Ensamma utekaniner!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till när jag är ute här i området och ser alla burar med små ensamma stackars kaniner som barnen tröttnat på och som föräldrarna bara tar hand om för att slippa dåligt samvete. De stora trädgårdarna är fulla med dyra leksaker och saker, men ändå var de tvungna att köpa den minsta kaninburen de kunde hitta. Det riktigt skär i mig att se de stackarna sitta där helt ensamma och övergivna, utan aktivering och helt utan liv. Rent djurplågeri egentligen.
Kan inte förstå hur så många människor i vårt samhälle faktiskt har hjärta att behandla kaniner såhär.
Det får mig att tänka på vad man kan göra för att förhindra detta och det värsta av allt är att det finns inte mycket man kan göra som privatperson. Ansvaret ligger på de som säljer kaniner och främst på de som köper. Man kan inte rädda alla kaniner eftersom de hela tiden köps nya och sätts i små burar på bakgården. Det är alldeles för lätt att "spontan köpa" en kanin på en djuraffär. Kaniner är ju trots allt ett djur som lever lika länge som de flesta hundarna, om inte längre, och det är ett stort ansvar att ta på sig. Vilket folk inte verkar förstå. De ser kaninen som ännu en leksak deras barn leker med i någon vecka för att sedan tröttna på, men kaniner är ett levande och fantastiskt varmt och roligt djur som man inte bara lämnar ensam i en bur.
Så vad kan man göra åt detta, hur kan man uppmärksamma ett problem som motarbetas av pengargalna djuraffärer?
Hopplöst!
Pretty wise //
När jag såg en kanin i den minsta buren någonsin så skrev jag en lapp o la i deras brevlåda. Skrev vilka mått som är lagliga osv. Ganska kort efteråt hade kaninen en bur på ca 2m och fick en stor Hage också. Då var jag glad 🙂
Hemsida: Nivinas kaniner
Håller med dig, det är fruktansvärt! :( Har också tänkte mycket på detta och jag är mycket noga med till vilka jag säljer mina kaniner. De som köper från mig skriver under på att om de någon gång skulle behöva sälja kaninen, ska de kontakta mig först och om jag har plats tar jag tillbaka kaninen. På så sätt vet jag var mina kaniner hamnar. :) Du kanske kan fråga familjerna om kaninerna och försöka få dem att förstå vad en kanin behöver?
#1 Vilken bra idé! :)
#1 Åh vad bra du är!!! Grymt jobbat 😃 Problemet för mig är att kaninerna jag ser har lagliga burar men verkligen i minsta laget. Problemet är ju att kaninerna alltid är ensamma och inte får någon aktivering och det finns ingen lag som säger att man måste göra det så finns inget jag kan referera till :(
Pretty wise //
#2 Hade jag bredrivit uppfödning hade jag bara sålt kaniner till vuxna och verkligen frågat ut dem vad de kunde erbjuda kaninen.. antagligen därför jag inte håller på med uppfödning haha.
Tycker det är en riktigt bra punk och tjänst att ha med i kontraktet, de gör det lite lättare iaf, är de ofta folk kommer tillbaka med kaninerna?
Pretty wise //
Vilka mått bör buren ha för att det inte ska vara djurplågeri?
#5 Nepp, kaninerna jag sålt har fått grymma hem med bra djurvänner! :)
Minimimått hittar du här: https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html
Men enligt mig är de djurplågeri att lämna en kanin ensam i en bur utan aktivering, då spelar de ingen roll vad det är för bur.
Pretty wise //
Brukar också se det ibland, väldigt tråkigt. När jag pratat med någon som har det så brukar de oftast säga att kaninen är aggressiv och inte vill komma ut ur buren, som om det skulle vara kaninens fel. De verkar inte förstå att en kanin inte blir social och glad bara sådär, det är någonting man måste jobba på.
Personligen så blir jag ganska arg av att möta sådana människor så jag brukar säga rätt ut att det är grymt och att de inte borde ha några djur. Om man ska vara lite mer diplomatisk så kanske det fungerar om man visar folk hur man har sina egna kaniner. En del människor blir förvånade när de ser att kaniner visst kan vara tama och tillgivna på samma sätt som t.ex en hund. Om de får se hur fantastiska lyckliga kaniner kan vara så kanske de blir mer intresserade att sköta om sin egna.
