Hjälp - kala och gula tassar?
Mina kaniner har börjat blitt kala en bit på baktassarna, har dom i fackburar och har det torrt och rent så behöver hjälp och råd!
Ett par är utställningskaniner också och kala fötter får dom inte ha, avdrag då? Undrar också hur jag kan få tassarna vita, har bara vanligt spån och vad jag förstått så blir det avdrag på det också?
Blir det bättre när dom fällt?
Kan det vara skavsår de fått? Sitter de mycket i burarna eller aktiveras dem dagligen?
För att få vita tassar: White Show Paste, finns hos gnagarboden.
Kala tassar (vid korrekt skötsel): Är ett svårt problem som kan bero på flera saker. Se till att ha tjock lager med spån och "rör om" i det då det inte blir för packat. Sedan är det bra att ha ett lager halm också men det skulle jag inte vilja ha nu när det är sommar. En del föredrar krämer på tassarna men jag gillar bättre bakteriedödande medel (finns ett som man bl.a. använder till hästar och späder ut med vatten, kommer ej ihåg vad det heter just nu, finns på apoteket). En del som sitter mycket på sitthylla får kalare tassar. Därav kan det vara en idé att ta bort sitthyllan. Samt kom ihåg att inte ta ut kanin med problem med tassarna på blött/fuktigt gräs, ta i sådant fall ut i koppel en kortare stund istället för Hage.
Det är mina tips?, ska försöka leta fram det kan menar kring bakteriedödande medlet.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=101131
Denna, späd ut med vatten, rör om och applicera med t.ex. en tops.
sånt som blir vitt skum på bakterier (kommer ej ihåg vad den heter) kan man ha sånt? är väldigt noga med tjock lager spån osv :)
Att de har gula tassar beror ju på att buren inte är tillräckligt ren, städa oftare så de slipper gå i sitt kiss så borde de vara lugnt.
Det kala kan vara början å trycksvår vilket är riktigt allvarligt och svårt att åtgärda om de redan har brutit ut. Jag skulle rekommendera dig att ordna ett mjukt och sviktande underlag, helst en madrass med ordentligt med halm på.
Man får definitivt avdrag för gula tassar och mycket troligt för kala också.
Pretty wise //
Skrev att jag har det torrt och rent, har minst ca 5 cm tjockt med spån så det beror inte på det!
Min kanin börjar få kala hälar, troligen för hon sitter mycket på sitthyllan, men den vill jag inte ta bort för det är hennes favoritplats. Man kanske även kan lägga en filt under spånet?
#6 Jo det beror ju antagligen på att underlaget inte sviktar tillräckligt. Lägg en madrass under spånet så att tån sjunker ner. Spån är alldeles för stumt och hårt, prova halm istället.
Prova byt underlag i toaletten isf, för de suger ju antagligen inte upp ordentligt om kaninens tassar blir kissiga.
Pretty wise //
Gula kan tassarna bli av halm och även vid ute vistelse gul/bruna!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Städar bor all skit och fyller på och jämnar ut varje dag så beror fortfarande inte på det.
Hur gör man med potatismjöl till det gula?
Spån är ett ganska vasst underlag, jag skulle ha bytt till torv som är mjukare. Jag själv hade en kanin som fick kala tassar, hon fick ett rejält lager torvmix i botten också ett lager mjukt hö uppepå och hennes tassar läkte av sig själv efter några veckor, men då var hon också så smart så att hon ofta låg på sidan med tassarna i vädret.
#2 sitthylla av nån slag är ju ett måste för kaniner. Men man kan ju ha lite strö på hyllan också, vi har det. Inte alltid men ibland.
l'm back
fortfarande blir det smutsigt ;)
Får skaffa det då :)