Frigående ute? Någon som har det?
Var och tittade på en bekants kaninungar idag, och hon berättade att deras grannar har sina kaniner frigående ute.
Är det någon mer som har det, och hur funkar det? Skulle själv inte kunna ha det, vi bor i ett radhusområde, och en av mina kaniner rymde i våras och tuggade upp grannens penséer… De blev inte glada 😕
Våra bekanta bor på landet, så det är säkert lättare där.
Skulle aldrig våga ha det med tanke på att vi både har räv och mård i skogen. Plus rovfåglar. Så landet är inte alla gånger lättare.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
*dubbelt*
Nä, det är ju en risk, helt klart. Det jag menar är att det är lättare på det sättet att det inte finns grannar tätt inpå och kanske inte lika livlig trafik som här…
Jag brukar tänka att det är bättre med ett kort riskfyllt å lyckligt liv än ett långt mindre lyckligt liv. :-) Har en kanin som brukar få vara helt lös i trädgården på dagarna å instängd i ett slags skjul på nätterna då han får damp om han är instängd hur stor hagen än är. Men han springer bara runt gården och dom andra kaninerna å ska man ta tag i han så är det bara plocka upp han.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Ja, jag tänker lite så också. Ok, intressant! Han håller sig alltså i närheten? Mina kaniner har aldrig sprungit långt bort när de rymt, men nu bor vi i ett område där det är för mycket folk, bilar, katter, hundar och trädgårdar för att det ska funka att låta dem vara lösgående på dagarna, tyvärr..
Skulle inte riskera mina kaniners liv i alla fall. De hade levt ett extremt kort liv i så fall, hade fått vara glad om de överlevt en sommar lösa i trädgården nattetid :/
Jag köpte mina första kaniner 2007 ( dom var kanske 2-3 år då ) jag hade dom i en hundgård men dom grävde sig ut men dom var ju tillgivna så det vart inga problem vi matade dom med knäcke bröd och morötter. fyra år senare så dog den vita kaniner vart tagen av något rovdjur ( hittade tussar en bit bort från huset) sen så var det ju den gråa kvar så då köpte jag en till kanin ( lejonhuvad ) och den smet också ut ( var lite klumpig ) men dom bodde ihop och för 1 år sedan 2013 så började vi se att den gråa gamla kaninen gick konstig hon fick vara i en bur tills dagen efter men dog typ dagen efter vi tror att den vart biten av en huggorm ( vi hittade en huggorm dagen efter. Men dom hade ju ett bra liv ungefär som ett paradis! 🙂 Den vita vart runt kanske 5 år och den gråa vart faktiskt runt 7 år! Men jag har inga grannar ( har lång grannar ) och dom var hela tiden på gården och dom sov under husen på natten så det funkar ju bara kaninen klarar av det! Idag har jag kvar den lejonhuvade som är 2 år och har en dvärgvädur som är runt 1 år! ( tror dom första kaninerna var någon ras av någon sorts bondkanin .
Min kusin hade sin kanin frigående och den levde ändå förvånansvärt länge. Å andra sidan bodde hon i ett område där det inte direkt fanns några rovdjur eller andra, större faror.
Skulle personligen aldrig våga ha mina kaniner frigående på det sättet. Har inget problem med att släppa dem lösa i en säker miljö under uppsikt, men aldrig annars. Även om de inte skulle bli tagna av rovdjur eller påkörda så kan de bli skrämda, stulna, fastna någonstans eller skada sig på ett annat vis. Det kan säkert vara jättekul för en kanin att vara frigående, men man kan ge en kanin ett bra liv på ett säkert sätt också.
Min kusin hade sin kanin frigående och den levde ändå förvånansvärt länge. Å andra sidan bodde hon i ett område där det inte direkt fanns några rovdjur eller andra, större faror.
Skulle personligen aldrig våga ha mina kaniner frigående på det sättet. Har inget problem med att släppa dem lösa i en säker miljö under uppsikt, men aldrig annars. Även om de inte skulle bli tagna av rovdjur eller påkörda så kan de bli skrämda, stulna, fastna någonstans eller skada sig på ett annat vis. Det kan säkert vara jättekul för en kanin att vara frigående, men man kan ge en kanin ett bra liv på ett säkert sätt också.