Jag tycker gott du kan skriva en lapp o påpeka att du som förbipasserande har sett deras kanin sitta i samma lilla bur dag efter dag utan varje möjlighet till aktivering eller sällskap.
Skriv att du är upprörd och funderar på att gå vidare med saken, men att du gärna skulle vilja se dem ha ändrat kaninens hägn till nästa gång du tar en promenad förbi.
De allra flesta människor är vänligt lagda o skulle nog finna en sådan lapp oerhört obehaglig och skulle förmodligen i de flesta fall göra allt de kan för att andra människor inte ska tycka att de missköter sina djur.
Prova, det kan aldrig bli sämre iallafall!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Jo visst, men de värsta problemet är ju inte bara burarna.. Finns folk i området som har större burar. Problemet är ju att det är ensamma, övergivna.. ingen som bryr sig om dem.
Pretty wise //
Hur vet man att kaninerna är ensamma och inte aktiveras? Folk kan ju jobba på dagtid och barnen är på fritis hos mor/far föräldrar. Mina kaniner sitter också ensamma i sina burar när jag jobbar men när de är ute i sina hagar har de såklart både tunnlar, grenar och annan sysselsättning. //Linda
#12 Det är självklart en annan sak.
Jag ser många av burarna genom mitt fönster, jag ser hur barnen leker men sina leksaker i trådgården men aldrig med kaninen. Föräldrarna städar burarna. Kaninen har inget mer i buren en det den måste dvs vatten, hö, spån och kanske en liten rasthage. Inga tunnlar, inget att tugga på. Jag går förbi där nästan dagligen, vid alla möjliga tider, då jag varit och hämat grenar till min egen kanin och har haft sån lust att bara slänga in en gren till de kaninerna också.
Pretty wise //
#13 Nästa gång du går förbi och råkar ha lite grenar med dig så kan du ju lägga en i brevlådan tillsammans med en lapp där du till exempel kan skriva att du tyckte att kaninen verkade ha tråkigt och ville ge den en liten "present". Då kanske ägarna (föräldrarna) ser hur glad kaninen blir och själva börjar plocka grenar till kaninen ibland! :D
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Jag ska vänta tills jag ser dem och prata med dem istället, de verkar vara borta väldigt mycket!
Pretty wise //
Men hur vet du att kaninerna inte får uppmärksamhet av sina ägare?
Tänkte du sitter väl inte hela dagarna i fönstret och tittar på de stackars små djuren?
Jag håller med om att många väljer rätt så små burar ( om man har en egen gård) så att man har möjlighet att ha kaninen på åtminstone lite större yta… Men sen kan det ju vara så att familjerna/personen kanske köpt buren från en djuraffär och de burarna är ju inte speciellt stora, vilket jag vet att de flesta gör, speciellt barnfamiljer. Men det är ju bra att de har lagliga mått iallafall på sina burar,även fast man kan tycka att det är för små.
Men sen är det ju även viktigt att pyssla om kaninen och aktivera den så att den mår bra.
Men istället för att säga åt dem att ordna det bättre för sina djur ,så tycker jag du istället ska tipsa dem om vad man kan göra för kaninen för att den ska få det ännu bättre, skriv en lapp och lägg i postlådan eller häng upp så dem ser den, men se då till att varje hushåll får en likadan lapp för att förhindra att personerna blir sårade. Sen kanske familjerna tar sig en tankeställare…
Lycka till.
Många burar som säljs är inte i enhet med lag, tyvärr, det gäller även djuraffärer.
Jag tror inte riktigt du förstår min tanke med det här, detta händer inte bara på min gata, i mitt område utan utöver hela Sverige. Jag kanske kan hjälpa en- två kaniner till ett bättre liv med det är den stora bilden som är det viktigaste och jag vet så väl att det finns mängder med kaniner som sitter i burar utomhus helt utan liv.
Pretty wise //
Det verkar som om folk har lättare att "glömma bort" sina kaniner om de bor utomhus, i källaren eller garaget där de inte märks. När jag var i den åldern då alla barn vill ha kaniner (runt tio) så kände jag flera med kaniner som var totalt bortglömda i en utomhusbur eller inte hade varit ute ur källaren/garaget (utan fönster) på flera månader
Det är precis det jag menar #18, det är det denna tråden handlar om egentligen. Jag ville egentligen inte beskylla någon/några utan bara uppmärksamma att problemet finns.
