Biter på burgallret om nätterna
Jag har haft min kanin i 2 och ett halft år och nu har vi ett jätte stort problem. Han bor i mitt rum och där måste han tyvär stå då vi inte har nån annan plats. Men på kvällarna när jag ska gå och lägga mig så biter han fruktansvärt mycket på gallret och buren. Och det är inte så att han inte har andra saker att bita på så att han behöver bita utan han biter för att han inte vill vara instängd i buren. Han är ute i lägenheten hela dagarna förutom när jag är i skolan så det är inte så att han inte får vara ute.
Finns det nåt man kan smörja in gallret med som smakar äckligt så kaninerna inte vill bita eller har ni nåt annat förslag ?
Behöver verkligen hjälp då jag inte kan sova i mitt rum längre 

Ush vilket jobbigt problem. Kan du inte göra så att du bara flyttar ut honom på nätterna då?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#1 Ja det är ett riktigt jobbigt problem. Jo det går men i helheten blir det riktigt jobbigt. Fär då spiller vi hö och halm som ramlar ner i köket och mamma går upp tidigare en mig och då när hon tex ska gå runt i huset så biter han och vill ut. Och vi har en hundvalp och hon har inte vant sig vid kaninen en så det går nog inte så bra tyvär 
#2 Jag förstår dig fullt ut, jag har samma problem med spån på golvet här hemma, och mamma blir tokig. ¨
Jag har inte riktigt något svar på problemet, men jag vet att senap brukar få de flesta djur att backa. Dock vet jag inte om det är lämpligt för kaniner.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#4 Smart idé. Jag har så runt en av mina burar också, men vågar dock inte låta lillpojken vara utan uppsikt så länge.

Jag förstår dig också. kompostgaller kan funka men om de är en hermelin så kan den fastna med huvudet i gallret men man kan ju testa? om du sätter ett lakan som tak ;)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#4 Ska testa med det, men problemet med det kan vara att han är en mästare på att rymma, Han hoppar säkert upp på buren då och över kompostgallret. Får hoppas det funkar 
#7 Du kan ju sätta kompostgaller som tak också :)
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

aa lycka till , kul att veta hur det gick sen :)
Rest in peace Valkyrie!

Haha ja vi får hoppas det går bra :)
Jag hade nät på min bur, dock tyckte jag att det blev så krångligt så då kom jag på att jag bara behövde dra ner markisen tills den nudda balkongräcket och sätta kompostgaller så hon inte skulle skada sig OM hon skulle få för sig att hoppa, sen kom kloka jag på att jag bara behövde dra ner markisen. OM hon skulle sticka iväg. Dock bor min på balkongen men endå. bifogar en bild på hur det såg ut då.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Det gick inte så bra…
Då han blev mer irriterad och trodde han skulle få vara ute och bet ännu mer på kompostgallret. Och det förde också ett himmla liv. Sen så kissade han på golvet och det har han aldrig gjort sen vi fick honom. Vad kan det bero på ?
Blir jätte glad att ni kommer med förslag då detta verkligen är ett problem 

kan du inte ha honom löst i rummet då? om du tar bort alla sladdar?
Rest in peace Valkyrie!

#13 Jo just nu måste han vara lös för annars kan jag inte sova. Jo har inga sladdar framme men han biter på massa andra saker. Och självklart får jag ha det om det inte finns nån annan lösning men om nån här hade nån smart idee så hade det varit lättare att ha han i buren :)
Om du har stop and grow hemma, och penslar det på insidan av burgallret då? Jag gjorde det på en sladd som Riff bet jättemycket på, sen efter att han hade tuggat på den med stop and grow på har jag aldrig behövt pensla på det igen, han blev liksom "avskräckt" från att tugga på sladden. Men ge honom gärna något gott sen, kan tänka mig hur äckligt det borde smaka för en kanin…
medarbetare på allergier.ifokus .

#15 ja det har jag hemma, så det inehåller inget giftigt för kaninerna ? 
Ge massa goda pinnar ^^ Och aktivering, tunnlar, saker att hoppa upp på osv. Filtar att gräva i, akteveringsboll. :)
Emma
#16 Nej det tror jag inte, en vetrinär tipsade mig :))
medarbetare på allergier.ifokus .
PS! Jag vetr inte alls om dessa burar har godkända mått
Skulle inte använda en duna. Borde bli dålig luft om man har en kanin. Dom är ju lite större med = mer luft :P
Emma
Min kanin biter också, fast på burdörren.
Den är av trä, så hon vill väl bara slipa ner sina tänder.. Men hon vill inte bita sönder grenarna som hon har i sin bur. När barken är borta slutar hon..
Fast min kanin är en utekanin så jag störs inte så mycket av det då.. ^^
#24 Alla mina har slutat när barken är borta ^^ det är ju bara det dom gnager av ^^ Annars är det ju inte kul eller gott. Burdörren får nog ta smällen för att hon är uttråkad. Ge henne massa färska grenar hela tiden så låter hon nog bli :P
Emma
#25 - Haha, jaa, jag har fattat att det inte verkar så gott längre.. Vi får väl ta o bygga en ny dörr till sommaren
Men gillar de när grenarna är kalla o kanske lite hårda?
#26 Tror inte dom bryr sig så mycket. Jag har mina i förådet ett tag innan dom får dom. Då hinner dom torka lite. Du kan ju ta in grenarna inne eller i garage eller liknande om hon inte skulle gnaga :D
Emma
#27 - Okej.. Hoppas hon inte bryr sig att grenarna har lite snö på sig då :p
När jag bodde i etta med min kanin skakade han galler om nätterna, vet precis hur jobbigt det är. Jag var nästan färdig att ge bort honom!
Jag provade med kompostgallerhage men då skakade han galler där istället.
Lösningen blev att jag lät honom vara ute om nätterna också, men flyttade buren och hans saker ut i min lilla hall där det inte fanns så mkt att förstöra. Det funkade jättebra och blev nog som en liten invänjningsperiod där han lärde sig att intressera sig mer för de leksaker, grenar, tunnlar m.m. som jag gav honom än för tapeter eller golvlister.
När vi flyttade efter nåt år hade jag buren i köket istället och där har den fått vara i alla lägenheter vi bott i sedan dess (rätt många…).
Även om buren stått i köket har kaninen dock kunnat vara lös i större delen av lägenheten under natten. På några ställen vi bott har han sovit under min säng.
Visst har han satt sina märken lite här och där, tapeter, hörn osv., (och sängen for lite illa efter ett tag…) men inte värre än att det går att laga och fixa. Han brukar tappa intresset ganska snart så det hinner inte bli några enorma skador.
Kanske kan du kaninsäkra ditt rum lite mer? Se noga över exakt VAD det är hon vill förstöra när hon är lös och försök skydda det eller ta bort det helt.
Är din kanin kinkig med att gå på hala golv? Om hon inte gillar hala golv kan du göra som jag alltid gjort och styra vart kaninen får gå genom att lägga mattorna bara där han/hon får lov att vara.
Hoppas verkligen att du hittar en lösning som funkar för er, så att du får sova gott igen!
lycka till!

