Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 829 ggr
[vanilla skye]
0

Para om kanin-vad tycker ni?

Vad tycker ni om att para om en kaninhona när hon gått med sina ungar i ca 4-5 veckor? 

Tycker ni det är ok? , hur länge brukar ni vänta emellan kullarna?

Candy123
5

Skulle aldrig göra det!! Tycker en hona max skall ha 1-2 kullar pär år

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Fridaaaa
2

Nej skulle inte göra det. Anser att en kanin behöver vila upp sig mellan kullarna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Megapixxeln
1

Skulle inte ens kommit på tanken att göra det.

tlover
1

Är hon i bra hull kan man göra det, man behöver ju inte para honan varannan månad bara för att man vill utnyttja betessäsongen för ens kaninungar.

Är du däremot minsta lilla orolig att hon inte återhämtat sig skulle jag inte göra det.

Är däremot frågan om man bör göra så gång på gång skulle jag säga nej.

Jag har däremot aldrig testat det så jag vet inte om hon skulle bli sur på sina ungar eller så efter PARNING.

Vi tar bara 1 kull/år (så vi väntar ett år) men vi vill helst ta två då det ska vara bäst för honan (i alla fall för den rasen jag har enligt en uppfödare jag litar på) tyvärr har vi inte nog stor efterfrågan för det just nu och vi äter inte nog med kött för att berättiga 2 kullar/hona per år men när vi konsumerar mer kött (tex ska vi bli en till här hemma i vinter och vi vill att våra barn ska få bra mat) så kommer vi nog ta två kullar/år.

Men om man kan göra sig av med ungarna ska ju också spela in på hur många kullar man tar har du plats för ca 10 kaniner extra tills dom blir såld(/slaktade om man nu gör det) för man ska ju aldrig räkna med bara 6 kaninungar eller så då man kan få många många fler (vårt rekord är 11 st)

l'm back

Svado
4

Ja då.

Det går alldeles ypperligt att ta två kullar på raken på en hona. Många gånger är det mindre slitsamt på en hona i GOTT skick, att ha två kullar på raken och sen låååång vila än Att ta en kull o sen vänta fyra-fem månader o sen gå igenom allt igen.

Nej, tvärt emot vad många säger så är det det bästa att ta två kullar på raken o sen låta det gå lång tid.

Förutsatt förstås att honan är i BRA SKICK efter sin första kull :)

Lycka till!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[vanilla skye]
0

Okej, 

Har en hona som har en kull på 2 ungar, dessa är ca 5 veckor nu. 

Hon är i bra hull och är pigg och glad. 

Problemet är ju att det är så olika åsikter, vissa tycker att man ska vänta

i 5-6 månader medans vissa tycker att det är bättre att ta kull några veckor efter. 

Ska höra med lite annat kaninfolk också och se vad dem tycker.

Det är ju så olika också beroende på vad man har för hona. 

Tack för alla bra svar!

Svado
0

Har din hona "bara" haft två ungar samt är i gott hull så tycker jag absolut inte det finns något hinder att du tar en till kull.

Betänk också att i vilt tillstånd så får en kaninhona flera kullar per säsong, visserligen ska man kanske inte alltid gå efter hur djur beter sig i det vilda, men det är ett bra riktmärke i många lägen.

Många tänker också så här "ja men man måste ju låta honan få vara ifred o inte bara vara en kaninmaskin" men en kaninhona är byggd för att producera ungar, det är hennes "livsuppgift" rent biologiskt, och det är också när hon får reproducera sig som hon mår som allra bäst. Då följer hon sitt biologiska syfte :)

Lycka till mer din hona, dina kaninungar och framtida planer!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[Tilde]
0

Jag fick tipset att para om min hona så snart som möjligt efter den andra kullen (de var 6 veckor då ungefär) då det är mindre slitsamt att ta två kullar tätt ihop än att honan ska ha kull, vila och sen få tillbaka alla hormoner och mjölproduktionen ska sättas igång, osv. Hon är självklart i bra hull och är pigg och aktiv! Hade hon avmagrat eller på annat sätt verkat sliten så hade jag absolut inte parat om henne. Ungar förväntas nu om mindre än en vecka om parningen tog sig.

Så allt beror på hur honan mår. 🙂

[sstorm]
1

Jag har gjort det, men max 2 kullar/år om man tar två tätt. Men sen får de vila i ett år. Det förutsätter att honan är i extremt gott skick dock och att man vet vad man gör som uppfödare.

[Tilde]
1

Ja jag skulle heller inte ta fler än två kullar på ett år på samma hona. Blir nog för mycket :/

tlover
0

#6 av det lilla du skrivit låter det som hon kan ta en kull till men det är ju du som känner din kanin och träffar henne varje dag (antar jag) så det är du som vet bäst i vilket skick hon är.

Tänk bara på att bara för att hon bara fått två ungar så behöver hon inte få bara det den här gången, se bara till så att du har plats för kaninungar vilken anledning du än avlar på dom.

l'm back

[vanilla skye]
0

#11: 

Jadå, avlar för utställning, men det är ännu inte bestämt om jag ska ta någon mer kull denna sommar på henne.  

Har ju givetvis andra honor, så det är absolut inte hela världen om inte hon får en till kull denna sommar. 

Tack för svaren.