Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 731 ggr
fuzzie
2

Många frågor om kanin! ^^

Hejsan! (varning för väldans långt inlägg) 

Nu tänkte jag samla alla frågor som jag har i ett enda inlägg så att jag slipper skapa flera olika trådar. Jag har ju haft kanin förut men jag märker ju att den info om foder, skötsel osv. som jag fått av tidigare uppfödare inte varit den bästa. Inte så att jag behandlat mina tidigare kaniner dåligt, men man märker ju att man kan förbättra så många saker. 🙂 

Jag har hittat en liten hona hos en uppfödare hyfsat i närheten av mig. Hon kommer med härstamningsbevis, då hon är en blandning av dvärgvädur och hermelin. Hennes föräldrar är ganska små då fadern (dvv) endast väger 810 gram och modern (dvv med lite hermelin) väger knappa kilot. Så denna tös lär inte bli så stor men hon hade ett underbart temperament och var väldigt trygg och go och jag fick verkligen en bra magkänsla. Så är det "fel" av mig att köpa henne trots hennes litenhet och att uppfödaren inte är reggad? 

Här kommer då frågorna: 

1. Jag har tänkt att ha henne i en innebur (150 x 79) under den första tiden för att hon skall kunna vara med och skutta runt inomhus så att hon lär känna mig och resten av familjen i lugn och ro. Skulle det funka att ta ut henne för att ha henne i utebur igen innan sommaren är över, eller är det bara dumt? (tänkte om pälsen inte hinner bli tjock till vintern om hon är inne ca. 1 månad)  

2. Jag har hittat en utebur till henne som jag tycker verkar bra då den är stor både på längden och djupet, samt att den är i 2 våningar. Jag är så kass på matte och att räkna kvadratmeter men de som kan får gärna säga om buren duger. Här är länken till buren: 

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar_marsvinsburar/med_isolering/279131

3. Angående fodret nu då, jag ställde ju denna frågan i en annan tråd angående pellets och fick uppfattningen av att det inte behövs. Men nu undrar jag om man ändå skulle gett henne lite pellets som "hjälp på traven" under tiden hon växer på grund av hennes litenhet eller är pelletsen så pass fiberfattig att det inte tillför något iallafall? 

4. Om hon får pellets, vilken mängd skall jag ge henne i början då? Hur mycket färskfoder kan hon få per dag? Om jag byter pelletsen mot groddar när hon blivit lite äldre, vilken mängd bör hon få av groddarna då? 

5. Jag har inte möjlighet till att köpa av en bonde så var finns det bästa höet ute i handeln? 

6. Då jag kommer gå klart min djurvårdsutbildning till hösten så kommer lilltösen att få följa med och bo på internatet med mig på mitt naturbruksgymnasium och jag funderade då på att fråga skolan om man fick köpa hö av dem. Hur vet jag att det höet är bra? 

7. Jag kommer få bo i en lägenhet på skolan med en riktigt stor balkong och tänkte då ha buren där ute. Som underlag under själva buren tänkte jag ha ett sånt där filtaktigt material med hård undersida som ser ut som gräs så att hon dels inte blir kall om tassarna, men mest för att hon skall få bra grepp. Funkar det materialet? 

8. Jag tänkte fästa kompostgaller i buren som jag kan dra ut så hon kan skutta runt en bra bit utanför buren(även där skall underlaget finnas). Kan det funka eller borde jag fästa fyrkantsnät på insidan kompostgallret för att minska risken att hon tar sig ut? (hon kommer självklart alltid vara under uppsikt då hon är ute och skuttar) 

9. Vad är enligt er det bästa ströet att ha i en utebur? Ska de ha halm i buren året runt eller endast på vintern? 

10. Kommer jag att kunna testa hoppning med henne i framtiden trots att hon kommer vara liten i storleken? (jag har hittat hinder jag skall köpa isåfall) 

11. Vilken är enligt er den bästa selen till en kanin om man skall hoppa med den? 

12. Jag har all inredning som behövs samt en massa leksaker så det behöver jag inte skaffa. Men om ni tycker att jag missat något annat så får ni gärna kommentera det! 