Pretty wise //
Det är så synd om de kaninerna, önskar man bara kunde gå och ta ut kaninen från den lilla buren och ge hen pinnar och ompyssling osv.. Tänk att det är så många människor här i världen som har hjärta att strunta i sina kaniner och bara ge kaninen så att den överlever..! Inte bra alltså :( Som alla ni där i tråden skriver så kan man alltid hjälpa en/två kaniner men önskar man kunde hjälpa hela Sveriges kaniner som har det så :)
#20 Precis! Jag mår så dåligt när jag tänker på att min lilla kanin lika gärna hade kunnat hamna i ett sånt hem. Jag vet hur mycket han älskar att springa, leka och kela och de gör så ont att veta att andra kaniner inte får den möjligheten.
Precis! Det borde vara svårare att köpa kanin så det blir mer genomtänkt :)
Pretty wise //
21# En stor del av problemet är att kaniner ses som bra djur för barn och dessutom är djur man har bur till. Sanningen är ju att kaniner är lättskrämda, kan bitas/rivas och inte tycker om att bli upplyfta så som små barn ofta vill.
Så egentligen innebär "bra husdjur åt barn" att de är billiga i inköp och inte känns som ett stort ansvar då de sitter i bur och folk får för sig att det är tillräckligt att ta ut dem då och då när man känner för det.
Många föräldrar som köper kaniner åt sina (små) barn för dem att ta hand om själva tror ju dessutom uppriktigt att kaniner inte blir mer än kanske tre år gamla.
#22 Precis det som är problemet, du förstår precis vad jag menar. De handlar inte om ett specifikt fall utan det händer överallt. Därför är det så otroligt viktigt att säljarna informerar om vilket stort ansvar en kanin är och att föräldrarna läser på och även får barnen att förstå hur mycket en kanin kommer kräva.
Min uppfödare berättade liksom hur barn ibland kunde komma dit, välja en kanin och 10 min senare lekte de med något annat och hade inget intresse av kaninen längre och då var den inte ens köpt!!!!! Sjukt.
Pretty wise //
#23 Jo, och framför allt behöver de som säljer kaniner (särskilt djuraffärer, men det känns för mycket att hoppas på) få föräldrar att förstå att ett barn aldrig någonsin ska ges hela ansvaret för ett djur. Såklart kan man låta dem ha ett djur, vara den som matar osv. men ansvaret för att allt blir gjort ligger på den vuxne och skulle barnet tröttna är det föräldern som ska tillgodose kaninens behov och inte låta den sitta ensam år efter år eller försöka sälja den på blocket. Något som få föräldrar verkar inse.
Du kanske kan tipsa vad de kan plocka från naturen och ge till kaninerna, förklara att djuren behöver få lite sysselsättning för att inte skaffa sig ovanor. När du hämtar egna grenar, fråga om de vill ha lite till sin kanin. //Linda
Precis som ni säger. Att tänka på att alla kaniner inte får sån aktivering och sällskap som min kanin, jg vet ju att min kanin älskar allt det och att alla kaniner nog skulle vilja ha samma möjlighet men får inte det, det är så tråkigt! Som #24 säger. Jag tillexempel är 13 år och älskar kaniner, min lilla syster (7 år) fick också en kanin och hon vill vara där då och då och mata och se om hennes "egen" kanin men när hon inte är där så är det jag som ser om hennes kanin och ger den sällskap och hö osv. Om alla föräldrar också gjorde så hade det varit bra, iallafall så att kaninen fick någon sorts aktivering och sällskap OCH någorlunda stora burar så kaninen går röra på sig.
#24 Helt rätt, tycker aldrig att man ska skaffa ett djur till sitt barn om man själv inte är redo att ta hand om djuret till 100% utifall att barnet skulle tröttna. Det är egentligen inte konstigt att barn tröttnar då barn tycker allt är spännande och nytt och de utforskar fortfarande vad det gillar liksom. Därför är det barnets kanin men förälderns full ansvar att ta hand om kaninen både fysiskt och psykiskt.
#25 Det skulle jag säkert kunna göra det skulle kanske ge den stackaren en bättre tillvaro för stunden men inte i det stora hela tyvärr.
