Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7545 ggr
Boschkis
0

Pälsskötsel av långhårig kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick igår hem en kaninunge på 8 veckor med väldigt mycket päls. Jag har aldrig haft en så långhårig kanin innan och undrar därför hur jag bäst sköter pälsen? Uppfödaren sa att hon kommer behövas borstas mycket och eventuellt även klippas. Hur gör ni som har eller haft en långhårig kanin? Hur ofta har ni behövt borsta? Vilka borstar/kammar rekommenderar ni? Om ni klipper, hur ofta gör ni det? Bara sommaren? För hand eller maskin? Tacksam för tips? och svar!

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Fridaaaa
2

Klipper aldrig långhårig kanin, gjort det på en men var bara enstaka gånger. 

Kammar mina 1-2 ggr/vecka max. Oftare vid fällning då de lätt får tovor annars. Har vanlig kam för hundar, med tätare eller bredare mellan "tänderna".

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Herr kanin
2

Jag har 2 mini-lejon med teddypäls, och det är ett jättejobb med deras päls.

Mina får jag kamma varje dag. Det räcker väl typ att titta på dom, så blir det tovor, känns det som….

Använder en karda (finns på dom flesta affärer i djurmats- hörnan) och en metallkam.

Klipper dom gör jag inte, såvida det inte blivit någon tova som omöjligt kan kammas ut.

En nagelsax är bra om man måste klippa bort någon tova.

Ett litet tips? från mej: Jag använder inte gärna spån i burarna till mina ullbollar, eftersom det fastnar väldigt i pälsen, och lätt kan ge tovor.

Använder istället halm som underlag.

Lycka till med din nya söta kanin 🙂

En bild på min lilla prinsessa.

hannis :)
1

Om man måste kamma dom ofta eller ej beror på kvaliteten på pälsen ;) Min dvärgteddykille har ganska bra kvalitet på pälsen och måste bara borstas 1-2 ggr i veckan. Jag använder en liten karda med "pluppar" på ändarna så att det inte ska göra ont i skinnet när man borstar, jag har även en liten stålkam med täta tänder och en sax för att klippa bort eventuella tovor. :) Supergullig kanin! Vilken ras?? ;) här är min gosis:

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Livets
1

Jag har en teddyvädur , samma ras som ovan. Jag får dessvärre kamma varje dag och han är otroligt ullig (känns som bebispäls) i och med att pälsen inte är lång utan kort och ullig bildas det jätte mkt tovor mellan frambenen, mellan bakbenen och runt svansen. Vet inte om jag har haft otur med hans päls :)

Livets
0

Måste rätta, han har lång päls men med mycket ull i :)

VildaVittra
2

I och med att jag har angora är ju klippning vardag.

Jag använder den här saxen, den är mycket mer lättanvänd än vanliga saxar då denna miniatyrversion av en fårsax, öppnar sig automatiskt. 

http://www.wexthuset.com/planteringsredskap-planteringsverktyg/klippa-beskara/liten-ortsax-i-kolstal-p1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RebeccaG
1

Jag har lejonhuvad kanin & mina klipps aldrig. Men då jag inte har teddy i mina linjer så har jag aldrig behövt hanskas med det heller. 

Mina fluff borstas ca 1gång/vecka.
Mer behövs inte då dem inte blir toviga.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Boschkis
1

Tack för alla bra tips?! Tyvärr gick Disa bort för en vecka sedan så det är inte längre aktuellt för min del 😕 Men jag skall komma ihåg era råd ifall jag får nått mer fluff i framtiden, och om inte annat kanske någon annan haft nytta av era tips 🙂

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Klipper aldrig min långhåriga kanin. Klipper typ vart 3. Månad. Jag borstar han 4 gånger per vecka

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

kanin och häst
0

#8 var det en angora? De behöver ej borstas, bara klippas 4 ggr i året. Dvs. vart tredje månad!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

sarakaka
0

Klipper lugg och pälsen runt rumpan. Borstar så hon inte får så mycket hår i magen när hon tvättar sig. :)

fossingen
0

#6 Fler verktyg du använder till angora med filtad päls? Har fått hem en från en som inte kunde med pälsen,  jag har trimmat bort en hel del. Men tänker inför framtiden . Har en hel del borstar och trimmar med sax.