Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 513 ggr
Oliviaaa
0

vill inte äta hö ?

hej! jag har 2 belgiska jättar på två och en halv månad, och har lite problem. 

för det första, så äter de inte alls mycket hö och det bekymrar mig lite. jag har inte haft de alls länge, bara 2 dagar, så aptiten kommer kanske senare? de äter däremot mycket pellets så äta kan dom.  deras bajs är ganska mörkt så jag vet att jag borde minska på pelletsen, men de vill ju inte äta hö, bara något strå typ.  någon som har något tips?

det andra är att en av kaninerna nyser (vet inte om det heter nyser när det gäller kaniner?) många gånger i några sekunder. det rinner inte ur näsan och det händer inte så jätte ofta, men någon som har en tanke angående det?

tack så mycket för svar. :)

tlover
1

Minska ner på pelletsen, det är störst risk att dom inte äter hö för att dom är mätt av pelletsen.

l'm back

Svado
0

Minska pellets, men dock inte för mkt. Jätteraser behöver äta kraftfoder när de är små annars kommer det inte bli bra för dem. De behöver det. Men du behöver ju inte ge dom 1 kg om dagen (lite överdrivet). Jag ger mina 1 dl på morgon o 1 dl på kväll, ungarna alltså. 

Därimellan och under natten får de hö. Du kanske ska byta hö, det kan ju vara så att ditt hö är dåligt/tråkig smak på.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

*~HamsterHamster~*
0

De behöver inte äta kraftfoder :) Bäst är det om man matar med färskt foder.  Pellets och hö det blir till 100% hö, gräs torkat och pressat… Det måste väl bli tråkigt med en sådan ensidig diet? Om du är intresserad utav att sätta upp en naturlig och fungerande foderstat kan du skicka pm till mig :) jag har dock ingen lust för shit storming därför skriver jag inte mer än så i tråden ;)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Svado
0

Och jag glömde, ge dom gärna färskt gräs o annat bladgrönt nu när det finns så lätt tillgängligt! :)

Linnea Adler

tlover
1

#3 pellets är ett kraftfoder, det är gjort på ett sånt sätt att man kan äta mycket (= få i sig mer kalorier)

Förr i tiden gav man tex klippt hö till kor som kraftfoder.

l'm back

Oliviaaa
0

#1 #2 tack så mycket för svar ska se om de äter mer hö om jag begränsar pelletsen till endast morgon och kväll! :)

#3 jag har läst att jättekaniner ska ha pellets för att växa, så jag tänker fortsätta med det och ev. minska/ta bort det helt i framtiden. men ska låta de ha pellets tills det iallafall slutat växa.

#4 de har fri tillgång till gräs som de äter väldigt mycket av, och de får och ska få lite persilja varje dag + annat grönt :)

Oliviaaa
0

men är det någon som har tips? angående mitt andra problem? eller är det helt normalt?

Svado
0

Ang nysandet… KAN ju bero på att ditt hö är dammigt? Och det i sin tur kan ju bero på att det är dåligt o mögligt/gammalt o det kan ju då vara orsaken varför dom inte vill äta så mkt utav det.

Annars så ja.. rinner inte näsan o det händer bara någon gång om sänder så kan det ju bero på rätt oskyldiga saker som att kaninen fått in ett hårstrå i näsan, någon mygga har bitit den där, den har fått in jorddamm i näsan eller liknande.

Min ena hona snörvlar/fnyser till nån gång då o då, oftast händer det när hon äter gräs, vet inte om hon på nåt sätt får i sig nå pollen eller damm eller så men jag har inte forskat så mycket i det. Det händer kanske en gång i veckan eller mer sällan en så.

Hur ofta nyser din kanin?

Linnea Adler

tlover
0

Kaninungarna i kullen vi har nu har en tendens att dyka in i maten och på så sätt få massa i nosen vilket leder till nysningar (jag visste inte varför det var så först men häromdan såg jag varför just den kullen nös så mycket). Så det är ju också ett alternativ.

Annars så kan det ju i värsta fall vara en sjukdom, om kaninen snorar mycket tex kan det vara det.

l'm back

Marsvinsmamman
0

Ts: Om dina kaniner har fri tillgång till gräs som de äter mycket av, så får de ju i sig sitt grovfoder ändå (såvida det inte bara är gräsmattegräs då). Då är det säkert därför de väljer gräset före höet. Ofta prioriterar de färsk mat framför torkad. Så du behöver nog inte oroa dig för deras höätande sålänge de äter rikligt med färskt, grovt gräs istället.