#26 Låter ju som en perfekt lösning :)
Pretty wise //
Ja, jag håller med om att det gäller kaninägare över hela sverige, trist men så är verkligheten :( hur ska man göra för att det ska bli bättre? förslag?
Jag har varit hos många familjer som har haft en eller två kaniner som suttit ute i sina burar, barnen har tröttnat och velat skaffa sig antingen en hamster eller en häst, hund eller liknande för att de helt enkelt tyckt att kaninen varit tråkig för att de bara sitter i sina burar, men ta ut kaninen för guds skull! aktivera den, pyssla om den varje dag så mycket man hinner och man får en vän för livet!
Det är viktigt att barnen är i en "mogen" ålder för att få ha ett eget djur, men man skaffar inte djuret bara för att barnen så gärna vill utan man måste ju som förälder även visa entusiast och fundera om man kommer vilja pyssla med kaninen även om barnen tröttnar.
Själv har jag varit med om en granne som hade kaniner till sina mindre barn, buren var helt ok och de hade tillgång till en liten Hage att skutta ut i , men förutom det så fick de inte så mycket uppmärksamhet, så fort de kom hem efter jobbet/skolan så slängde de i nån morot och lite vatten, pellets och gick sedan in, även under helger och lov så var det samma sak.
Jag brukar hyra ut kaniner, för då har familjer och personer möjlighet att prova hur det är att ha en kanin och se om detta är rätt djur för dem. Det är många barnfamiljer som hyr kanin av mig, oftast pgr av att de inte har möjlighet att ha kanin året om pgr av jobb,skola eller annat.
Precis så jag menar, hela familjen måste vara med på noterna och det är viktigt att uppmärksamma att kaniner även behöver en hel del psykisk stimulans för att må bra.
Jag har tänkt att man kanske kunde ta kontakt med någon djurrätts organisation.. Det kanske inte kan starta en hel kampanj men kanske iallafall lägga ut något på sin facebook sida eller skriva något i sitt nyhetsbrev liksom,
Pretty wise //
#29: Det låter som en bra ide, facebook sidan är ju lätt tillgänglig för många.
Jo jag håller med er, det vore en bra ide
#30,31 Då kanske man ska skriva in till dem då.. frågan är vad man ska skriva riktigt… Hm får tänka ut något.
Pretty wise //
#29 Att kontakta en djurrättsorganisation är ett effektivt sätt att få folk att sluta att lyssna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#33 Okej…. hur tänker du då?
Pretty wise //
#34 För de är kända för att ljuga och ge falska uppgifter. Vill du ändra på något vänd dig då till organisationer som SKAF.
Vet du vad skillnaden är mellan djurrätt och djurskydd?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#35 Aha du menar så.. Men skriver de om de på sin fb tex så når de ju främst dem som gillat deras sida och de kanske ger folk en liten tankeställande. Sen är denna typen av budskap mer trovärdiga eftersom många kan relatera till det och däremed.
Ja, jag vet skillnaden. Jag har inte använt mig av "djurskydd" då jag tror att det är näst intill omöjligt att få en reform innehållande ett krav på aktivering av kanin tex. Sen om så ändå var fallet skulle det vara svårt att kontrollera om regler följdes eftersom de är privatpersoner som i första hand äger kaninerna.
Pretty wise //
#36 Det finns krav på aktivering av andra djur, så det är långt ifrån omöjligt.
Problemet med att blanda in djurrättsrörelser är att då slutar politiker att lyssna, då blir man bara en militant vegan i mängden så att säga, jag tror du förstör frågan mer genom att göra så.
Vill du förändra lagstiftningen så ska du börja med att läsa forskningsrapporter om kaniner och aktivering och genom det få ihop argument varför en sådan lag skulle vara bra och hur den skulle kunna utformas. Som tex så hittar du en avhandling om att tunnlar är skitbra, då skulle det ju vara lätt att skriva in det i samma paragraf som sitthyllan.
Lagar förändras inte för att man tycker kaniner är söta och att du själv upplever att de tycker om att bli ompysslade, lagar förändras för att man kan bevisa att det är så.
#37 Du tänker så, hundra procent vettitgt. Kanske är djurrätts organistationerna lite väl extrema och i vissa fall galna för att denna frågan ska få rätt sorts uppmärksamhet. Skrev ändå till dem för några dag sedan och tyckte jag fick ett ganska bra svar.
