Kaninbur, galler & tak?
Hej, sedan ganska långt tillbaka har jag och min mammas pojkvän bestämt oss för att bygga en kaninbur då han är väldigt skicklig med att bygga.
Buren ska ha måtten: Höjd (utan ben) 60 cm, bredd 120 cm, djup 60 cm.
30 cm (bredden) ska vara isolerad.
I morse var han och köpte en stor träskiva som råkade räcka precis till buren (men inte luckan :( ).
Vi vet inte vad vi ska ha för galler och till tak. Vad rekommenderar ni? 🙂
Vi har hönsnät, men har hört att det inte är så bra.
Aktiv på kanin.ifokus.se
Rävnät har jag och ingen av mina kaniner har någonsin lyckats gnaga sig igenom det. :)
#1 vart köper man det då? 🙂
Aktiv på kanin.ifokus.se
#2 Jag har köpt det på Lantmännen. :)
Vad ska jag ha till tak då?
Aktiv på kanin.ifokus.se
Fyrkantsnät är jättebra! Vet inte om det är samma som rävnät, haha
Granngården är relativ dyr för sitt fyrkantsnät. Tror typ jula har mycket billigare.
#5 Tror det är samma, haha! :)
#7 Ah, dåså. 😉
Taket då? Någon erfaren av att ha byggt kaninbur?
Aktiv på kanin.ifokus.se
#9 Vi har använt gammal takplåt, hör med plåtslagare om det finns spillbitar kanske?
Takplåt skrämmer kaninerna rejält när det regnar , jag använde takpapp istället.
#11 Aldrig haft en kanin som varit rädd när det regnat, och jag har haft takplåt åt dem sedan första kaninen satte sin tass här (som var redan innan jag föddes).
#11 vart köpte du det? :)
Aktiv på kanin.ifokus.se
#13 Takpapp finns i bygghandlar.
Sedan ha bra trä också som tak, som står emot väta och så, ifall inte pappen håller helt tätt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har inte hittat något mink/räv/fyrkantsnät i lagom mängd på byggbutiker. Vi har bara hittat 5 meter som minst.
Vad tycker ni om javascript:nicTemp();? Det är perfekt mått till varje lucka.
Aktiv på kanin.ifokus.se
#15 Nja det är ju ganska tjockt sånt galler, och vet inte hur pass "ovassa" dem är så att säga. Jag hade satsat på fyrkantsnät 🙂
Kollat ö&b?
#16 där finns det bara 10 meter och vi behöver 1 eller kanske 2. Vet du vart man kan köpa det i mindre mängder?
Aktiv på kanin.ifokus.se
#17 Aha, hmm vet inte om 10 är minsta eller om 5 meter är minsta, vågar inte svara på det. Googlat?
#18 har googlat, kollat på blocket och vart inne på butiker. Hittar inget inbiten mängd. Vad menar du med att grillnät är för tjockt? Eftersom att vi ska ha två luckor med måtten 40x60 (bredd och höjd) blir det perfekt.
Aktiv på kanin.ifokus.se
#19 Vet inte riktigt, jag tror inte det är lämpligt som nät till bur, men vågar inte svara till 100%
Hur är det olämpligt?
Aktiv på kanin.ifokus.se
#21 Det har jag skrivit lite högre upp en av anledningarna 😉
Vet inte heller om det är behandlat med något speciellt heller eftersom det är för grillning? Samt skrivit att jag inte är 100% säker 😉😛
Förlåt för sent svar. Pappa köpte men jag vetinte ifrån vart men säkert bauhaus :)