Hoppas att ni klarade av att läsa allt och jag ber verkligen om ursäkt att det blev så långt och så många frågor, men jag vill ju ge henne de allra bästa förutsättningarna som jag kan! Men jag hoppas på svar av kunniga kaninägare som inte dömer ut mig helt! hihi 👍 😊

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

tussen12
0

1. Jag har tänkt att ha henne i en innebur (150 x 79) under den första tiden för att hon skall kunna vara med och skutta runt inomhus så att hon lär känna mig och resten av familjen i lugn och ro. Skulle det funka att ta ut henne för att ha henne i utebur igen innan sommaren är över, eller är det bara dumt? (tänkte om pälsen inte hinner bli tjock till vintern om hon är inne ca. 1 månad) Det låter som en bra ide, och pälsen lär hänga med :) det är inte mycket kallare ute än inne nu 2. Jag har hittat en utebur till henne som jag tycker verkar bra då den är stor både på längden och djupet, samt att den är i 2 våningar. Jag är så kass på matte och att räkna kvadratmeter men de som kan får gärna säga om buren duger. Här är länken till buren: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar_marsvinsburar/med_isolering/279131 Det tycker jag är i minsta laget, och jag vet inte om den kommer vara laglig när de nya måtten träder fram. 3. Angående fodret nu då, jag ställde ju denna frågan i en annan tråd angående pellets och fick uppfattningen av att det inte behövs. Men nu undrar jag om man ändå skulle gett henne lite pellets som "hjälp på traven" under tiden hon växer på grund av hennes litenhet eller är pelletsen så pass fiberfattig att det inte tillför något iallafall? Det är en bra ide. Men du behöver inte ge 1 dl utan några matskedar funkar kanon 4. Om hon får pellets, vilken mängd skall jag ge henne i början då? Hur mycket färskfoder kan hon få per dag? Om jag byter pelletsen mot groddar när hon blivit lite äldre, vilken mängd bör hon få av groddarna då? Lite olika, man får kolla på vikt, storlek osv, men prova dig fram :) 5. Jag har inte möjlighet till att köpa av en bonde så var finns det bästa höet ute i handeln? Antagligen i djuraffärerna då , men undvik att köpa tätt ihop pressat hö då det i regel brukar vara i sämre skick och damma mer :) 6. Då jag kommer gå klart min djurvårdsutbildning till hösten så kommer lilltösen att få följa med och bo på internatet med mig på mitt naturbruksgymnasium och jag funderade då på att fråga skolan om man fick köpa hö av dem. Hur vet jag att det höet är bra? Det ska lukta gott, inte damma eller vara fuktig, sedan ska det inte heller vara snustorrt och färgen ska vara mer 7. Jag kommer få bo i en lägenhet på skolan med en riktigt stor balkong och tänkte då ha buren där ute. Som underlag under själva buren tänkte jag ha ett sånt där filtaktigt material med hård undersida som ser ut som gräs så att hon dels inte blir kall om tassarna, men mest för att hon skall få bra grepp. Funkar det materialet? 8. Jag tänkte fästa kompostgaller i buren som jag kan dra ut så hon kan skutta runt en bra bit utanför buren(även där skall underlaget finnas). Kan det funka eller borde jag fästa fyrkantsnät på insidan kompostgallret för att minska risken att hon tar sig ut? (hon kommer självklart alltid vara under uppsikt då hon är ute och skuttar) 9. Vad är enligt er det bästa ströet att ha i en utebur? Ska de ha halm i buren året runt eller endast på vintern? 10. Kommer jag att kunna testa hoppning med henne i framtiden trots att hon kommer vara liten i storleken? (jag har hittat hinder jag skall köpa isåfall) 11. Vilken är enligt er den bästa selen till en kanin om man skall hoppa med den? 12. Jag har all inredning som behövs samt en massa leksaker så det behöver jag inte skaffa. Men om ni tycker att jag missat något annat så får ni gärna kommentera det!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