Har inte det, men förutom rovdjur, kan de inte rymma? Asså jo de kanske håller sig i trädgården fast om de helt plötsligt ser en hund och de blir skrämda och springer ut? Eller om de har lust att springa efter en vildkanin?
det kan ju hända #10 men mina kaniner stannade på gården hela tiden kom det något rovdjur så sprang dom under huset och den ena blev runt 5 år den andra runt 7 år
Jag har så jag kan släppa min ena kanin lös när jag är ute med dem. Men hade aldrig vågat det då jag själv inte är med. Han väljer själv att gå till dörren när han vill in och hoppar själv tillbaka till mig då han börjar bli obekväm med sitvationen.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Vi bor på landet och har två kaniner frigående ute. De är blandningar mellan belgisk jätte/blå winer och det fungerar jättefint! De är de kaninerna som har finast päls, mest vältränade och är lyckligast av alla våra kaniner. Bör tillägga att de bodde i bur tills de blev stora, sen i stor Hage och tillslut fria. Vi har nästan inga rovdjur så det har inte varit något problem. De har aldrig gett sig iväg långt från huset, dock "mutar" vi dom till att stanna då de får lite gott ibland. Framför allt på vintern är de extra tama och kommer fram o hälsar och tigger godis. (då får de även hö+havre) De har självklar tillgång till att gömma sig och söka skydd. Hillills har vi haft dem lösa i snart tre år. De har lärt sig att akta sig för de få bilar som kommer, visserligen i låg hastighet på vår gumpiga grusväg. Vi fångar dem då och då för hälsokontroll, och när man sen släpper dem tittar de misstänksamt på en flera dagar efteråt och håller sig utom "fång-håll" De sliter ner sina klor naturligt. Vi har inte mkt trädgårdsväxter så det har inte varit något problem. Vi inser att det finns en större risk för de frigående än de som är i bur, men när man tittar på dem där de springer lösa så är det ändå värt det. Lyckligare kaniner finns inte. Om de skulle dö några år tidigare så skulle det vara värt det, i alla fall enligt kaninerna som fått smaka friheten.
Vi bor på landet och har två kaniner frigående ute. De är blandningar mellan belgisk jätte/blå winer och det fungerar jättefint! De är de kaninerna som har finast päls, mest vältränade och är lyckligast av alla våra kaniner. Bör tillägga att de bodde i bur tills de blev stora, sen i stor Hage och tillslut fria. Vi har nästan inga rovdjur så det har inte varit något problem. De har aldrig gett sig iväg långt från huset, dock "mutar" vi dom till att stanna då de får lite gott ibland. Framför allt på vintern är de extra tama och kommer fram o hälsar och tigger godis. (då får de även hö+havre) De har självklar tillgång till att gömma sig och söka skydd. Hillills har vi haft dem lösa i snart tre år. De har lärt sig att akta sig för de få bilar som kommer, visserligen i låg hastighet på vår gumpiga grusväg. Vi fångar dem då och då för hälsokontroll, och när man sen släpper dem tittar de misstänksamt på en flera dagar efteråt och håller sig utom "fång-håll" De sliter ner sina klor naturligt. Vi har inte mkt trädgårdsväxter så det har inte varit något problem. Vi inser att det finns en större risk för de frigående än de som är i bur, men när man tittar på dem där de springer lösa så är det ändå värt det. Lyckligare kaniner finns inte. Om de skulle dö några år tidigare så skulle det vara värt det, i alla fall enligt kaninerna som fått smaka friheten.
Vi har en kanin som är frigående ut och in från stallet som den vill, men den är hälften vildkanin och tamkanin, så den har lättare att komma undan än tex en fransk vädur.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
då jag var mindre hade vi det. två stycken, jag råkade släppa ut den ena och tycket synd im den så släppte ut den andra också. de levde ute i 7 eller 8 år. på nätterna gick de in till hästarna,för de stampade ihjäl ormar och rävar vågade inte komma nära. de dog för 2 år sen nu:/
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#14 Det låter som ett riktigt lyxigt kaninliv!
