Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 541 ggr
Tessan01
0

Lite frågor, är ny med kanin

Hejsan på er! Jag tänkte göra lite sökning på kaniner då skall kanske skaffa en. Här är lite frågor: - Vilken ras/art skulle ni ha som inne kanin, som gillar mys? - Hur stor bur skulle ni ha till en inne kanin som får bara fritt i ett rum när någon är hemma? - Hur mycket kostar det ungefär att ha kanin per månad? Ja, kommer nog på flera frågor snart då blivit mer och mer intresserad av kaniner :) Mvh. Tessan

Fridaaaa
0

- Är individuellt skulle jag säga hur pass gosiga dem är men dvärgvädur är en ras jag upplever som gosig av sig (de flesta). Likaså lejonhuvad dvärgvädur

- Beror på storleken på kaninen men minst 120x60 hade jag haft till dvärgkanin, helst 140-160 cm bur om man har möjlighet till det.

- Beror helt på vad man väljer för pellets, vart man får tag i hö och underlag (t.ex spån). Jag köper till exempel hö för 20kr/bale, mina sex kaniner kostar under 100 kr/månad tillsammans.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moamedkaniner
0

Hej, Jag skulle haft en mindre kanin. Beror ju helt på vad du tänkt dig, men många rekommenderar jag Dvärgvädurar för att de ofta är väldigt trevliga. Men finns ju olika mindre raser och även Blandraser :) Jag har en tvåvåningsbur med ramp mellan till mina två kaniner som är ca 100*60 och höjd är väl ca 60 också/ våning. Ännu högre på nedre våningen. Tycker dock att den är lite liten nu när jag har två kaniner igen. Men ska man ha en "vanlig" innebur (plastlåda + galler) skulle jag minst ha 120-140 cm. Men finns som sagt riktigt fina rejälare burar för inomhusbruk. :) Jag räknar minst med 200:- (Köper storpack med pellets så de blir kanske 1/ halvår så utgifterna är på hö, Halm, spån och grönsaker) Och har en buffert på 2000:- om något inträffar så måste de finnas pengar till veterinärbesök! Lycka till :-D

Allt gott!
/ Moa

[Tilde]
0

1.

Lejonhuvad (eller dvärgteddy) 😃 Det är ju ganska individuellt vad man gillar för kanin, men jag älskar fluffiga djur och har en lejonhuvad kanin som är världens gosigaste. 🌺

2.

Minst 120x60, då de som är mindre är på tok för små för att ens få plats med inredning… Men går den fritt i ett rum när den är ensam hemma så blir det nog en bra storlek :) 

3.

Jag betalar nog runt 400 kr (danska kronor då jag bor i DK) varannan månad. Pellets, hö och bottenmatieral går åt mest och har man ingen bonde eller liknande i närheten måste man ju köpa höet ganska dyrt i jämförelse. Ibland blir kostnaderna högre får man räkna med - olycka, kaninen vägrar äta, man kanske behöver köpa ett nytt hus till den etc… :)

tlover
0

Tänk på att "uppstartskostnaderna" är mycket dyrare än månadskostnaderna.

Allt som ska köpas in + buffert blir ju endel (särskilt om man inte bygger buren själv). Du skulle ju kunna budgetera undan pengarna som ändå kommer att gå åt kaninen i några månader och på så sätt både lära dig att leva utan dom pengarna och skaffa dig en budget och pengar till en stor och fin bur.

och även om du har en grundbuffert (på tex 2000:-) så är det bra om du lägger undan lite pengar varje månad till den bufferten, jag har läst om vissa som fått betala 50 000:- i veterinärskostnader under ett år eller vad det nu var så man kan ju aldrig ha för mycket i buffert.

l'm back

Sparkle
0

- Om den gillar att kela är individuellt. Beror helt på hur du vill att den ska vara, men dvärgvädur brukar vara en bra ras som passar nybörjare och som gillar att mysa. Lejonhuvade är är ju härliga eller kanske en blandras ;)

- Så stor som möjligt. Beror på ras och storlek, men ju större desto bättre.

- Beror på om man har försäkring, vart man köper pellets, strö  och hö o.s.v.

Stressa inte...

MEN SKYNDA DIG DÅ!

[tintilar]
0

- Vilken ras/art skulle ni ha som inne kanin, som gillar mys?
Jag hade tagit en sällskapsras - tex dvärgvädur eller hermelin tycker jag är himla söta. Men vad gäller kelighet får du nog välja utefter individ för det finns keliga och okeliga kaniner inom alla raser.

- Hur stor bur skulle ni ha till en inne kanin som får bara fritt i ett rum när någon är hemma? 
Om den ska vara instängd i buren regelbundet hade jag köpt den största inneburen jag hittade. Men man kan istället ha en mindre bur och ställa en kompostgallerhage till så att kaninen aldrig behöver vara instängd i själva buren.

- Hur mycket kostar det ungefär att ha kanin per månad?
Det beror nog på vad man vill lägga pengar på. Mina kaniner kostar väldigt lite, jag har haft 1 hona med kull på 7 ungar+unghona och vuxen avelshane nu en tid, och de har tillsammans kanske kostat mig 100kr/mån. Men de bur ute, så det går inte åt ngt strö annat än i bolådan, de äter hö och spannmål, ingen pellets.

Kaniner är sällan dyra i drift, ffa om de är rumsrena och bajsar och kissar i toaletthörna så att man slipper byta allt strö hela tiden. Jag köper dessutom hö, halm och spannmål hos en bonde vilket är billigare än på djuraffär.