Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 347 ggr
Iaemi
1

Bygga bur till jättar

Hej, vi har tänkt att skaffa en till jätte som sällskap till vår frasse. Och då måste vi bygga en stoor bur eftersom vi vill att de ska kunna bo tillsammans ute. Att försöka hitta en färdig bur i den storleken är nästan omöjligt, och om man nu skulle hitta en skulle frakt och pris bli väldigt dyrt. :/

Så nu tänkte jag om ni hade några tips? på hur man kan bygga buren? Ska som sagt rymma två stora honor (eller en kastrerad hane), vår hona vi har väger ca 6 kg och ska eventuellt skaffa en lite större kompis. De kommer bo i en inhägnad som redan är byggd, så de ska kunna gå ut och in utan problem. Och skulle underlätta om det var en lättstädad bur. Tänkte måtten som MINST 2,5m x 1m, tror ni att det skulle vara okej eller bör man sikta på någon större? Och hur högt upp bör buren sitta? (vet av erfarenhet att min frasse är osäker med att hoppa/springa upp och ner för buren som är en bit över marken)

Har hittills inte så mycket mer än en idé i huvudet, men kommer uppdatera här ju längre vi kommer. :)

Har sett folk som byggt burar med hjälp av garderober, ikea möbler etc och det var något sånt jag tänkt mig.