Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3529 ggr
moamedkaniner
1

Hur ska ryggraden kännas?

Halloj, Vet att man avgör kaninens hull mycket beroende på ryggraden. Nu undrar jag om man ska känna kotor eller ej? Är kaninen för tunn då? Eller bara inte muskulös? Hur skiljer man detta från en ungkanin som fortfarande växer? Mvh

Allt gott!
/ Moa

Facie
0

Min ungkanins ryggrad känns ganska väl, man kan känna kotorna om man känner efter. Men veterinären sa att det skulle vara så och att det är på sidorna runt bakbenen man känner så de ska ha muskler :) Sen kan man givetvis väga, de är väl kanske de lättaste sättet.

Pretty wise //

moamedkaniner
0

#1 Åh, vad bra! Hur gammal är din?

Allt gott!
/ Moa

Facie
0

Han är lite över 5 månader. Tyckte nämligen också han kändes tunn men eftersom jag vet att han äter bra och vägde bra oroa jag mig inte. Men när jag var hos veterinären så passa jag på att fråga och då sa hon att han var i bra form eftersom man känner musklerna på rumpan (dvs att den är lite rundad liksom).

Pretty wise //

moamedkaniner
0

#3 Okej, men så bra :) min är 3,5 månad ungefär. Men vi har varit hos vet också och då skulle de väl anmärkt ifall han varit för tunn. Rundad rumpa har han. Men de är sån skillnad på honom och min hona som är drygt 2,5 månader hennes ryggrad är liksom slät. Men de kanske kommer när hon blir äldre isåfall :)

Allt gott!
/ Moa

Facie
0

Ja, det vore konstigt om veterinären inte påpekade det, min sa ju heller inget förens jag frågade och ville ha förklart för mig hur han skulle kännas.
Har du vägt honom?

Pretty wise //

moamedkaniner
0

#5 Vägde hos veterinären i torsdags och han ligger på strax under två kg. Blandning mellan belgisk jätte och dvärgvädur / löwen och uppfödaren trodde han skulle bli som en dvärgvädur

Allt gott!
/ Moa

Facie
0

#6 Åh vilken rolig blandning :o Var de mamman som var jätte eller pappan?
Jag har en renrasig dvv och han vägde 1,7 kg så då väger nog din lite mer än min vilket är troligt med tanke på jättens iblandning ;)

Pretty wise //

fossingen
1

Vissa kaniner är födda "kantiga", inget fel egentligen förutom sämre poäng inom utställning, vissa tror att kantiga kaniner = Mager kanin.  Men det är inte alltid så förstås.

moamedkaniner
0

#7 Jag är inte helt säker, men gissat att mamman var jätte då honan brukar vara större än hanen! Var så ivrig när jag hämtade honom att jag knappt tittade på föräldrarna… Haha. Okej, ja måste ta och köpa en vettig våg! Vad använder du? Och hur går du tillväga? :)

Allt gott!
/ Moa

moamedkaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Kan man se om en kanin är kantig eller känner man det endast? Hade inte tänkt ställa ut honom men kan vara intressant att veta :) här är en sk helkroppsbild :)

Allt gott!
/ Moa

fossingen
0

#10 Vissa kaniner ser man att de är kantiga medans vissa är mer kännkantiga.  Man brukar känna om de får kantig rumpa exempel när de är småa. Har själv flera "kantiga" kaniner,men mest kantiga rumpor. Man brukar se det ganska lätt om man kollar på kaninen ovanifrån och från sidan om de är kantiga så det syns. Har själv några kännkantiga och synligt kantiga. Alla har det från födseln. 

Om du drar handen försiktigt över kaninen och vid rumpan, känns den mer vass/kantig pga kotorna så har den en kantig rumpa. Känns den rundad och ej vass pga kotorna har den normal "bra" rumpa inom utställningsvärlden:)

Facie
0

#9 Jahaja. Nu sist jag vägde gjorde veterinären det men innan jag jag vägt honom själv för att se att han går upp i vikt som han ska. Jag har bara ställt en stor plastskål på en köksvåg och satt honom i den, väldigt försiktigt, och gett en liten godibit :)

Pretty wise //