#29 Ja det är verkligen jätte jobbigt. Ja jag har han ute nu hela tiden. Mitt rum är jättekanin säkert så inga sladdar att förstöra :]
Dock biter han SÖNDER mitt skrivbord och det är lite tråkigt :(
Försöker syssel sätta han med pallar, tunnlar. Pinnar är jätte svårt att hitta nu för vet inte vilka som är giftiga men p¨å sommaren får han massa pinnar.
Tack för ideerna 

jag hade också en kanin som bet i buren på nätterna. Verkligen jobbigt. Jag kunde inte sova. Så jag förstår hur jobbigt det är
Det finns plåt man kan bocka till på typ nån verkstad eller så, och sedan "trä över" nederdelen av skrivbordsbenen (om det är de han biter på).
Eller måla hela skrivbordet i lackfärg (om det är obehandlat trä), min kanin tycker inte så mkt om att gnaga på lackat trä.
Jag har sprayat parfym på vissa ställen min kanin gärna ville gnaga på och då låter han bli dem, han försöker inte ens gnaga eller smaka på det utan backar direkt. Dock behövde jag spraya på lite då och då eftersom lukten försvann med tiden. Du kan ju prova att parfymera ditt skrivbord lite.
Om du inte kan få tag på kvistar se till att kaninen har andra sorters gnagträ istället. Man kan köpa sådana i djuraffärerna.

Ättika och citron funkar inte. På väggarn anär det tuggats tapet har jag sprejat en blanding av grönsåpa och vatten och det funkar bra än så länge (och luktar inte skit i hela rummet, utan luktar ju mest "rent")
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

ett tips? på tuggunderhlling är at ta tumma hushållt och toarular och gnugga in färsk basilika eller droppa lite juice på osv så de smakar gott. Funkar skitbra härhemma. Dock får man gå och sopa demolerad kartong överallt men hellre det. Du kan ävn fråga på Mcdonalds eller burger king om du kan få sån kartonger man har pommes osv i och bygga hus av det och gnugga in kanter där med något som luktar gott så tuggar de sönder det istället.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#34 - Toarullar, gillar kaniner det? Blir det inte mest småbitar kvar av pappret när de äter på dem? :p
#35 Många kaniner älskar tomma toarullar!
Somliga bitar sönder dem och lämnar miljoner småbitar överallt, medan andra (som min kanin) helt sonika äter upp alltihop.
Om man har en kanin som käkar upp rullarna helt och hållet tycker jag inte man ska ge dem toarullar. Blir lätt för mkt papp och för lite hö i magen då…
#36 - Jag trodde #34 menade toapapper, men nu när jag läser ordentligt står det ju toarullar!!! xD
Men jag håller mig till grenar jag :)
#37 Ha ha ha!
Ja, jag håller mig till grenar jag med.
Hittade denna tråd när jag förtvivlat försökte råda bot på oväsenet. Om de inte funkar att fråga i denna tråd gör jag en ny. Läst runt och hittade ett tips? om att lägga en filt över buren. Vilket jag testade och de fungerar (peppar peppar…) min fråga lyder, är de på någotvis dåligt att ha filt över? Blir de dålig luft? Eller är de ok att göra såhär över natten? Har läst "allt" om aktivering osv och de är nog inte där skon klämmer i detta fall. Utan snarare ren ovana. Tacksam för svar ang filtar!
Allt gott!
/ Moa
Jag vet inte riktigt men när ett djur gör ngt sådär så är det ju för att tillfredsställa ett behov. Och jag tycker inte att det gör någon nytta att flytta bort en bur om kaninens beteende fortfarande består. Det löser ju bara problemet för dig, inte för kaninen. Jag hade försökt hitta en lösning som fick kaninen att sluta bita på gallret istället - tex ha en större Hage åt den så att buren kunde vara öppen öven på natten. När jag ser mina kaniner om nätterna, som bor i hägn, så vill de sitta högt och spana. Kanske kan du göra en kompostgallerhage och ställa in en lite högra bolåda där kaninen kan gå in eller sitta ovanpå?
#40 Gjorde en ny tråd så kopiera gärna din text så kan vi fortsätta där? :)
Allt gott!
/ Moa