tussen12
0

Resten av det försvann? :P 7. Jag kommer få bo i en lägenhet på skolan med en riktigt stor balkong och tänkte då ha buren där ute. Som underlag under själva buren tänkte jag ha ett sånt där filtaktigt material med hård undersida som ser ut som gräs så att hon dels inte blir kall om tassarna, men mest för att hon skall få bra grepp. Funkar det materialet? Vet inte riktigt vad du menar :) 8. Jag tänkte fästa kompostgaller i buren som jag kan dra ut så hon kan skutta runt en bra bit utanför buren(även där skall underlaget finnas). Kan det funka eller borde jag fästa fyrkantsnät på insidan kompostgallret för att minska risken att hon tar sig ut? (hon kommer självklart alltid vara under uppsikt då hon är ute och skuttar) Det är en bra ide. Kaninungar brukar i regel kunna ta sig ur maskorna på nätet 9. Vad är enligt er det bästa ströet att ha i en utebur? Ska de ha halm i buren året runt eller endast på vintern? Jag använder spån och halm, funkar bra. Spånet suger upp allt kiss som inte halm gör. Halm värmer mycket 10. Kommer jag att kunna testa hoppning med henne i framtiden trots att hon kommer vara liten i storleken? (jag har hittat hinder jag skall köpa isåfall) Ja! Vet flera hermeliner och dvärgharar som hoppar svår 11. Vilken är enligt er den bästa selen till en kanin om man skall hoppa med den? Bogsele 12. Jag har all inredning som behövs samt en massa leksaker så det behöver jag inte skaffa. Men om ni tycker att jag missat något annat så får ni gärna kommentera det! Tunnlar är uppskattat!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

fuzzie
0

#1 Tack så mycket för dina svar! Jag skall länka materialet jag tänkte ha som underlag. 🙂 Här är länken: 

http://www.rusta.com/se/konstgras-p62101025.aspx

Edit: Du får gärna "ta bort" mina frågor i dina texter så att inte tråden blir fler mil lång. Det var bla. därför jag punktade upp den så att ni som svarar bara behöver skriva siffran och sedan eran kommentar. Hoppas du förstod hur jag menade och detta inte var någon kritik. 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

[Tilde]
3

Jag försöker svara på det mesta :) Ingen av mina kaniner kommer från registrerade kaningårdar (ingen har stamtavla), så för mig spelar det ingen roll så länge säljaren/uppfödaren verkar genuint snäll och vet sin sak om kaniner.

1. Så länge det inte är mer än 10 graders skillnad ute och inne ska det inte vara några problem att flytta ut henne. Jag har själv märkt att innekaniner har en tendens att bli mycket mer tama än de som bor ute året runt (fast de kan såklart också bli väldigt tama).

2. Buren är godkänd, men du får tänka på att det är yttermått som står - och längden är längden på taket, alltså kan man ta bort nästan 10 cm där då taket går ut över buren. Jag tycker att den duger så länge hon får komma ut och springa :)

3. Jag ger pellets till alla mina kaniner, ungar och vuxna och har alltid gjort det. Det gäller bara att välja ett bra fiber, gärna med 20 % fiber eller mer om man kan hitta. Så låg fetthalt som möjligt är också att föredra. 

4. Vet inte riktigt svar på allt… Jag ger en näve två gånger om dagen till mina kaniner, men nu under sommaren får de bara en näve. Sen får de såklart hö och även massa grönt. Man ska ju vara försiktig med grönt i början så magen kan vänja sig, men sedan kan man ösa på hur mycket man vill i princip. 

5. Jag köper från Zooplus eller annan djurhandel där höet ser grönt ut och luktar fräsch (köper man på internet kan man ju inte lukta på det först, men då brukar jag gå efter vad andra tycker om märket). 

6. Det går att analysera höet, men det kostar ju. Men som sagt, så länge det är grönt och luktar fräscht, inte dammar och ser fint ut så bör det fungera.

7. Det ska nog gå bra :) Hade själv en liknande bur förut när jag bara hade två kaniner och då var de frigående på balkongen. Hade en plastig matta under buren då och det gick bra.

8. Jag har bara varit med om en rymning med kompostgaller och det var Willow när han var 3-3,5 månader gammal ungefär. Det är säkrast med fyrkantsnät tycker jag. Så slipper man oroa sig om man lämnar kaninen en kort stund för att exempelvis hämta något.