Jag lämnar min kanin utan uppsikt på dagarna. Eller ja… Jag går ut då och då och tittar till honom. Har aldrig haft en sån tam kanin som jag kan ha lös så jag bara kan plocka upp han. Tidigare kaniner jag haft har jag fått jaga in liksom :P
Vi bor ganska centralt egentligen men vi har en ganska stor trädgård samt grannar som tycker om djur :)
Sara
Min syster hade helt frigående när hon bodde i radhus och det fungerade bra. De närmaste husen hade skyddade radhustomter där kaninerna nog inte gick in, det fanns mer öppna allmänningar som var mer lättillgängliga utanför tomten. Dom som bodde i villorna verkar inte ha haft problem med dem heller.
Jag bor på landet men på en gata med grannar. Har ibland mina kaniner frigående.
Det finns en risk såklart, att ett rovdjur tar den eller att en människa hittar den och tar med den hem. Av den anledningen hade min syster halsband på sina. Men jag som har gotlandskanin känner att dom är ganska smarta och kvicka och vet ganska bra hur man kommer undan och gömmer sig. Mina har mestadels hållt till på tomten och runt kaninhuset där jag ger dem mat. Hanen hade större revir än honan, försvann längre bort, men kom alltid tillbaka snart. Tyvärr försvann han en kväll efter att jag sett honom utanför tomten på "fel sida".
#18 Halsband tycker inte jag är lämpligt att ha på dem, risk att de fastnar och får panik. Mycket säkrare för dem utan halsband. Gäller att verkligen hitta ett halsband med säkerhetsknäppe på som går upp även om kaniner fastnar…
#18 Vad smart med halsband! Kanske ska skaffa det till den som går lös. Jag brukade ha halsband på nån gammal kanin en gång när den var lös. En sån här med plinga på så man hör vart kaninen är :P
Sara
Pingla tror jag personligen bara är allmänt jobbigt för kaninen, jag tar bort den till katterna, stackarna att höra den hela dagarna :/
#19 Som sagt var det inte jag som hade det på kaninen. Men jag har haft det på katterna och de går upp lätt så jag tror inte att det är någon fara om man köper ett med panikknäppe faktiskt. Man får göra som man vill där.
Jag har min kastrerade hane frigående 24 h om dygnet ute. (Dock bara sommartid)
Han är pensionär och lever livet. Han bor under en lada där han kommer under den cirka 1 meter. (man ser alltså han hela tiden) så kan han gå ut och springa över hela gården när han har lust. Ibland sitter han och äter av hallonbuskarna eller gräver i rabatten. *hallonen är skit stora rent ut sagt, för han har sin toalett där* Han har det fint bäddat med hö och halm och två skålar med pellets på kvällen och vatten under ladan.
På kvällarna vid klockan 9 ungefär brukar han själv gå under ladan. Då tycker han att det räcker typ. Då ställer vi för ett kompostnät för ladan så att han bara kan vistas där, men så fort vi kommer ut på morgonen öppnar vi…
Så ja han bor mer av hela dygnet lös. 🙂
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
jag har min kanin lös när jag är ute med kaninerna och hon håller sig på våran trägård.
#22 Sa inte att du hade haft det heller 😉
Förhoppningsvis går de upp i alla fall. Tänker mest på små dvärgkaniner kanske det inte går upp lika lätt som på större.
Menmen upp till var och en, jag tycker personligen det är mer riskfullt att ha med halsband och att pinglan bara är jobbig för kaninen, samt drar till sig uppmärksamhet för rovdjur tänker jag :/
Tycker detsamma som Fridaakesson. Halsband är nog inte så bra men man kan väl ha sele på dom om dem går fritt?
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
#26 Sele är ju lika stor risk att de fastnar i, om inte större risk, svårare för dem att ta sig ur med tror jag
Hellre halsband än sele, och ingen pingla på tycker jag. :)