Picknick filt på burgolvet?
Håller på för fullt med och planera inför min frasses inflyttning. Har en sån där stor garderob som man kan gå in som jag ska göra om till kaninens krypin och klurar över vad jag ska för att skydda golvet. Bor i hyreslägenhet så vill inte att det blir förstört. Har tänkt på vaxduk och våtrumsmatta men hittade nu en stor picknick filt och funderar över om det kan fungera? Den är ju lite tjockare och skönare att gå på än vaxduk tänker jag. Men frågan är om den kan vara farlig om han tuggar på den? Det är ju först något vattenavstötande lite prassligt tyg och sen fleece över det.
Jag har sett flera, som bor i lägenhet, som har matta & tidningar på golvet.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Vill ha något som står emot lite ifall han kissar på golvet. Tidningar och mattor går det ju rakt genom.
Jaha…jag har mina kaniner utomhus så vet inte riktigt hur man ska skydda golvet inomhus.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Någon som vet?
Lär kaninen gå o kissa på låda. Det går utmärkt. Om kaninen bajsar på golvet gör ju inget, de är ju bara o sopa upp.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Ja meningen är ju att han ska bli det så han kan vara frigående men i början kan det ju komma lite här och var så behöver ändå skydda golvet.
Matta går inte alls rakt igenom! Vi har mattor eftersom vår ena kanin hatar att gå på golvet. Hon har ett rum för sig själv. Tyvärr kissar hon ibland på mattorna. Men de går inte igenom golvet. Vi har trasmattor:)
Vet inte om jag vill ha trasmattor i början för jag har läst att de kan få i sig trådar om de tuggar på den. Fleece är väl det som rekommenderas i tygväg vad jag har läst. Fundera annars om man kan ha presenning på golvet men vet inte hur det är med det heller.

Du kanske kan ha två lager, vaxduk underst och lägga fleece ovanpå? :)
Lägg en vaxduk och fixa en stor kattlåda på de hörnet han väljer som kisshörn så borde de var lugnt. Dock får du se till att ha något ordentligt mjukt underlag så han inte får trycksår.
Tycker egentligen de bästa vore att du köpte en bur..
Pretty wise //
Kommer stå en 120*60 bur där inne med luckan öppen hela tiden där jag tänkte ha toa och matplats men tänkte även ha toalåda utanför åtminstone i början. Tänkte om jag skulle ha spån i början i toalådan och sen byta till toalätt. Resten av burbotten tänkte jag ha fleece i om det går. Vill undvika spån så mycket som möjligt.
Varför skulle det vara bäst att ha en bur? Garderoben blir ju hans bur. Finns inte så mycket burar att köpa som passar till franska vädur och som dessutom ska få plats i en lägenhet. Picknick filten frågade jag om just för att den är lite tjockare och mjukare att gå på för honom just för att jag vet om att de kan få trycksår.
Jag tänker mer för bottens skull, du behöver inte ens ha gallret, hårdplasten, det gör det både lätt och enkelt att städa.
Jag har en frigående innekanin i en hyreslägenhet och jag har aldrig haft behov av att skydda golven eftersom han gör sina behov i sin bur, ibland kanske de hamnar en plupp ute men de är enkelt fixat. Mitt tips? är att du övervakar din kanin när han springer fritt och om du märker att han kissar utanför toan så kan du sätta en toalett på det stället också. Tror inte du behöver skydda med massa vaxdukar, kaniner är väldigt renliga skulle jag vilja säga :)
Dock skulle jag rekommendera dig att ordna någonstans som kaninen får chansen att gräva ordentligt, jag har ett tjockt lager med damfritt lättströ och halm med en madrass under i min kanins bur så han får chansen att flippa runt lite!
Pretty wise //
Funderar på att fixa någon stor låda eller nått och ha grävhörna på balkongen. Måste bara fixa så grannarna inte får ner skräpen på sin balkong. Inte så uppskattat skulle jag tro =).
Haha, låter bra! De blir ju som små mullvadar ibland och då måste de få utlopp för det :)
Pretty wise //