Kanin iFokus

Kanin

Etikett: minneslunden
Läst 1161 ggr
Persifone
0

Min kanin har gått bort.

Hej alla.

Fick igår kväll ett samtal från sambon som är hemma (är själv på jobbet). Han berättar att min kaninhona lagt sig ner och fått ett krampanfall, sett ut som att hon försökt springa samtidigt som hon låg på sidan, och några sekunder senare dött. Jag blev helt chockad. Har inte märkt någon förändring i hennes mående och hon var bara 4 år. Någon som har en susning om vad som kan ha hänt?

Har nu en ensam kaninhane. De två var väldigt nära, så nu vet jag inte vad jag ska göra med honom. Kan han ha ett bra liv utan en kompis? Eller är det bättre att omplacera honom till ett hem med kaninkompisar? Har inte planerat att skaffa mig en ny kanin, men vill inte att han ska vara ensam heller.

Hur hade ni gjort?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Cahira
2

Beklagar. 🌺 

Testa ha honom ensam ett tag och se hur han klarar det. Jag har mott kaniner som madde fint ensamma medans andra behover sallskapet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Izabella1977
1

Vad sorligt!  min kanin hane dog också för inte så länge sedan, något konstigt var det.   Jag skulle testa att ha honom själv ett tag, mår han inte bra av det skulle jag placera om honom.   Glöm inte att gosa med honom lite varje dag så ska du nog se att han kommer klara sig.  Min kanin hane som jag har nu hade först en hona till kompis men hon fick flytta för hon var aggressiv, och sen en kanin hane som dog nyligen, han va lite nere i början men han sakta men säkert blev bättre och nu lever han ensam :)  Lycka till!

Persifone
0

#1 och #2 Tack så jättemycket.

Får ge honom tid och hoppas på att han kan anpassa sig till att vara ensam. Hon var väldigt tam så är rädd att han blir mer tillbakadragen nu när hon inte finns med och kan "pusha" honom 😕

Linda1977
0

Beklagar! Det kan ju gå tvärt om också att han blir mer social mot er när han blivit ensam.

Persifone
0

Tack #4. Jo, får hoppas på det. 

Ska gosa med honom extra mycket nu. Han sörjer väl också att Elvira har gått bort? Eller hur brukar kaniner reagera?

Lol V Stein
0

Vad tråkigt att hon gick bort så tidigt. Mina kaniner har reagerat olika på att bli ensamma. En hona jag hade verkade tycka att det var ganska skönt och levde upp, medan en kaninhane jag hade blev svårt deprimerad och så olycklig att han i ren stress plockade av sig sin egen päls på hela bröstet. Så fort vi skaffade en ny liten kompis så slutade han och pälsen växte ut igen.

[Lollo 97]
0

Beklagar. Hända nästan samma sak med min  kanin. Hon krampade 4-6 gånger under en timme.

Facie
0

Beklagar verkligen, förstår hur otroligt tråkigt det måste kännas.
Kaninen hade inte varit ute och råkat få på dig något råttgift eller liknande? Dock låter det som någon typ av stroke eller hjärtinfarkt, mycket troligt ingenting du kunnar märka eller förebygga

Pretty wise //

Persifone
2

Tack alla som svarat, det värmer.

#8 Hon är alltid ute i mindre Hage och det var ett par veckor sedan. Så tror inte det kan vara råttgift.

Pratade med mamma som erbjöd att ha hanen på "sommarbete" hemma hos henne. I bur med en stor Hage så han kan vara ute och äta gräs. Nu är han lösgående innekanin.