9. Jag använder hampaströ, tycker det är awesome! Det dammar inte, suger upp fukt jättebra och det är väldigt enkelt att rengöra. Jag har endast halm på vintern och då främst i bodelen. Lägger in extra halm dagarna då det är lite kallare, men på sommaren behövs det inte. :)

10. Självklart! Så länge du börjar litet och enkelt så borde det fungera fint även om hon är liten! Små kaniner kan ju också hoppa :D

11. Nu hoppar jag inte med mina kaniner, men jag föredrar H-sele. Den är enkel och smidig och kaninerna trivs i den.

12. Nu vet jag ju inte exakt vad du har köpt, men det blir säker bra! Annars är det ju bara att köpa till det sen.

fuzzie
0

#4 Nää, 10 grader skillnad kommer det ju definitivt inte att vara hehe 😃 Jaa, jag håller ju med dig där om hur mycket tamare de verkar bli inomhus. Därav vill jag ju kunna ha henne inne för att lära känna henne ordentligt innan jag tar ut henne. Sedan är det ju självklart att jag kommer umgås med henne jääätte mycket när hon är ute med. Men skolan godkänner inte att hon är inomhus, därav måste hon vara ute… 😕 

Men du är säker på att buren är godkänd? Sedan kommer hon ju inte bli så stor ändå men det är självklart att jag vill att ska ha en godkänd bur och så stort och bra som möjligt för det! Hon kommer få vara ute och skutta mycket kan jag lova. 🙂 

Ok, vad är det för pelletssort som du har då? Mängden kan jag ju säkert fråga uppfödaren om hehe (hade glömt att kolla med henne) Men hon går ju ute nu och jag vet att hon äter mycket grönt redan så det borde ju vara lugnt med den delen. 

Ok, då kollar jag vad dom har på Arken i min stad och annars får jag beställa från Zooplus. Vad heter det hö som du köper från Zooplus? 

Bra att det funkar på balkong! Hon kommer ju få skutta runt mycket och jag kommer även låta henne skutta på marken när hon har koppel med så hon inte "blir utan" det naturliga. Då fäster jag fykantsnät på insidan kompostgallret då! 👍 

Härligt! Jag har alltid bara hampaströ åt mina dvärghamstrar eftersom det inte dammar. Men eftersom folk verkar använda spån och sådant till kaniner så undrar man ju om kaniner inte är lika känsliga för dammet? Men då kör jag på det säkra ströet som jag själv vet att det funkar väldigt bra! 

Självklart börjar jag med smått (om hon ens är intresserad av hoppning hehe). Vad är det för skillnad på H-sele och bogsele (som den andra tjejen nämnde) då? 

Jag har ju hus, sitthylla, höhäck och en såndär "gnagarbro" och allt detta är i trä. + en massa leksaker i trä som bollar med och utan bjällror i, lekrullar med bjällror i och gnagsaker i naturvänligt material. Sedan kommer hon få en tunnel och grenar. Hon har en toalåda med och självklart matskål och vattenflaska. Eller föredrar du vattenskål? 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

VildaVittra
0

1. Jag har tänkt att ha henne i en innebur (150 x 79) under den första tiden för att hon skall kunna vara med och skutta runt inomhus så att hon lär känna mig och resten av familjen i lugn och ro. Skulle det funka att ta ut henne för att ha henne i utebur igen innan sommaren är över, eller är det bara dumt? (tänkte om pälsen inte hinner bli tjock till vintern om hon är inne ca. 1 månad)

Ja, det funkar.  

2. Jag har hittat en utebur till henne som jag tycker verkar bra då den är stor både på längden och djupet, samt att den är i 2 våningar. Jag är så kass på matte och att räkna kvadratmeter men de som kan får gärna säga om buren duger. Här är länken till buren: 

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar_marsvinsburar/med_isolering/279131

De där burarna håller sällan mer än ett eller två år. Om du går in på blocket så finns det en utebur i Falun för 500 där annonsen lades in idag. Med lite omsorg kan de bli hur fina som helst. Begagnade burar ska man dock behandla med virkon innan man släpper in kaninen. 

3. Angående fodret nu då, jag ställde ju denna frågan i en annan tråd angående pellets och fick uppfattningen av att det inte behövs. Men nu undrar jag om man ändå skulle gett henne lite pellets som "hjälp på traven" under tiden hon växer på grund av hennes litenhet eller är pelletsen så pass fiberfattig att det inte tillför något iallafall? 

Det gör du som du vill, men det funkar lika fint med kraftfoder i naturlig form. 