Det vore väldigt intressant men det känns som att den typen av forsking inte är så vanlig och det kan samtidigt bli svårt att stifta denna typ av lag. Det skulle krävas mycket forskning för grund till ett sådant beslut då. Sedan om lagen skulle träda i kraft skulle de ändå vara omöjligt att kontrollera. Inte ens djuraffärerna och vissa uppfödare aktiverar sina kaniner nog.
Pretty wise //
Jag tror att djurrättsorganisationer faktiskt kan fungera ganska bra i såna här sammanhang. Enligt egen erfarenhet brukar folk mest ha svårt för info/aktivism om köttindustri/cirkus/päls, men jag tvivlar på att folk generellt skulle ha något problem med kunskap om kanin skötsel. Känns som ett av de bästa sätten att sprida information om kaniner.
För politisk nivå skulle jag absolut rekommendera Djurens Rätt då de jobbar just politiskt. För att sprida information i samhället utan direkt politisk inverkan tror jag Djurrättsalliansen fungerar lika bra!
#38 Det är bara för dig att börja leta, kaniner hålls ju som köttdjur runt om i världen, så jag skulle gissa på att det ändå finns en del forskning.
http://scholar.google.se/scholar?hl=sv&q=kanin+aktivering&btnG=
#39 Själv kan jag inte tänka mig en enda fråga där de hjälpt istället för stjälpt.
#40 # Jaså? Jag kan tänka mig en hel del, bla. förbjudet mot tidelag, förbjud mot att importera katt/hund päls, minskad förekomst av djurförsök, stoppad licensejakt av varg ,sett till att det finns en max transporttid för slaktdjur på 8 timmar, minskad förekomst av pälsfarming. Kan fortsätta men känns lite off topic.
Å andra sidan kan vi såklart ha olika åsikter om vad hjälpt innebär.
#41 Du tror att deras medverkan i vissa av de frågorna har något överhuvudtaget att göra med lagändringarna? Nope, inte ett jota.
#42 Hur tror du att djurrättslagar uppkom överhuvudtaget? Tror du att företagen och politiker helt plötsligt bestämde sig för att "nu ska vi börja bry oss om djuren mer"? För att få politisk ändring krävs det att folket visar vad de tycker genom demonstrationer, namninsamlingar, aktivism etc.
För att ta ett konkret exempel. År 2012 gjordes en namninsamling av flera olika djurrättsorganisationer (b.la Djurens Rätt) med över en miljon underskrifter ang. 8 timmars transporttid. Den lämnades in till EU-kommissionen och parlementet stödde kravet = det är nu olagligt att transportera slaktdjur inom EU längre än 8 timmar.
#43 Det finns inga djurrättslagar, det som finns är djurskyddslagar. En rejäl skillnad.
Namninsamlingar läggs på hög, när reglerna ändras är det för att instanser lämnat in remisser med stöd av forskningen.
# 42 att låta extremister representera djurrättsorganisationer i sin helhet låter inte så bra. Lagar ändras när folk engagerar sig. Majoriteten av de som är med i djurrättsorganisationer är knappast huliganer. Jag tror snarare att många ogillar såna organisationer för att de framför krav som skulle påverka ägaren/ producenten på så sätt att de skulle behöva engagera sig mer och få en mer kostsam djurhållning. Samt att de läser expressen istället för att på något sätt läsa på om vad den absolut största delen av organisationerna faktiskt ägnar sig åt.
#45 Som producent så kan jag rakt av säga att du har fel om varför jag m.fl. ogillar djurrättsorganisationer, jag är fullt insatt i frågorna och läser inte ens expressen. De baserar inte sina uttalanden på forskning, utan på deras disneybild av djur.
Jag med många andra jobbar istället för att djur ska ha det så bra som det bara rimligtvis går med hänsyn till deras art.
Och nej, lagar ändras inte för att folk engagerar sig, lagar ändras för att det finns stöd till att lagen ska ändras.
#44 Ok, kan hålla med om att det finns djurskyddslagar och inte djurrättslagar. Tråkigt men sant.
