Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 849 ggr
cocoxococ
0

Hoppa med blind kanin.

Alltså min kompis säger att det går att hoppa med en blind kanin, att hon har gjort det. Alltså jag säger att det inte går, att det är obehagligt för kaninen. Alltså går det verkligen att hoppa med en blind kanin?

Fridaaaa
1

Nja skulle tro att det skulle vara väldigt svårt att hoppa med en blind kanin.
Tänker: Den ser ju itne ens hindret och kan inte bedöma avstånd, ingenting om den är helt blind?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossa5
0

Håller med om att det är nog svårt, men har man tålamod kan man säkert lära kaninen, utan att det är obehagligt för den.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

fossingen
0

#0 Om den är helt blind är det nog svårt och det kan ju vara otroligt läskigt speciellt om den kraschar i hindret och inte ser något. Den kan ju inte bedömma kombinationer, avstånd m.m  Men omöjligt är det inte. Skulle dock om jag nångonsin hade prövat tagit det riktigt lugnt och endast kört mini pga skaderisken.

Har en kanin med nedsatt syn på ena eller båda ögonen, han är Vit rödögd, så han har svårt när han ska till hindret alltså bedömma avstånd så han snurrar för att kunna se kombinationen osv bättre. Man får absolut inte ha stora krav på en kanin med nedsatt syn, så min hane får hoppa för skoj skull. Han hoppar visserligen bra, men blir ju lätt opl i minsta klassen pga sina snurrar. Dock tycker han det är roligt så han kanske får hänga med fler gånger då och då om inte synen blir sämre än vad den är.

[SisselaJ]
0

Din kompis har hoppat med en blind kanin? 
Visst, en blind kanin kan ju hoppa precis som vilken annan, men om den är helt blind måste det vara så att den chansar hindrets höjd och avstånd. Det låter inte så säkert eller schysst mot kaninen.

[AnimalLover1]
2

Men hur vet kaninen ens att det står ett hinder framför den?