Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1620 ggr
Dame
0

Sår på hornhinna

Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av sår på hornhinnan.

För ca 2 veckor sedan upptäckte jag att min hona var röd i ögat. Det var lördag och jag hade tid hos vet på måndag, så jag tvättade med koksalt under helgen. På måndag var vi till veterinären och hon konstaterade ett ganska stort sår på hornhinnan. Det blev Fucitalmicsalva och Zilkeye droppar och återbesök en vecka senare. På återbesöket vart hon inte mkt bättre så idag var vi åter och hon fick lugnande och vet "topsade" i ögat för att få rent kanterna så det får chans att läka bättre. 

Hon har varit lite "nedsatt". Hon äter och är ute och hoppar och så, men det märks att hon inte mår helt ok. Men sitter och putsar på sin kompis och drar sig inte undan. Kanske lite piggare sista dagarna. I maj var hon sjuk och jag matade med spruta i ett dygn så hon hämtade sig, hade diarre. 

Men har ni goda erfarenheter av att såret läker? Vi ska fortsätta med salvar och droppar och nytt besök om en vecka.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Tror tyvärr inte att du kan göra mer än vad veterinären säger. Om dubär orolig kan du ju ringa och rådfråga. Lycka till!

sfut
0

Har hon fått något inflammationshämmande? Typ metacam? Jag hoppas det löser sig, jobbar med ett hornhinnesår på min ena kanin just nu också.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Dame
0

Visste inte att kaniner kan få metacam, men har läst på lite och det är bra kunskap att ta med sig. 

Nu mår hon mkt bättre igen och kommer och möter mig vid staketet (ibland ivarjefall;-)) Det syns att såret minskat och att ögat inte är alls lika irriterat. Så jag hoppas verkligen att det håller i sig. Ska på återbesök på torsdag.