min kanin + sommar värmen
har ett problem och det är värmen som e både ute och inne och jag vet inte riktigt hur jag ska få det svalare till min kanin, och jag tycker att det är lite för varmt för att kunna ta ut honom. jag har en fläck som jag har på hela dagen och hela natten men det blir inte svalare för det. så jag undrar om ni kan komma med förslag på hur ja ska få min kanin svalare.
Är tacksam för många och snabba svar. :)
MVH NOSA
Ge honom ett svalt bad. Då har han en stund framför sig med att sitta o tvätta sig, då får han också i sig en massa vatten som är bra i dessa varma tider :)
Jag brukar vara lite "elak" o duscha ner mina kaniner med vattenslangen nu när de är så jäsikens varmt. Då blir de blöta o avsvalkade plus att de måste slicka i sig mkt vatten.
Jag står ju såklart inte o riktar en stenhård stråle på dem, utan sätter den på sån där "spray" o sen viftar ett par ggr åt deras håll.
Mina kaniner gräver gärna grunda legor i jorden. Sen placerar de magarna i den. Jorden är oftast bra mkt svalare bara några centimeter under ytan o där gillar de att ligga. Har du möjlighet så kan du ju prova nåt sånt också =)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#1 Det brukar jag med göra! Och mina kaniner älskar vattnet. De tycker att det är jätteskönt att få vattnet i pannan och mellan öronen, då blundar de och slappnar av. :)
ok tack så mycket ska testa något av det.
MVH NOSA
Fyll stora PET-flaskor med vatten och in i frysen , så lägger du dom i hagen . Då kan kaninen lägga sig mot dom och svalka sig :) Om du ska bada kaninen så gör det väldigt försiktigt då kaniner kan dö av chock samt att det ökar risk för flertal bakterier och sjukdomar !!
#5 Jag tror dock att #1 menar att man fuktar/blöter det yttre skiktet av pälsen, inte att man gör kaninen genomblöt in på skinnet. Men alltid bra att förtydliga.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Ja inte menar jag att du ska ta in kaninen o bada den me shampoo o grejjer. Blöt yttre pälsen precis som Namiko menar.
Trodde jag var självklart.🤔
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Bra det ;) men bara försäkrar :)
Man kan lägga en fuktig handduk på golvet (på ett underlag som tål fukt). Handduken blir sval under tiden vattnet dunstar. Då kan kaninerna själva välja hur de vill reglera sin kroppstemperatur.
Kan man ha en ''pool'' med lite vatten i så dom kan få doppa tassarna?
jag tog en sprejflaska och sköljde av den sen fyllde jag den med kallt vatten och sprejade på min kanin med mjuk stråle och det verkar han var glad över
MVH NOSA
#10 Jadå, inte för djup bara! ;)
Jag fyller en stor flaska med kallt vatten och läger den i frysen över natten. Sen läger jag den i buren då lägger de sig emot den. Och man kan blöta öron topparna det älskar mina kaniner för det är oftast öronen som tar emot mest värme,
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
#10 varför skulle dem vilja doppa sina tassar i vatten? :)
Om det är någonting som mår bra att fuktas i värme är det deras öron. Det är dels med hjälp av öronen dem regulerar kyla/värme så att fukta öronen är mycket mer uppskattat och hjälpande.