Fast EU parlamentet stöttade ju kravet som djurrättsorganisationerna uttryckligen ställt, oavsett om det var via fakta eller namninsamlingar? Oavsett hur det skedde så var det tack vare djurrättsaktivisterna. Givetvis förstår jag också att man behöver en remiss för att ändra lagar, men remissen skapas ju av någon och får sedan stöd av andra.
Att det finns stöd för att en lag ändras innebär ju att folk engagerar sig. Vem är det annars som stödjer lagförändringen? Vem är det som gör forskningen och vidarbefodrar den?
#47 Enligt vem? Djurrättsorganisationen? Bara för att de skriver något betyder inte att det är sant. Arbeten runt lagar sker konstant, vissa går igenom, andra avslås efter att de vägts mot andra intressen. Men du ska inte tro att djurrättsorganisationerna är de som fått lagarna att gå igenom.
Jag tycker det är bra att det inte finns djurrättslagar, de är nämligen inte baserade på hur djur ska ha det för att må bra.
Vill du förändra hur exempelvis lantdjur har det, så stöd de med vettig hållning och utbilda de runt dig att bra djurhållning kostar mer än 29.90 per kilo. För något som kan förändra är ekonomi, får bönderna med bra hållning betalt för sin produkt går de inte i konkurs, samt så kan fler försörja sig på samma sätt. Dålig djurhållning handlar i grund och botten om ekonomi, inte okunskap.
# 46 människor engagerar sig -> problem uppmärksammas-> undersökningar och forskningar sker -> nytt lagförslag läggs möjligen fram
Så du menar att lagar ändras bättre när ingen engagerar sig? Att proceduren går fortare då? Djurrättsorganisationer uppmärksammar problem, men självklart krävs det mer för en lagändring. Utan engagemang händer ingenting alls. Någon måste bry sig först.
#48 Om ingen visar intresse för en viss lagändring så sker den inte, särskilt inte om det är något som kommer orsaka ökade kostnader hos producenter. Men om människor sätter press på politiker (eftersom politik formas av samhället) så finns det en chans att det ändras. Jag säger inte att djurrättsorganisationerna personligen gått in och skrivit en lag. Det jag säger är att djurrättsorganisationer engagerar människor som sedan ställer krav på politikerna och skapar ett intresse för en förändring.
Djur rätt är baserat på att djur ska ha ett liv där de inte utnyttjas av människor. Givetvis fungerar det inte i alla instanser då vi sett till att många djur inte klarar sig utan oss, det går ju t.ex inte att släppa ut domesticerade djur i det vilda och tro att allting kommer bli bättre. Men det finns många sätt vi utnyttjar djur på som inte är någon nytta alls för dem utan direkt skadligt.
Jag håller med om att dålig djurhållning i större utsträckning som industrier beror på ekonomi. Däremot anser jag att det är fel att djur överhuvudtaget ses som en vara att göra pengar av.
#49 Lagar ändras när kunnigt folk arbetar med frågorna, inte när djurrättsorganisationer går fram med en bild på en blodig höna till en femåring och säger till detta barn att det är dennes fel. Verklig händelse.
Jag jobbar dagligen på att få konsumenterna att fatta att bra djurhållning inte är gratis. Vem tror du dom lyssnar på? Idioten med bilden på hönan eller bonden själv?
# 51 så du anser alltså inte att forskning och undersökningar innefattar kunnigt folk? Det är experter som leder undersökningar där en lagändring är ett möjligt slutresultat. Men fortsätt ta upp dina extrema situationer du, och strunta i att uppmärksammandet är en viktig del i arbetet för att vår värld ska bli bättre för alla.
Jag tycker det är toppen att du informerar dina konsumenter, men denna övergeneralisering har jag tyvärr lite svårt för.
#52 Det är inte djurrättsorganisationerna som forskar.
Ja, jag kommer fortsätta med mina normala åsikter och berätta för folk på nätet som missförstått vad djurrättsorganisationer pysslar med.
#50 Där har du fel. Ingen satte press på politikerna om att vaktlar skulle ha 50 kvm yta, trots detta kom detta som ett förslag.
"Däremot anser jag att det är fel att djur överhuvudtaget ses som en vara att göra pengar av. "
Ska vi jobba gratis då eller när vi framställer mat åt er och era djur? Eller råvaror till era mediciner?
# 54 "#46 människor engagerar sig -> problem uppmärksammas-> undersökningar och forskningar sker -> nytt lagförslag läggs möjligen fram
Vart har jag skrivit det?
