Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 808 ggr
[Clementi]
0

Göra unge tam?

Jag har en ung hona som är född i våras. Hon har nu bott hos mig i ca. sex veckor och jag börjar snart undra om hon någonsin kommer att få förtroende för mig.

I början fick jag knappt klappa henne, detta har blivit bättre, och  jag tror t.o.m. att hon tycker om det korta stunder, men, det stora "problemet" är att hon under inga omständigheter vill att jag ska lyfta henne.  Direkt när jag öppnar buren så rusar hon därför in i sitt hus, och sitter sen där en lång stund. Jag brukar då gå ifrån buren, tills hon bestämmer sig för att komma ut igen.

Jag har alltid varit försiktig och tagit det väldigt lugnt när jag lyft henne, så jag tror inte att hon har blivit skrämd på något sätt, utan hon tycker bara inte om det. Egentligen är det också konstigt att hon inte låter mig lyfta henne, då hon vid det här laget vet att hon ska få komma ut och skutta i hagen tillsammans med sin kompis, vilket brukar vara mycket uppskattat. (När jag väl lyckats ta upp henne sitter hon också helt still).

Hur ska jag göra för att få henne att få mer förtroende för mig? Jag vill inte ta ut henne ur huset, då det ju är hennes stora trygghet. Hon bor på ena våningen i en stor utebur. Kan det hjälpa om jag öppnar mellan våningarna så att hon får bo tillsammans med min vuxna hane? Han är till skillnad från henne mycket tillgiven och tam, så kanske kan hon lära sig av honom? Vad tror ni?

tips? emottages tacksamt!

/ Bekymrad matte