4. Om hon får pellets, vilken mängd skall jag ge henne i början då? Hur mycket färskfoder kan hon få per dag? Om jag byter pelletsen mot groddar när hon blivit lite äldre, vilken mängd bör hon få av groddarna då? 

Hö är maten, resten är bara godis och tillskott vid behov.

5. Jag har inte möjlighet till att köpa av en bonde så var finns det bästa höet ute i handeln? 

Har du kollat på blocket? Höannonserna börjar poppa upp nu och en del kan köra hem det åt en mot en slant. Prisskillnaden är gigantisk mot höet i handeln, en småbal kostar runt 25 kronor från bonden, i handeln kostar samma bal 135. 

6. Då jag kommer gå klart min djurvårdsutbildning till hösten så kommer lilltösen att få följa med och bo på internatet med mig på mitt naturbruksgymnasium och jag funderade då på att fråga skolan om man fick köpa hö av dem. Hur vet jag att det höet är bra? 

Det ser du på din kanins hull, börjar hon se mager ut så är höet näringsfattigt. 

7. Jag kommer få bo i en lägenhet på skolan med en riktigt stor balkong och tänkte då ha buren där ute. Som underlag under själva buren tänkte jag ha ett sånt där filtaktigt material med hård undersida som ser ut som gräs så att hon dels inte blir kall om tassarna, men mest för att hon skall få bra grepp. Funkar det materialet? 

Varför inte näta in balkongen och bara sätta ett litet bo till henne istället?

8. Jag tänkte fästa kompostgaller i buren som jag kan dra ut så hon kan skutta runt en bra bit utanför buren(även där skall underlaget finnas). Kan det funka eller borde jag fästa fyrkantsnät på insidan kompostgallret för att minska risken att hon tar sig ut? (hon kommer självklart alltid vara under uppsikt då hon är ute och skuttar) 

Ja, det funkar nog.

9. Vad är enligt er det bästa ströet att ha i en utebur? Ska de ha halm i buren året runt eller endast på vintern? 

Det beror på kaninens päls, till angoror ska man inte ha strö, det fastnar i deras päls och jag kan tänka mig att det händer andra kaniner också. och enligt lagen ska kaniner ha tillgång till vävbart material året runt, till det funkar halm utmärkt. 

10. Kommer jag att kunna testa hoppning med henne i framtiden trots att hon kommer vara liten i storleken? (jag har hittat hinder jag skall köpa isåfall) 

Ja. 

11. Vilken är enligt er den bästa selen till en kanin om man skall hoppa med den? 

Har inga selar till mina, så överlåter frågan till andra.

12. Jag har all inredning som behövs samt en massa leksaker så det behöver jag inte skaffa. Men om ni tycker att jag missat något annat så får ni gärna kommentera det!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tilde]
0

#5 Det låter bra! :) Buren ska vara godkänd om hon är under 2 kg(?) i vuxen ålder. Men buren lär nog gnagas i en helt del 😛 Har haft mina köpta burar i två år nu och en av dem börjar "förfalla" för kaninerna har gnagt så mycket i den.

Jag använder främst Selective, men ibland JR Farm Grainless. Båda är jättebra, men kaninerna föredrar helt klart Selective. Jag kan kolla upp vad höet heter, men de har inte så många sorter att välja mellan, så jag brukar ta det som får bäst betyg av andra.

Känsliga för damm vet jag inte riktigt, men jag vill heller inte riskera något. :/ Skillnaden är ju modellen, men vissa kaniner gillar ju också olika selar. Jag tycker att H-sele är jättelätt och fungerar fint med kaninerna - ingen av dem har någonsin märkt av eller stört sig på selen. Här kan du läsa om selar: http://kaninmagazinet.se/2012/january/sele-och-koppel.html

Annars… bogsele: http://cdn2.cdnme.se/cdn/7-2/1975207/images/2010/hallonrand_103601451.jpg och H-sele: http://dtvep25tfu0n1.cloudfront.net/i/product/2000/0/101441-1943072743d34e51a2ec97db0b0a2d6c.jpeg (googlade bara på random selar)

love_rabbits
0

Hej, det med hopp sele är helt klart individuellt för varje kanin så det känner din kanin bäst. //En erfaren kaninhoppare:) lycka till😉