare, oftast säkrare och man får den precis som man vill ha den. Men då krävs det ju lite arbete också, och även någon lite kunnig :P

[tintilar]
5

Mitt råd är att ni skaffar 2 kaniner. Delvis för att kaniner lever i kolonier och mår bra av sällskap av artfrände, och kaninen kommer dessutom att spendera mestadelen av sin tid i sin bur utan sällskap av människor och då tycker jag att det är bra om man har sällskap till den. Så slipper ni också ha dåligt samvete om dotterns intresse kanske inte är så stort som ni hoppats efter ett tag. En annan sak är det om kaninen bor inomhus, tex i köket, där det alltid är folk och händer saker och den kanske kan vara lös med familje mycket. Men när de bor ute spenderar man kanske 1-2h om dan med den, resten av tiden sitter den ensam mellan 4 väggar.

Vilket kön ni ska skaffa tror jag är mindre viktigt. Jag hade en hona när jag var liten, som hade sällskap av sin kullsyster. De var alltid snälla och trevliga, märkte aldrig av brunst och dom var aldrig osams. Köp gärna av någon som är noga med lynne på sina kaniner och vars vuxna djur inte visar dåligt beteende kring brunst, födsel eller liknande.

På vintern fryser vattnet i buren. Antingen byter man skål 1-2 ggr/dag med nytt, ljummet vatten, eller så köper man en värmeplatta (finns till terrarier eller som hönstillbehör) och drar el till buren så kan du ställa vattenskålen på den och slipper fruset vatten.

Om 7-åringen ska sköta kaninerna själv, var gärna delaktig i början och skapa en bra rutin för henne som hon sen måste följa. Tex vilka dar hon ska mocka, hur hon ska göra det, hur ofta och när hon ska titta till kaninen/erna och kontrollera att de mår bra och att det finns vatten/mat. :)

MiaE70
1

tintilar Åååå tack så mycket, vad fint och bra skrivet! Funerar med på detta med en eller två kaniner. Får höra med uppfödaren när det börjar bli dax.

MiaE70
0

Velat fram o tillbaka angående bur, men har nu bestämt oss för en "rätt okey" bur med hyffsade mått och har hittat massa kompostgaller från förra husägaren så att det kan bli en stor utegård (under uppsikt såklart)

Dum fråga kanske: Frågan är bara var vi ska placera den på tomten? Solen flyttar sig ju runt huset och svår att hitta ett ställe som hela tiden har skugga, men ändå har grönt gräs. Kan den stå delvis i sol? Eller kan man sätta upp ngt solskydd?

[tintilar]
0

Du kan hänga upp en filt på kompostgallret så skuggar det en bit innanför staketet förhoppningsvis, eller lägga på en träskiva vid ett hörn av gården som ett litet soltak. Det brukar gå att lösa, så placera buren där det passar er bäst. :) man kan även sätta en parasoll i gården som skuggar på dan. Det är faktiskt ganska bra att ha ett lågt parasoll på fot i gården, då kan du ha ett tak av bärnät som hålls upp av parasollet och fästes i kompostgallret så är kaninerna ganska skyddade och kan vara ute även när ni inte är där.

MiaE70
0

tintilar: Ja vad smart :) Tack! Vi vill gärna ha buren nära vårt hus så att det är enklare att gå ut till den i alla väderlekar och lite mer skyddat från djur och andra nyfikna….

[tintilar]
0

Ja det är viktigast att den är placerad så att det är enkelt och inbjudande att sköta kaninerna. :)

MiaE70
0

Det e sååå spännande :) längtar tills vi får kaninen/erna.

Buten borde komma vilken dag som helst o hagen står o väntar. Inredd med stubbe, skuggtag, kakelplattehörna (svalt) ett litet kryp in, grenar mm.

I helgen ska vi hämta en transportbur, ett besök til Hornbach som ligger nära för att komplettera med lite "utrustning"

Var får man tag på riktigt bra hö?

[tintilar]
0

Åh va roligt. Låter som ett bra hen för den/dem. När ska n hämta kanin, har ni hittat nån? Jag köper hö av en bonde, det blir mkt billigare och har man plats kan man köpa flera balar åt gången. Hos bönder kan man även ofta få analys på höet. Jag struntar i det dock, så petigt tror jag inte att det är.

tlover
0

Nu kanske det inte är aktuellt längre (blandannat eftersom buren redan är köpt) men bor man på ett ställe där det blir riktigt kallt ska man tänka på att man räknar inte höjden på buren från golvet och upp utan från ströbädden och upp (vad jag förstått i alla fall, det är också så med alla andra djur) vilket innebär att om man bor på ett kallt ställe och måste ha tjock ströbädd el om man bor kallt och måste djupströa (eftersom allt fryser fast på vintern) så kan man behöva 10-30 cm plus på höjden för att den ska bli laglig.

Men det behöver ju inte vara så kallt där du bor (Själv bor jag i södra Lappland så vi har en djupströbädd på vintern och när det blir blia på vintern har man kaninburstädningsdag, men det ska visst inte vara så överallt i Sverige)

l'm back

MiaE70
0

tintilar: Det verkar som om vi först ska ta hand om en tvåårig kastrerad hankanin och det kan bli när som helst nu. Sedan ska vi ta en hona senare i augusti.

tlover: Vi bor i Stockholm, så jättekallt är det inte på vintern, buren är nog rätt vältilltagen på höjden faktiskt :) Eventuellt kommer vi att ställa upp buren på altanen under vintern, dels för att komma undan den värsta snön o vinden, men även för att det ska vara lättare att umgås med kaninerna dagligen :)

Sparkle
0

#56 Har du tillgång brukar det ju vara väldigt bra & billigt att köpa hö från någon bonde i närheten :)

Stressa inte...

MEN SKYNDA DIG DÅ!

[tintilar]
0

#59: Va roligt. Uppdatera gärna med bilder när han har anlänt. :)

MiaE70
0

Åååå på tisdag kväll kommer de med honom hem till oss :) lite pirrigt eller mycket :)