Djurrättsorganisationerna genomför undersökningarna lika lite som jag och kanske du, men uppmärksammandet är en del av processen.
Såhär skrev djurens rätt tillbaka när jag bad de uppmärksamma problemet:
Hej Nathali, ett bra och viktigt inlägg - vi har själva jobbat just för att skärpa reglerna för vad som gäller när barn och vuxna köper djur som familjemedlemmar. Men det kan vara läge att puffa för det igen, och hur djuren tas om hand. Så tack för påminnelsen!
Pretty wise //
Med andra ord är det tydligt att det i alla fall försöker och vad man än har att säga om det är det bra att det finns folk som gör det, oavsett vad det är för människor. Man kan inte dra alla över en kant.
Pretty wise //
#55 Här: "så du anser alltså inte att forskning och undersökningar innefattar kunnigt folk? "
#57 En annan fick svaret "Vi är inte bra på matte" när jag påpekade att de skrivit procent och inte promille (som forskningsrapporten kommit fram till) i en skrivelse. Har de ändrat det? Nope, promille är tydligen inte ett lika bra argument.😛
# 59 läs också det jag skrev precis efter, samma rad till och med? "Det är experter som leder undersökningar där en lagändring är ett möjligt slutresultat."
Det är ju riksdagen som behandlar möjliga lagändringar och forskningen som ska understödja dem måste vara korrekt, jag förstår uppriktigt sagt inte vad du menar :) att uppmärksamma och att vara ledande forskare är två väldigt olika saker, men båda är viktiga!
#59 Det är klart fel att utge felaktig information på det sättet men samtidigt tycker jag att det känns okej då de faktiskt jobbar för att djur ska må bättre.
Pretty wise //
# 61 det är väl aldrig bra skriva felaktig fakta, men samtidigt är det något som händer politiker också till och med. :) något enstaka misstag är väl okej, men om man medvetet skriver fel tycker jag inte att det är det.
#62 Det håller jag helt med om. Det jag menade mer var att jag inte direkt tappar förtroendet för dem genom en felskrivning :)
Pretty wise //
#54 Uppenbarligen så brydde sig ju någon om vaktlar, annars skulle ingen ens skriva förslaget. Forskningen görs ju av en anledning. Om ingen brydde sig alls skulle vi ju bara förvara alla djur i små burar och strunta i deras behov fullständigt. Det är ju ingen som gör forskning om något de anser är oviktigt.
När jag säger att folk engagerar sig menar jag ju inte bara djurrättsaktivister eller ens folk som delar deras åsikt, det kan ju vara vem som helst. Djurrättsorganisationer är ju dock några av de få organisationer som fokuserar på djurfrågor, och det känns logiskt att vända sig dit om man vill ta upp något som rör djur.
Djurfrågor är politik. Jag kan garantera att om flera miljoner svenskar plötsligt skulle anse att för små kaninburar var ett enormt problem och började basera sina politiska åsikter på vilken politiker som bäst skulle lösa problemet, så skulle det snart finnas kampanjer om kaninhållning. Givetvis kommer det inte hända, men principen är likadan som att 2000 djurrättsaktivister lobbar för en viss fråga. Om politiker märker att det finns en fråga som är viktig för människor så vill de gärna skapa röster utav det. Det är såklart inte det enda sättet att ändra saker, men det är absolut ett av de mest effektiva i min åsikt.
"Ska vi jobba gratis då eller när vi framställer mat åt er och era djur? Eller råvaror till era mediciner?"
Borde formulerat mig annorlunda, menade varor att göra ekonomisk vinst av. Anser dock fortfarande att all djurproduktion borde minimeras och endast det nödvändigaste borde fortsätta, men då med djurens bästa i fokus. Det är dock en helt annan fråga som jag inte tror borde diskuteras här. Min poäng var att jag inte har några planer på att stödja t.ex köttbönder med bra djur hållning då jag inte stödjer onödig djurproduktion övh. , oavsett hur bra deras villkor är. Så det är inte direkt ett alternativ för mig.
EDIT: undantaget om det var en köttbonde med oerhört bra djurhållning som endast producerade mat åt köttätande djur. Har dock inte hört talas om någon sådant, men om det finns så stödjer jag dem gärna.